AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Skrevet 25. juli 2017 Er på vei ned i vekt, og er flinkere til å være aktiv og gå lange turer i hurtig fart. Nå merker jeg at kondisen er bedre og kunne tenkt meg å prøve å jogge. Men lurer på om det kan være skadelig for kroppen? Har ingen problemer med knær og ledd, men har lite lyst å pådra meg det dersom jogging kan føre til skader. Har en BMI på 28 og skal ned til normalvekt. Burde jeg vente med joggingen? Anonymkode: 52332...a8a
Leo Skrevet 25. juli 2017 #2 Skrevet 25. juli 2017 Nei, hvorfor det? Hvis du har en BMI på 28 så er du sannsynligvis ikke så alt for mange kiloene unna normalvekt og det skjer ikke noe magisk med kroppen i det du oppnår en BMI på 24,9 og dermed "offisielt" kan defineres som normalvektig. Hva som regnes som overvekt i forhold til BMI er, som mye annet, basert på et gjennomsnitt av befolkningen og det kan godt hende at du har normal vekt for din kropp nå for alt vi vet. Det som fører til skader er uansett overbelastning og hvis du starter pent og forsiktig og kjenner etter hva som føles greit så er det sannsynligvis det. 4
funginger Skrevet 25. juli 2017 #3 Skrevet 25. juli 2017 Det burde ikke være noe problem. Du kan eventuelt gå i nedoverbakkene hvis du kjenner det i knærne.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #4 Skrevet 25. juli 2017 2 timer siden, Leo skrev: Nei, hvorfor det? Hvis du har en BMI på 28 så er du sannsynligvis ikke så alt for mange kiloene unna normalvekt og det skjer ikke noe magisk med kroppen i det du oppnår en BMI på 24,9 og dermed "offisielt" kan defineres som normalvektig. Hva som regnes som overvekt i forhold til BMI er, som mye annet, basert på et gjennomsnitt av befolkningen og det kan godt hende at du har normal vekt for din kropp nå for alt vi vet. Det som fører til skader er uansett overbelastning og hvis du starter pent og forsiktig og kjenner etter hva som føles greit så er det sannsynligvis det. Enig. Bygg deg opp gradvis. Husk at det tar tid, men plutselig skyter formen fart og det er GØY! Jeg har løpt mange mange mil og slitt ut flere joggesko med en BMI på rett oppundef 30. Anonymkode: c3d47...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå