Gå til innhold

Er te usunt?

*M*

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med en venninne i dag. Jeg mener nemlig at te ikke er usunt i moderate mengder (så lenge du ikke har melk eller sukker i), mens hun mente at det ikke var bra.

Noen som kan gjøre meg klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg mener å ha lest at te ikke er så ille; grønn te inneholder blant annet antioksidanter som beskytter cellene. Alle tesorter (fra teblader, inkludert grønn te) inneholder koffein, men i mye mindre mengder enn kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Fruktte og nypete har ikke koffein, og grønn te har lite. Men koffein er ikke SÅ ille som folk vil ha det til.

Men sunt? Det er ikke usunt. Ved siden av kaffe er det sunt, sammenliknet med vann er det ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Grønn te skal jo være direkte sunt, mens kroppen sikkert kan styre sin begeistring for gamle Earl Grey. Likevel er det neppe det verste.

Med mindre du bruker en halvkilo sukker oppi, slik som meg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Fullstendig off topic:

Susanne, du har så snerten avatar at jeg nesten får lyst til å klype den i rumpa. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ukjent "hemmeilghet" er at svart te inneholder fluor - som igjen gjør det vanskeligere for karies og denslags......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Fullstendig off topic:

Susanne, du har så snerten avatar at jeg nesten får lyst til å klype den i rumpa. :P

Hoho! Var kjæresten min som mente jeg burde ha den. Er fra Alvefolket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tilbake til temaet igjen:

Te (i likhet med kaffe) hindrer kroppen i å oppta vitaminer/mineraler, så ta ekstra tilskudd når du drikker teen din.

Kanskje det var det venninnen din mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte.

Selv drikker jeg to kopper grønn te hver dag, og jeg tror ikke jeg tar noe skade av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite PS til: Rooibus-te er faktisk veldig sunt. Den har ikke noe koffein, men inneholder mye nyttige mineraler og stoffer og skal visstnok forebygge beinskjørhet (!)

Så skal du være helt sikker på at den daglige te-koppen er bra for deg, bytt den ut med Rooibus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Et lite PS til: Rooibus-te er faktisk veldig sunt. Den har ikke noe koffein, men inneholder mye nyttige mineraler og stoffer og skal visstnok forebygge beinskjørhet (!)

Så skal du være helt sikker på at den daglige te-koppen er bra for deg, bytt den ut med Rooibus :wink:

Har du smakt den? Jeg drikker grønn te fordi det er sunt, men det smaker som råttent gress, da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du smakt den? Jeg drikker grønn te fordi det er sunt, men det smaker som råttent gress, da. :ler:

Jeg drikker faktisk endel Rooibus og jeg syns den smaker bra - temmelig nøytralt egentlig, MEN jeg har ei venninne som omtrent får brekninger av den så smaken er forskjellig.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ok' date= jeg skal prøve den.

På helsekosten fins det en som er tilsatt appelsinaroma og den er veldig god (men litt dyr i lengden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en te-butikk for å kjøpe rooibus-te, og på mitt spørmål om de hadde det svarte dama: "Ja, vi har 18 forskjellige typer!".

Så her det noe for enhver smak, vil jeg tro.

Når det gjelder spm om te er sunt: Det kommer an på hva man sammenligner det med. Hvis man koser seg med en kopp te, er det veldig sunt for humøret, og ikke særlig usunt for kroppen. Men det er vanndrivende, og derfor ikke bra å drikke det i stedet for vann (som mange gjør til lunsj her på jobben min). Når det gjelder kalorier, er det jo supert, for det inneholder 0.

Jeg tror dessuten at nesten hvasomhelst er "sunt nok" - så lenge det inntas i moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
Jeg tror dessuten at nesten hvasomhelst er "sunt nok" - så lenge det inntas i moderate mengder.

:Nikke:

Jeg tror dette er cluet her! Jeg blir så sint på alle pekefingrer og anbefalinger om hva man skal spise "masse" av og hva som IKKE er lov... Te er farlig? Frukt er farlig? My god... :riste: Alt er jo farlig om man overkonsumerer. Mitt motto er ja til alt - i moderate mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...