Gå til innhold

Utrydd kleggen - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klegg, blinding, hestebrems, hjorteflue... hatet insekt har mange navn.

Disse som biter så vondt, ødelegger fine varme sommerdager. Jeg bruker allergitabletter fra apoteket og kortisonkrem. Hjelper ikke mye. Hovne bitt som klør i dager. Dessverre har et av barna arvet denne overfølsomheten for disse elendige insektene. Hun river huden til blods rundt bittene. Uansett hva en smører på, så virker det ikke.

Jeg måtte avbryte familebesøket og reise hjem. Noe av det fine med sommeren, er at man kan gå i shorts og lette klær, ikke kle på seg langbukser og jakker i 25 varmegrader. Den prøver til og med å gnage gjennom tynt stoff.

Hva kan man gjøre? Hjemplassen er beryktet som et kleggrikt område. Det er forferdelig, nå som varmen har kommet. Tar myggmaskiner også klegg?

AnonymBruker
Skrevet

Hestebremsen hører både du (og hestene) på lang avstand. Da er det bare å gjøre som hestene; legge på øra og ta til beins.

Blindingen er mye mindre enn hestebremsen. Mye mindre. Jeg kjenner dem som flatere enn en klegg og mer grågul. Men navnet binding og klegg brukes litt om hverandre mange steder.

Klegg for meg er større og ikke så flat som blindingen. Lakkert i metalliklakk med mørke og lyse felt på vingene.

Hjorteflue? Er det hjortelusflue du tenker på? Den er bare ekkel, den biter/stikker sjelden mennesker. Når den først biter/stikker så klør det i 7 lange og 8 brede. Hjortelusfluer er ikke aktive nå, de er høstinsekter.

Tuneflue? Sånn omtrent 2 ukers hektisk periode med start ca St.Hans.

De er mat for fugler og insektspisende amfibier, så de ville sulte om alle slike blodsugende insekter ble utryddet. Trist, men sant.

Anonymkode: 24940...3d9

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Sånne eklinger elsker meg også. Mot mygg har jeg smurt meg med sitron. Se om det hjelper mot kleggen også?

AnonymBruker
Skrevet

Tigerbalsam holder dem unna! Jeg smører litt rundt omkring på ben/armer/rygg og har ikke blitt bitt siden

Anonymkode: f8c64...3fe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Klegg, blinding, hestebrems, hjorteflue... hatet insekt har mange navn.

Disse som biter så vondt, ødelegger fine varme sommerdager. Jeg bruker allergitabletter fra apoteket og kortisonkrem. Hjelper ikke mye. Hovne bitt som klør i dager. Dessverre har et av barna arvet denne overfølsomheten for disse elendige insektene. Hun river huden til blods rundt bittene. Uansett hva en smører på, så virker det ikke.

Jeg måtte avbryte familebesøket og reise hjem. Noe av det fine med sommeren, er at man kan gå i shorts og lette klær, ikke kle på seg langbukser og jakker i 25 varmegrader. Den prøver til og med å gnage gjennom tynt stoff.

Hva kan man gjøre? Hjemplassen er beryktet som et kleggrikt område. Det er forferdelig, nå som varmen har kommet. Tar myggmaskiner også klegg?

Hatet insekt har mange navn... Du vet at alle de du ramser opp er forskjellige insekter eller? Og plagsomme på forskjellige årstider og i litt forskjellige områder. 

Anonymkode: ae213...320

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hatet insekt har mange navn... Du vet at alle de du ramser opp er forskjellige insekter eller? Og plagsomme på forskjellige årstider og i litt forskjellige områder. 

Anonymkode: ae213...320

Leste du HI?

Det var lissom derfor jeg lagde listen ja. Fordi de er forskjellige insekter som er aktive i forskjellige perioder sommer og høst.

Tuneflue og hjortelusflue er knyttet til litt mer begrensede geografiske områder enn de andre.

Noe å tillegge til TS?

Anonymkode: 24940...3d9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor måtte du avbryte besøket? Mamma og pappa bor på en kleggplass og ifjor holdt jeg meg innendørs pga babyen. Det var ikke alle dager som var mine kleggete, men når det stod på som verst holdt vi oss inne.

Anonymkode: de5ba...27e

Skrevet
På ‎26‎.‎07‎.‎2017 den 8.09, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte du avbryte besøket? Mamma og pappa bor på en kleggplass og ifjor holdt jeg meg innendørs pga babyen. Det var ikke alle dager som var mine kleggete, men når det stod på som verst holdt vi oss inne.

Anonymkode: de5ba...27e

Unnskyld at jeg svarer sent. Glemte tråden. JEG kan sitte inne, men holde jenta inne når sola skinner og det er varmt... Stor sengemoskitonett hengt over en parasoll fungerte best.

OK, beklager, jeg trodde klegg hadde forskjellige navn. Min søster tåler kleggbitt godt, men fikk et enormt merke etter noe ukjent. Hun kalte det hjorteflue eller lignende. Det insektet som det er mest av, etter mygg, er kleggen.

Vi reiste hjem fordi datteren hadde blitt bitt. Jeg trodde allergimedisiner og kortisonkrem skulle gjøre at hun fikk (normal) reaksjon på bittene. Hun var ute en dag i vanlige sommerklær, innsmurt i myggmiddel. Hun ble bitt, og lå og storgråt med kalde våte kluter på, og fikk paracet. Blr kleggen forstyrret, biter den igjen flere steder. 4-5 bitt innen et område på størrelse med en håndflate.

Vi reiste hjem fordi det ikke var noe å gjøre inne. Og varmen kom plutselig, det var ingen dager med mindre klegg. Hjemme har vi internett, tv og venner hun kan være med. Skjønner?

Skrevet

Når det var husdyr der, på 60-70 tallet, snudde de døgnet og holdt dyrene inne om dagen og slapp de ut om natten. Pluss at menneskene som måtte arbeide ute, også gjorde det om natten. Nå sier familien at det er elg som kleggen lever på. Uvanlig mye elg på stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå holder noen på å utvikle moscito laser kanon som skyter 20 mygg i sekundet på 30 meters hold. Den blir nok dyr, men sikkert god når den kommer for salg.

Alteenativt. Prøv å søk på grill mygg og se hytteavisens artikkel.

Anonymkode: e8aa7...6b8

AnonymBruker
Skrevet
På 7/25/2017 den 22.39, Blondie65 skrev:

Sånne eklinger elsker meg også. Mot mygg har jeg smurt meg med sitron. Se om det hjelper mot kleggen også?

Sitronsyre i sola kan gi alvorlige skader på huden. Går kanskje an å bruke det etter solen har gått ned, men ts var jo mest plaget med kleggen på dagtid. 

Anonymkode: d620a...9fa

Gjest Blondie65
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitronsyre i sola kan gi alvorlige skader på huden. Går kanskje an å bruke det etter solen har gått ned, men ts var jo mest plaget med kleggen på dagtid. 

Anonymkode: d620a...9fa

Jeg har kun brukt det om kvelden og mot mygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...