Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg trenger informasjon om laparoskopi.

1.Hvem skal jeg kontakte for å få time. Er det fastlege eller gynekolog?

2. Hvor lang er vente tiden?

3. Hva er prisen for både offentlig og privat?

4. Hvor mange dager må man være sengeliggende?

Anonymkode: 62bb4...2cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege må henvise deg til gynekolog som vurderer om det skal gjøres en lap. Det må naturligvis være en god grunn til at man gjør en laparoskopi.  

Ventetid varierer etter hvor i landet du er og om det er akutt. Jeg fikk vel time etter en måneds tid mener jeg på. 

Dersom man opererer på sykehuset offentlig er dette gratis. 

Man må ikke være sengeliggende. Det er tvert i mot viktig å bevege seg. Laparoskopi er dagkirurgi så man går ut bare en time eller to etter operasjon. Jeg måtte selv vente vel 5-6 timer fordi jeg fikk litt ustabile vitalia.  

Anonymkode: 6e427...aca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale seg å sjekke ut ventetider på behandling på helsenorge.no, det varierer mye mellom sykehusene.

Nå vet jeg ikke grunnen til at du ønsker laparoskopi, men ved mistanke om endometriose ville jeg søkt meg til Ullevål eller Stavanger, hvor de har ekspertise på det.

En utredene laparoskopi for infertilitet er som regel dagkirurgi. Jeg fikk bli en natt pga smerter, men så fjernet de en del endometriose også. Det er viktig å bevege seg litt (tusle rundt) de første dagene grunnet smerter fra gassen de putter inn i buken under operasjonen. De får ikke ut alt, så den kan gi vondt i nakke, skuldre og ribbein. Formen etter operasjon varierer nok litt fra person til person, men hvis de ikke finner noe/bare undersøker tror jeg man regner 4-7 dager sykemelding.

Lykke til :-)

Anonymkode: 917c3...2e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to laparoskopi. Den første så var jeg i veldig fin form etterpå, ble på sykehuset i noen timer, men det var ikke mitt valg. Jeg tuslet rundt i gangene og hadde det ganske så bra. Veldig lite smerter i etterkant.

Andre gangen hadde jeg virkelig vondt. Jeg ble på sykehuset i tre dager pga smerter. Jeg måtte ha hjelp til alt, komme meg ut og inn av sengen, vaske meg, ja alt. Fikk mye smertestillende. Men det er ikke vanlig, ingen kunne fortelle meg hvorfor det plutselig ble så vondt. 

Anonymkode: be609...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...