Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må omskoleres, og skal begynne å studere igjen fra høsten 2018. I den forbindelse må jeg nok bo i kollektiv, fordi det er altfor kostbart å leie alene så lenge jeg ikke er i full jobb.

Eneste jeg uroer meg for, er at jeg er 10 år eldre enn majoriteten av studentene. Jeg er forlengst ferdig med fyll og fest, og jeg er lei av skitne hybler etter å ha studert 6 år tidligere. Så jeg lurer på hvordan det skal gå å bo i kollektiv igjen, og ikke minst hvordan jeg skal finne noen å leie sammen med.

Jeg kjenner ingen som skal studere - de fleste i min krets er i gang med familie og barn. Hva tenker dere jeg bør gjøre - skal man bare søke seg inn i et kollektiv med ledig plass og satse på det beste?

EDIT: byen é Bergen.

Endret av straamann
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt ut en annonse selv på Finn eller lignende. Det finnes jo "voksenkollektiver" i de store byene, men de kan være vanskelig å finne blant alle de andre der beboerne er 20-25 maks. Om du er ekstra heldig finner du noen som skal studere noe av det samme som deg.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo se etter noen kristenkollektiver, da slipper du forhåpentligvis fyll og det som hører med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du studert før og hvorfor må du omskoleres? Hva skal du studere og hvor lenge denne gangen? 

Anonymkode: 27d98...b0e

AnonymBruker
Skrevet

I oslo?

Anonymkode: 64435...fad

Skrevet
8 minutter siden, Jacklost skrev:

Jeg ville lagt ut en annonse selv på Finn eller lignende. Det finnes jo "voksenkollektiver" i de store byene, men de kan være vanskelig å finne blant alle de andre der beboerne er 20-25 maks. Om du er ekstra heldig finner du noen som skal studere noe av det samme som deg.

Tenker du at man skal søke etter "likesinnede" eller prøve å bli kontaktet av utleiere som vet at de leier ut til "voksne"?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du studert før og hvorfor må du omskoleres? Hva skal du studere og hvor lenge denne gangen? 

Anonymkode: 27d98...b0e

Studert og jobbet i Stavanger før,  må omskoleres pga helseutfordringer. Jeg skal studere en bachelor i et medisinsk fag. Vil ikke være mer spesifikk her.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I oslo?

Anonymkode: 64435...fad

Bergen.

Endret av straamann
Skrevet
7 minutter siden, straamann skrev:

Tenker du at man skal søke etter "likesinnede" eller prøve å bli kontaktet av utleiere som vet at de leier ut til "voksne"?

Jeg tenke mer at du skriver "Voksen student på xx søker"... og så forteller du litt hva du skal studere. Ja, det blir liksom mer søker likesinnede ja?

Jeg må forresten legge til at jeg ikke kjenner forholdene i Bergen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen og studerer, har deltidsjobb og bor alene. Jeg jobber heller de timene jeg må enn å holde ut med en gjeng ungdommer. For meg er det uten tvil verdt det. Når det er sagt, kan du jo være heldig og finne et kollektiv med voksne eller en "samboer" som er pendler eller er lite hjemme.

Anonymkode: 6103e...231

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen og studerer, har deltidsjobb og bor alene. Jeg jobber heller de timene jeg må enn å holde ut med en gjeng ungdommer. For meg er det uten tvil verdt det. Når det er sagt, kan du jo være heldig og finne et kollektiv med voksne eller en "samboer" som er pendler eller er lite hjemme.

Anonymkode: 6103e...231

Ja, ser den. I mitt tilfelle er jeg under omskolering fra NAV og får en viss sum der (har ikke mer på Lånekassen), og dersom jeg jobber så blir jeg trekt i stønad. Så dersom det skal lønne seg å jobbe ekstra, må jeg jobbe så mye at det går utover helsa og/eller studiet.

Hvor mye betaler du (og hvor bor du ), og hvor mye ekstra må du jobbe?

Skrevet

Jeg flyttet i kollektiv nå for første gang, og jeg er 30. Vi er 5stk i alderen 25 til 31. Noen jobber fult, andre studerer på nytt eller tar delstudier/påbygg. 

Jeg stortrives faktisk😊 Var veldig skeptisk på tanken, da jeg ikke har bodd i kollektiv før. Bare delt leiligheten min med ei venninne ett halv års tid før. 

Har eget rom som er veldig stort. Så har soverom og stue selv. Det hjelper mye. Men er sosialt og koselig, og vi kommer veldig godt overens. 

Vi er enige i at om noen flytter ut. Så skal det en i samme alder inn. Vi vil ikke ha en 18 åring som aldri har bodd alene eller en paryt svenske 😂😂

Ville lagt ut søknad selv, og søkt etter noen i egen alder. 

• Liker 2
Skrevet

Som flere sier, så finnes det voksen- og familiekollektiv. Følg med på "til leie" både på hybel.no og finn.no fremover og noter de voksen- og familiekollektivene du finner, og ta gjerne kontakt med dem og vis interesse for neste år, og legg ut annonser i god tid selv. Du kan også legge ut annonse om at du ønsker å leie sokkelleilighet eller liknende til en makspris. Det er mange boliger som ikke legges ut og hvor utleier selv finner leietaker på nettsidene. Jeg vil tro at du fort vil være en attraktiv leietaker. 

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke søke på studentbolig da? Regner med det er endel av de i Bergen også. Tror det fungerer slik som i Oslo. Bare ta den første studentboligen du får, etterhvert så søker du deg til noen som er bedre. Da kan du bo for deg selv og betale mye rimeligere. Det fungerer slik i Oslo at om du er i ''systemet'', så blir du prioritert i forhold til en bedre/annen hybel. 

Hvis ikke finnes det mange ''voksne'' kollektiv som folk snakker om. Eventuelt bare rolige kollektiv. Tror ikke du skal overfokusere på alder, det kan variere hvordan de er. Men man skjønner fort hva som kommer når man er på visning. Jeg har kommet inn på visning hvor det var rydding av gårsdagens fest eller hvor jeg kom midt i en gaming/world of warcraft. Så man skjønner liksom greia fort. De som er værst når det gjelder rydding, bare se om de har gidda å tørka støv, har de ikke det før visning, er det ikke særlig ryddig av seg heller. 

Eventuelt, så kan du jo også håpe på rimelig sted også. Vet ikke hva budsjettet ditt er, men man kan få hybler alene i Oslo til 6-7tusen, men da er man også sykt heldig :) 

• Liker 3
Skrevet

Kjøp båt :plystre: Seriøst. Det er billigere enn kollektiv, du er din egen herre, og det er enkelt å flytte. Forutsetter forøvrig at man har interesse for båt. 

Har tidligere bodd på studenthybel i Bergen i mine yngre dager (aldri mer), kollektiv i Bergen (også i yngre dager), kollektiv i Oslo etter fylte 30 (ALDRI mer!:erter:).

Skrevet (endret)
45 minutter siden, MissPierce skrev:

Jeg flyttet i kollektiv nå for første gang, og jeg er 30. Vi er 5stk i alderen 25 til 31. Noen jobber fult, andre studerer på nytt eller tar delstudier/påbygg.

Ville lagt ut søknad selv, og søkt etter noen i egen alder. 

Høres hyggelig ut! Det er sikkert flere "eldre" som bor i kollektiv. Gjelder å bli kjent med noen, eller å komme inn i et etablert kollektiv. Er det vanlig med enkjønns-kollektiv eller varierer det?

34 minutter siden, Rosalie skrev:

Som flere sier, så finnes det voksen- og familiekollektiv. Følg med på "til leie" både på hybel.no og finn.no fremover og noter de voksen- og familiekollektivene du finner, og ta gjerne kontakt med dem og vis interesse for neste år, og legg ut annonser i god tid selv. Du kan også legge ut annonse om at du ønsker å leie sokkelleilighet eller liknende til en makspris. Det er mange boliger som ikke legges ut og hvor utleier selv finner leietaker på nettsidene. Jeg vil tro at du fort vil være en attraktiv leietaker. 

Ja, jeg har hatt suksess før ved å bli kontaktet på annonse. Sokkelleiligheter finnes, men jeg vil heller bo i et ordnet kollektiv over bakken og betale litt mindre. Sunnere i lengden og mer sosialt. Skal følge med på annonser, er kanskje ikke alle som merker annonsen med "voksenkollektiv" men det går gjerne frem av teksten.

21 minutter siden, Sofie31 skrev:

Kan du ikke søke på studentbolig da? Regner med det er endel av de i Bergen også.

Jo kan søke, men man har ingen garanti har eg skjønt. er bare 15% dekning i Bergen.

8 minutter siden, Knirke skrev:

Kjøp båt :plystre: Seriøst. Det er billigere enn kollektiv, du er din egen herre, og det er enkelt å flytte. Forutsetter forøvrig at man har interesse for båt. 

Har tidligere bodd på studenthybel i Bergen i mine yngre dager (aldri mer), kollektiv i Bergen (også i yngre dager), kollektiv i Oslo etter fylte 30 (ALDRI mer!:erter:).

Er ikke interessert i båt :fnise: og har nok ikke råd til en som er behagelig + båtplass i bergen.

Endret av straamann
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde på hybel da jeg studerte i Bergen. Var rolig og behagelig i et hybelbygg. Delte bad og kjøkken, men det var helt greit. 

Anonymkode: b5fde...809

Skrevet
31 minutter siden, straamann skrev:

Høres hyggelig ut! Det er sikkert flere "eldre" som bor i kollektiv. Gjelder å bli kjent med noen, eller å komme inn i et etablert kollektiv. Er det vanlig med enkjønns-kollektiv eller varierer det?

Jeg fant mitt på finn.no. Fler velger å bo i kollektiv lenger for å spare penger, eller til de møter noen som de blir samboer med f.eks. 

Vi er mixet gutter og jenter, og det funker veldig bra. Men det er opp til hvert kollektiv liksom. 

En flyttet nå, og han hadde bodd her i litt over 5 år, eller så er det 3 år, 2 år og noen mnd på de siste. Har vært litt utbytting nå. Var lenge siden sist da. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, MissPierce skrev:

Jeg fant mitt på finn.no.

En flyttet nå, og han hadde bodd her i litt over 5 år, eller så er det 3 år, 2 år og noen mnd på de siste. Har vært litt utbytting nå. Var lenge siden sist da. 

:) La du ut annonse med beskrivelse av deg selv da, eller kontaktet du utleier? Hvordan har de andre i kollektivet ditt gått frem?

Skrevet
14 minutter siden, straamann skrev:

:) La du ut annonse med beskrivelse av deg selv da, eller kontaktet du utleier? Hvordan har de andre i kollektivet ditt gått frem?

Jeg fant annonse om rom til leie, som hun som flyttet ut hadde lagt på finn.no. Alle legger ut annonse selv da de skal flytte, og så velger man den man mener passer best til fellesskapet. 

Alle skriver egen kontrakt med utleier. 

Lå flere lignende bofellesskap ute da jeg flyttet i februar. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, straamann skrev:

Jeg må omskoleres, og skal begynne å studere igjen fra høsten 2018. I den forbindelse må jeg nok bo i kollektiv, fordi det er altfor kostbart å leie alene så lenge jeg ikke er i full jobb.

Eneste jeg uroer meg for, er at jeg er 10 år eldre enn majoriteten av studentene. Jeg er forlengst ferdig med fyll og fest, og jeg er lei av skitne hybler etter å ha studert 6 år tidligere. Så jeg lurer på hvordan det skal gå å bo i kollektiv igjen, og ikke minst hvordan jeg skal finne noen å leie sammen med.

Jeg kjenner ingen som skal studere - de fleste i min krets er i gang med familie og barn. Hva tenker dere jeg bør gjøre - skal man bare søke seg inn i et kollektiv med ledig plass og satse på det beste?

EDIT: byen é Bergen.

Der finnes mange voksen kollektiver i Bergen og omengomegn 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...