Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #1 Skrevet 9. januar 2005 E det noen som kan anbefalr oss seriøse oppdrettere i Oslo området? Vil ha hund som kommer fra seriøse oppdrettere med stamtavle å vise til.
Lille smurf Skrevet 9. januar 2005 #2 Skrevet 9. januar 2005 Jeg ville kontaktet NKK eller raseklubben:-)
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #3 Skrevet 10. januar 2005 Kanskje skrive navnet på rasen riktig før dere skaffer dere hunden?
My Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 Slutt å syte! Alle skjønner vel at det menes rottweiler.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #7 Skrevet 11. januar 2005 Jeg kan heller ikke skaffe meg denne hunderasen, for jeg staver det råtvajler. buhuuu..
Kristin S Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Hehe....Utrolig hva folk skal henge seg opp i....Hvorfor ikke heller svare på det som egentlig var spørsmålet? Typisk jenter??! Jepp.......
Gjest Teletubbien Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 Rottweiler er en kjempeflott rase i de rette hender. Jeg syns likevel man skal være veldig klar over at dette er en skarp hund. Ikke skal jeg bedrive noen slags moralpreken her, men jeg tillater meg å komme med noen små råd likevel Sosialiser valpen, når dere får den, kjempegodt! Sosialisering er viktig for alle raser, men særlig viktig med en så kraftfull og , ja skarp rase som rottweileren er. Skaff dere veldig god oversikt over hva oppdretteren har bedrevet; for all del ikke kjøp valp hos noen som har sitt første kull, som ikke bruker MYE tid og energi på å legge et godt grunnlag i sosialisering osv, og kjøp ikke hos noen som avler i hytt og pine og har "ørten" kull i året :-? Tren med hunden! Ikke skaff dere en rottweiler for å gå en runde i kvartalet og deretter sløve på sofaen - det finnes i så fall mange flotte selskapshunder! -Rottweileren er en arbeidshund! Til sist: Hvis rottweileren noensinne kommer ut av kontroll, og skulle vise det MINSTE tegn til aggresjon: oppsøk PROFESJONELL hjelp, og påregn at dere kan måtte avlive den. Hvor trist det enn er så er en rottweiler livsfarlig hvis den er ute av kontroll og har aggressive anlegg!!! Sånn for å svare på spørsmålet ditt, så ville jeg ha brukt kjempegod tid på å finne oppdretter. Har hørt MYE fint om Oscarberg i Trondheim og om Wiseweiler i Hedmark. IKKE kjøp hos den der Jeppe-et eller annet saken. Han banker hundene sine i utstillingsringen og har minst 5 kull i året :o - Ellers ville jeg alt nå tittet nøye på hvilke rottweileroppdrettere som annonserer MYE på tv2 og særlig da disse som selger de siste valpene i et kull billig fordi de venter et nytt kull :o -Bruk god tid, og bli godt kjent med oppdretter før dere avtaler kjøp! Regner med at rottweiler-klubben, ved en tlf dit, kan gi dere gode råd om seriøse oppdrettere i deres distrikt, men som sagt, ikke kjøp fordi de er nær dere - dra da heller et lite stykke for å finne riktig oppdretter! http://www.rottweiler.no/ Og lykke til, rottweileren er en kjempeflott hunderase i de riktige hender!!!!
Kristin S Skrevet 12. januar 2005 #10 Skrevet 12. januar 2005 Teletubbien: Hvorfor skal man ikke kjøpe hos noen som avler i hytt og pine og har "ørten" kull i året? Bare lurer på hva som er grunnen!
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 Anbefaller deg å gå på utstllinger og se på div oppdrettere og hvordan hundene er. Ellers vet jeg om noen veldig flinke oppdrettere som holder til ca 1 times kjøromg fra oslo. Send meg en Pm vist du er intr..
Gjest Teletubbien Skrevet 13. januar 2005 #12 Skrevet 13. januar 2005 Teletubbien: Hvorfor skal man ikke kjøpe hos noen som avler i hytt og pine og har "ørten" kull i året? Bare lurer på hva som er grunnen! Å drive med seriøs hundeavl er faktisk ganske tidkrevende! Det er ikke noe man får profitt fra, heller motsatt. Seriøse oppdrettere bruker mye tid på å få tispen sin premiert (og karaktertestet og HDtestet for aktuelle raser). Siden skal man selvsagt vite at tispen er godt voksen og har et godt og stabilt gemytt. Når alt dette er i orden skal selvsagt den utvalgte hannhunden også være nøye sjekket, og også hans forfedre! Tispeeieren drar som regel til hannhundeieren og får utført parringen, og en drektig tispe skal helst følges opp med spesialfor osv osv. En tispe går jo drektig i 2 mnd, og valpene skal jo være 8 uker før de leveres ut. Avhengig av størrelsen på kullet så tar det jo enormt med tid i de siste to mnd. Alle valpene skal jo sosialiseres og følges opp på aller beste måte, og siden skal man jo som seriøs oppdretter også bruke god tid på å forsikre seg om at kjøperne er riktige. Det er dog ikke slik at en oppdretters arbeid ender etter disse 8 ukene - en skikkelig seriøs og flott oppdretter (etter min mening) følger valpene "sine" resten av livet. Oppdretteren er behjelpelig til alle tider når det gjelder kjøpernes spørsmål og hjelper de som vil prøve seg på utstilling, de som vil drive lydighet osv osv. Når man driver oppdrett er det dessverre slik at noen ganger skjer det uforutsette ting: det kan være sykdom eller det kan være rett å slett at man valgte feil kjøper for valpene. I det tilfellet vil en seriøs oppdretter ta hunden i retur og være sikker på at det ikke er noe galt med hunden før den eventuelt omplasseres. - Kan du tenke deg en oppdretter som kanskje har 3-4 tisper med hvert sitt kull i året :o En rottweiler feks som får 8 valper i hvert kull!!!! Da mener jeg at en slik oppdretter IKKE er seriøs, fordi den avler i hytt og pine - noe som stort sett gjøres for å tjene penger på hundene. SLike oppdrettere bryr seg jo som regel mest om nettopp pengene og ikke valpene de produserer. = etter mitt syn en dårlig oppdretter
Julie Skrevet 13. januar 2005 #14 Skrevet 13. januar 2005 Jeg har gode venner i Rottweilermiljøet som driver aktivt med rasen og de sier rasen sliter med hunder som ikke går særlig godt sammen med andre hunder. Dette skriver jeg under på. Det er en ting å ta i betraktning når du velger oppdretter. Det er veldig tungvint (og av og til frustrerende) å ha en hund som ikke går sammen med andre hunder. Julie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå