AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Skrevet 25. juli 2017 I begynnelsen av mai fikk jeg et herpesutbrudd i underlivet. Da jeg var hos legen så hun bare på meg og konstaterte at det var herpes, uten å ta noen prøver. Vet derfor ikke om det er HSV-1 eller HSV-2 jeg har i underlivet. Tror nok det er HSV-2 da jeg er i perioder med mye stress har opplevd å få sprekker i munnvikene noe jeg antar skyldes HSV-1, og da er jeg jo isåfall immun mot å få den typen i underlivet. Etter førstegangsutbruddet gikk det ca to måneder der jeg opplevde at det klødde/prikket i underlivsområdet men jeg opplevde ikke å få noen utbrudd i denne perioden. Etter dette fikk jeg en blemme, som jeg behandlet med valtrex. Siden dette har kløingen og prikkingen blitt mye verre, og for ca to uker siden fikk jeg et ganske stort utbrudd med flere blemmer på rumpeballene. Behandlet også dette med valtrex men det klør fortsatt mye, og blemmene er ikke borte. Føler at medisinen ikke har så stor effekt på meg så er redd forebyggende behandling (der man tar valtrex hver dag i en lengere periode) ikke skal virke på meg hvis det blir aktuelt. Nå går jeg rundt og har konstant angst for at jeg skal være en av det uheldige fåtallet med HSV-2 i underlivet som er plaget med hyppige utbrudd i underlivet i mange år/ resten av livet. Gråter hele tiden og har problemer med å spise fordi jeg bekymrer meg så mye for dette. Har også endel selvmordstanker fordi jeg føler at livet mitt er ødelagt. Hvordan skal jeg ha et normalt sexliv, og hvem vil date meg nå? Er ikke akkurat den peneste eller kuleste jenten fra før.. Er så skuffet og sint på meg selv som har fått dette jævla stigmatiserte viruset i underlivet! Vet at det er opptil 40% av alle mellom 20 og 40 som har HSV-2 men det hjelper jo ikke når bare 10-20% vet det selv... Er så sykt urettferdig at de fleste som er smittet ikke har noen symptomer eller veldig milde symptomer og i tillegg slipper stigmaet fordi de ikke vet, mens en liten andel må leve med store psykiske og fysiske utfordringer pga dette. Er det noen andre som har opplevd å være veldig plaget de første månedene men hvor det har blitt bedre etterhvert? Føler jeg fint kan leve med 1-3 utbrudd i året, men sånn som det er nå med hyppige utbrudd og mye kløing/prikking utenom det føles det veldig vanskelig. Blir konstant minnet på dette. Håper noen har noen erfaringer å dele med en fortvilet jente (23 år). Anonymkode: 8d489...7e0
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #2 Skrevet 25. juli 2017 Du kan ha HSV-1 i både munnen og underlivet, det er den største sannsynligheten siden du allerede har HSV-1. Jeg har selv HSV-1 i underlivet (men ikke i munnen) men fikk likevel ganske hyppige utbrudd dersom jeg hadde en stressende hverdag, for hyppig vask nedentil, forkjølelse eller andre ting som gjør at immunsystemet sliter seg litt ut. Jeg hentet ut resept etter resept på 10-dagers kurer, men fikk nye utbrudd igjen bare et par dager etter at kuren var over. For et år siden begynte jeg å ta Valtrex/Zovirax kontinuerlig over 6 måneder og jeg har vært uten utbrudd siden da. Har en avtale med min fastlege at jeg ringer med det samme jeg kjenner at et nytt utbrudd er på vei så jeg kan hente ut en resept samme dag. Kontakt gynekolog og spør om å få ta en test, de kan ta en blodprøve som kan analyseres samme dag dersom de har det rette utstyret eller ta en strykeprøve når du har utbrudd og gi deg svar innen en uke eller to. Dersom utbruddene er plagsomme bør du selvfølgelig gi beskjed om det så du kan få en resept. Dersom du får hyppige utbrudd får du en lengre kur så viruset virkelig blir satt ut av spill i en lengre periode. Anonymkode: 0fdb3...643
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #3 Skrevet 25. juli 2017 Du kan krysssmitte deg selv så man kan få det i alle slimhinner på kroppen. Jeg har hatt dette i 15 år nå. Det første året fikk jeg mange og kraftige utbrudd. Brukte da zovirax lokalt som smertestillende samt aciclovir tabletter ved utbrudd. Det brant seg ut etterhvert og har i mange år nå hatt 2-3 utbrudd i året som varer ett par dager. Er kun som et irriterende myggstikk å regne. Lever et normalt liv og har et normalt sexliv. Ikke har jeg smittet noen heller. Livet ditt er ikke over pga dette. Kjempe mange har dette viruset. Finnes ingen magisk kur dessverre men viruset brenner seg ut etterhvert. Anonymkode: 84347...ddc
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #4 Skrevet 25. juli 2017 Kan man ha herpes (utbrudd) uten å få blemmer? Jeg har flere ganger, periodevis, fått utrolig vondt rundt skjeden, type brenner/svir og det klør. Det har kun vært dette, og det har vart i 1-3 uker hver gang. Jeg har trodd soppinfeksjon hele tiden, men Canesten fungerer ikke slik den alltid har gjort tidligere. Jeg har heller aldri hatt smerte ved skjeden om det er sopp. Klarer ikke å ha sex... Legen fant ingenting galt. Anonymkode: 9274e...faf
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #5 Skrevet 25. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan man ha herpes (utbrudd) uten å få blemmer? Jeg har flere ganger, periodevis, fått utrolig vondt rundt skjeden, type brenner/svir og det klør. Det har kun vært dette, og det har vart i 1-3 uker hver gang. Jeg har trodd soppinfeksjon hele tiden, men Canesten fungerer ikke slik den alltid har gjort tidligere. Jeg har heller aldri hatt smerte ved skjeden om det er sopp. Klarer ikke å ha sex... Legen fant ingenting galt. Anonymkode: 9274e...faf Legen fant ingenting galt ved en gynekologisk undersøkelse. Han testet ellers ingenting. Anonymkode: 9274e...faf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha HSV-1 i både munnen og underlivet, det er den største sannsynligheten siden du allerede har HSV-1. Jeg har selv HSV-1 i underlivet (men ikke i munnen) men fikk likevel ganske hyppige utbrudd dersom jeg hadde en stressende hverdag, for hyppig vask nedentil, forkjølelse eller andre ting som gjør at immunsystemet sliter seg litt ut. Jeg hentet ut resept etter resept på 10-dagers kurer, men fikk nye utbrudd igjen bare et par dager etter at kuren var over. For et år siden begynte jeg å ta Valtrex/Zovirax kontinuerlig over 6 måneder og jeg har vært uten utbrudd siden da. Har en avtale med min fastlege at jeg ringer med det samme jeg kjenner at et nytt utbrudd er på vei så jeg kan hente ut en resept samme dag. Kontakt gynekolog og spør om å få ta en test, de kan ta en blodprøve som kan analyseres samme dag dersom de har det rette utstyret eller ta en strykeprøve når du har utbrudd og gi deg svar innen en uke eller to. Dersom utbruddene er plagsomme bør du selvfølgelig gi beskjed om det så du kan få en resept. Dersom du får hyppige utbrudd får du en lengre kur så viruset virkelig blir satt ut av spill i en lengre periode. Anonymkode: 0fdb3...643 De fleste steder står det at man er immun mot å bli smittet av det samme viruset flere steder, med unntak av rett etter man er smittet og har et førstegangsutbrudd. F.eks fra sexogsamfunn.no: "Dersom man får HSV-1-smitte gjennom spytt, får man munnherpes, type HSV-1. Da er man immun mot å få HSV-1 som kjønnsherpes senere. Får man HSV-2-smitte gjennom spytt får man munnherpes, type HSV-2. Da er man immun mot å få HSV-2 som kjønnsherpes senere." Glemte også å skrive hvordan jeg ble smittet: Hadde ubeskyttet sex med en gutt. Vi hadde ikke oralsex. Merket at noe var galt bare et par dager senere. Anonymkode: 8d489...7e0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 På 25.7.2017 den 22.32, AnonymBruker skrev: Du kan krysssmitte deg selv så man kan få det i alle slimhinner på kroppen. Jeg har hatt dette i 15 år nå. Det første året fikk jeg mange og kraftige utbrudd. Brukte da zovirax lokalt som smertestillende samt aciclovir tabletter ved utbrudd. Det brant seg ut etterhvert og har i mange år nå hatt 2-3 utbrudd i året som varer ett par dager. Er kun som et irriterende myggstikk å regne. Lever et normalt liv og har et normalt sexliv. Ikke har jeg smittet noen heller. Livet ditt er ikke over pga dette. Kjempe mange har dette viruset. Finnes ingen magisk kur dessverre men viruset brenner seg ut etterhvert. Anonymkode: 84347...ddc Hvilken type har du? Og hvor lang tid tok det før det roet seg ned? Anonymkode: 8d489...7e0
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 Hos de aller fleste så dabber hyppigheten av utbrudde av iløpet av det første året. Jeg ville bedt om blodprøve for herpes neste gang jeg er hos legen, så finner du ut om det er nr 1 eller 2. Jeg var ikke kjent med at den ene hadde hyppigere utbrudd enn den andre, men vet at det er herpes 1 som hele befolkningen (80%) har og fikk forkjølesessår av som barn (mange har ikke utbrudd lenger men kun viruset i blodet). Anonymkode: ef0cc...240
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har herpes på fingrene, type 2! Har de siste 2 årene fått utbrudd ca to ganger i året. Det starter med at det plutselig prikker å klør veldig, så kommer blemmene. Når jeg først ble smittet fikk jeg meget hyppige utbrudd (6-7 i året) klarte å smitte meg selv slik at jeg etterhvert fikk blemmer i underlivet også, blemmene dukker alltid opp på eksakt samme plass! Jeg får alltid utbrudd i de periodene jeg har lavt immunforsvar, dvs at hver gang jeg får omgangssyke el lignende, det kommer også gjerne i forbindelse med mensen. Mitt beste råd til deg er å endre kosthold! Trust me, det kan hjelpe deg på sikt. Når jeg sier at du skal endre kosthold er det ikke store omveltninger jeg snakker om. Jeg begynte å spise sunnere, drikk juice med antioksidanter, lag deg smudi annenhver dag med masse frukt og nøtter. Når du spiser sunnere bygger immunforsvaret seg opp, slik at man ikke er spesielt mottakelig for virus og slikt. Husk at du aldri blir kvitt herpesen, dette viruset må du leve med resten av ditt liv, derfor er det viktig å finne måter å styrke immunforsvaret ditt på! Det har jeg gjort, og jeg har ikke hatt omgangssyke på nesten 3 år. Anonymkode: 01102...8f2
helledussen Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 På 7/25/2017 den 20.04, AnonymBruker skrev: I begynnelsen av mai fikk jeg et herpesutbrudd i underlivet. Da jeg var hos legen så hun bare på meg og konstaterte at det var herpes, uten å ta noen prøver. Vet derfor ikke om det er HSV-1 eller HSV-2 jeg har i underlivet. Tror nok det er HSV-2 da jeg er i perioder med mye stress har opplevd å få sprekker i munnvikene noe jeg antar skyldes HSV-1, og da er jeg jo isåfall immun mot å få den typen i underlivet. Etter førstegangsutbruddet gikk det ca to måneder der jeg opplevde at det klødde/prikket i underlivsområdet men jeg opplevde ikke å få noen utbrudd i denne perioden. Etter dette fikk jeg en blemme, som jeg behandlet med valtrex. Siden dette har kløingen og prikkingen blitt mye verre, og for ca to uker siden fikk jeg et ganske stort utbrudd med flere blemmer på rumpeballene. Behandlet også dette med valtrex men det klør fortsatt mye, og blemmene er ikke borte. Føler at medisinen ikke har så stor effekt på meg så er redd forebyggende behandling (der man tar valtrex hver dag i en lengere periode) ikke skal virke på meg hvis det blir aktuelt. Nå går jeg rundt og har konstant angst for at jeg skal være en av det uheldige fåtallet med HSV-2 i underlivet som er plaget med hyppige utbrudd i underlivet i mange år/ resten av livet. Gråter hele tiden og har problemer med å spise fordi jeg bekymrer meg så mye for dette. Har også endel selvmordstanker fordi jeg føler at livet mitt er ødelagt. Hvordan skal jeg ha et normalt sexliv, og hvem vil date meg nå? Er ikke akkurat den peneste eller kuleste jenten fra før.. Er så skuffet og sint på meg selv som har fått dette jævla stigmatiserte viruset i underlivet! Vet at det er opptil 40% av alle mellom 20 og 40 som har HSV-2 men det hjelper jo ikke når bare 10-20% vet det selv... Er så sykt urettferdig at de fleste som er smittet ikke har noen symptomer eller veldig milde symptomer og i tillegg slipper stigmaet fordi de ikke vet, mens en liten andel må leve med store psykiske og fysiske utfordringer pga dette. Er det noen andre som har opplevd å være veldig plaget de første månedene men hvor det har blitt bedre etterhvert? Føler jeg fint kan leve med 1-3 utbrudd i året, men sånn som det er nå med hyppige utbrudd og mye kløing/prikking utenom det føles det veldig vanskelig. Blir konstant minnet på dette. Håper noen har noen erfaringer å dele med en fortvilet jente (23 år). Anonymkode: 8d489...7e0 Jeg har herpes i underlivet men får synlige blemmer også på kroppen ellers. Det første året hadde jeg hyppige utbrudd. Så gikk det lengre tid. Men for 3 år siden skjedde det noe vondt i livet mitt og da kom utbruddene mer hyppig. Jeg får utbrudd på samme sted i den ene håndflaten. Valttrex har god effekt på meg og helst hvis jeg tar det i det samme jeg kjenner at jeg klør der utbruddet er på vei til å bryte ut. Jeg tar ikke Valtrex forebyggende. Jeg synes det er veldig hemmende og er redd for at noen skal se utbruddet på håndflaten. Du nevner det med sexpartnere og det tenker jeg også på. Min partner hadde også herpes men nå er det slutt mellom oss og jeg kjenner at dette hemmer meg i forhold til eventuelle nye partnere. Det er straffbart å smitte noen med en seksuell sykdom men det er ikke akkurat noe som er så gøy å nevne hvis man blir forelsket i en ny partner. Jeg vet ikke om det var så mye til hjelp for deg.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 GUD FADER SÅ LEI JEG ER AV ALLE DERE HERPESEAPOLOGETER! NEI, DET ER IKKE EN BAGATELL Å HA HERPES. NEI, DET ER IKKE EN BAGATELL Å SMITTE NOEN. SLUTT!!!! Anonymkode: cb487...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå