Lillek Skrevet 25. juli 2017 #1 Del Skrevet 25. juli 2017 Hei! Jeg leier ut leiligheten for første gang og har valgt å gjøre det på egenhånd for å spare penger. Men føler meg litt som en fisk på land her. Hvordan går jeg frem? Hvordan vet jeg at jeg kan stole på leietaker? Tar veldig gjerne i mot alt av råd og tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 25. juli 2017 #2 Del Skrevet 25. juli 2017 Du må ha et depositum. Det mest normale er 3 mnd husleie. Disse pengene settes inn på konto i en sperret konto i leietagerens ditt navn. Dere oppretter kontoen sammen men ingen av dere kan ta ut penger der fra uten samtykke fra den andre. Deretter må du ha en husleie kontrakt. Den inneholder oppsigelsestid, når leien skal betales og hvor mye. Er leie tiden feks 3 år må det stå i kontrakten. Det må også presiseres om det leies ut feks med hvitevarer, møblert evt andre møbler og hvem som er erstatningsansvarlig etc etc. Det skal også komme fram at ved uteblitt leie så kan vedkommende risikere å bli kastet ut osv. Alt om husleie kontrakten finner du på nettet. Så burde du finne ut hvem målgruppen din er. Er det studenter? Single? Par uten barn? Barnefamilier? Pendlere? Du burde ha med på annonsen du legger ut hva boligen passer det eller hva du ønsker. Er dyrehold greit eller ikke ? Hva med røyk? Noen har feks total forbud mot røyking inne men leietager kan røyke utendørs. Vil du ha rolig folk eller vil du ta sjansen på en 20 åring som kanskje fester hver helg. Du burde også ha med i annonsen om det er kort vei til ulike fasiliteter som butikk, og bussholdeplass.. eller om man absolutt må ha bil. Så bør du gå etter de med fast inntekt. Det kan også være lurt å sjekke referanser fra tidligere leieforhold. Til slutt så er det kjemien som stemmer. For all del ikke lei ut til noen med nav garanti. Om de har fast inntekt og er ufør er Det ok på en måte, men sosial klienter burde du være veldig forsiktig med. Til slutt husk å nevne i annonsen om prisen du oppgir per mnd er inkl strøm, internett eller TV, eller om leietager nå tegne abonnement selv. Lykke til 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #3 Del Skrevet 25. juli 2017 Vær kritisk, ikke stol på noen du ikke kjenner I tillegg til rådene fra tussi84 kan du be om referanse fra tidligere leieforhold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 25. juli 2017 #4 Del Skrevet 25. juli 2017 Et lite tips ang røyking er å spesifisere hvor det kan røykes. Vi har hatt leietakere som har stått i døråpningen å røyka, røyken siver jo bare inn. Andre har stått utenfor men rett ved ventiler så igjen har røyken sevet inn. Noen kasta sneipene over til naboen, populært.. Når jeg jobba med kommunale leiligheter så var det en gjenganger at leietakere blokkerte og tettet ventilene fordi de ikke ville ha gjennomtrekk. Dette har vi spesifisert at ikke er lov. Vi har også som er punkt det at hvis leietaker har tørketrommel så må det være kondenstrommel, det fordi badet kun har en ventil med elektrisk vifte. Søpla skal resirkuleres og leietaker skal også ta spann inn og ut til tømming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #5 Del Skrevet 25. juli 2017 Bruk huseiernes standard utleiekontrakt, finnes på nettet. Spesifiser utleieperioden. Ta depositum på tre måneders leie. Sjekk referanser. Og ikke skvis sitronen; om man legger seg litt under det maksimale man kan få, vil man oftere få takknemlige leietakere som behandler leiligheten skikkelig, og være mindre eksponert for turnover. Ikke legg deg for lavt, da kan enkelte leietakere prøve å klore seg fast, nekte å flytte. Anonymkode: b9379...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 26. juli 2017 #6 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg driver selv og leier ut nå... Her strømmer henvendelsene inn akkurat nå. Vi leier ut sokkelleilighet og har da mulighet til å ta et år tidsbegrenet leie. Det utgjør mindre risiko da kontrakten går ut av seg selv etter et år, så man trenger ikke ha gyldig oppsigelsesgrunn om man ikke liker dem etter et år. Hvis vi trives sammen, så bare skriver man ny kontrakt etter et år. Vi ønsker ikke å leie ut til folk med små barn, mine foreldre har leid ut til småbarnsfamilier og endt opp med stor slitasje på leiligheten og tusj tegninger pp veggene. i tillegg til mye bråk. Jeg leier IHVERTFALL ikke ut til alenemødre, dette er totalt uaktuelt, da jeg mistenker at disse er nærmest umulig å få kastet ut igjen, hvis ungen går på bhg i nærheten osv. De er en såkalt sårbar gruppe som jeg holder meg unna. Nav folk og folk som generelt ikke jobber leier jeg heller ikke ut til. Jeg leier helst ut til unge par som studerer eller jobber. Har god erfaring med studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg er alenemor som går på nav.Jeg har alltid betalt hus lån innen fristen.Glad jeg eier hus ellers hadde det vært vanskelig skjønner jeg.Selv om folk er uføre så er det mange som er pålitelige og betaler faste utgifter i tide. Anonymkode: 9e80a...e54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå