Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde funnet meg en bruktbil, som jeg avtale å kjøpe.

Men, etterpå fant jeg ut at det var heftelser for mye mer enn hva jeg skulle betale for bilen. Jeg sa derfor nei til å kjøpe og trakk meg fra hele handelen.

Nå i etterkant, blir jeg truet fordi selger mener at det er bindene å avtale kjøp. Er det bindene, så lenge jeg ikke har signert på noe? Dessuten opplyste ikke selger om heftelsene heller...

Takker for tips og råd.

Anonymkode: 16057...b46

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. 

Normalt undersøker man heftelser på reg. Nummeret til bilen FØR man inngår kjøpsavtaler. 

Hefelser skal normalt selger slette når han har solgt bilen. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom aldri så langt at vi skrev kontrakt. Hadde bare en muntlig/sms avtale om kjøp. 

Etter denne "avtalen" ble inngått fikk jeg tilsendt reg nr for at jeg skulle bestille prøveskilter å kjøre hjem på. Det var da jeg sjekket heftelsene.

Valgte å trekke meg, da jeg ikke har noen garanti for at pengene for bilen blir brukt til å slette gjeld. Uansett vil bilen ha heftelser i det jeg overtar. Så den sjansen tar jeg ikke. Kanskje jeg er pingle, men synes bare det er rart at de kan kalle det en bindene avtale, så lenge jeg ikke har signert noe.

TS.

Her har du skriftlig avtale. Sms er godt nok. Selger kan trekke deg inn for Forliksrådet og få dom på at du har kjøpt bilen og må betale. Igjen heftelser undersøker du FØR du går videre i forhandlingene. 

Hva du ønsker å gjøre videre, bør du tenke deg grundig om før du gjør noe mer. Å kjøpe bil eller andre ting fra privatpersoner når man ikke har satt seg grundig inn i betingelser og fremgangsmåter er absolutt ikke smart. Loven er lik om du kjøper en brukt bil til x antall kroner, eller en billig ting til få kroner. 

Anonymkode: 929eb...344

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. 

Normalt undersøker man heftelser på reg. Nummeret til bilen FØR man inngår kjøpsavtaler. 

Hefelser skal normalt selger slette når han har solgt bilen. 

Her har du skriftlig avtale. Sms er godt nok. Selger kan trekke deg inn for Forliksrådet og få dom på at du har kjøpt bilen og må betale. Igjen heftelser undersøker du FØR du går videre i forhandlingene. 

Hva du ønsker å gjøre videre, bør du tenke deg grundig om før du gjør noe mer. Å kjøpe bil eller andre ting fra privatpersoner når man ikke har satt seg grundig inn i betingelser og fremgangsmåter er absolutt ikke smart. Loven er lik om du kjøper en brukt bil til x antall kroner, eller en billig ting til få kroner. 

Anonymkode: 929eb...344

Du må lese hele tråden!

Jeg fikk ikke reg nr før etter at pris av avtalt....å jeg mener fortsatt at selger har opplysningsplikt når det kommer til heftelser.

Dette unnlot han å si fra om, så jeg hadde min fulle rett til å trekke meg fra handelen. 

For å dra den litt lenger, så du mener jeg kan dra noen til forliksrådet fordi de trekker seg fra en handel vi har avtalt på en pyntegjenstand på finn. Det har skjedd flere ganger. Jeg har solgt en ting på Finn, men så har kjøper ombestemt seg.

Nei, vet du hva....det noe som heter sunn fornuft...og det bør både kjøper og selger bruker i visse tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Nei langt i fra, det er lov å bruke hus. Et anna spørsmål er hvorfor den er avskilta og likevel har en heftelse.

Ja, det var altfor mye som skurret her...derfor trakk jeg meg. Alt dette kom frem etter at vi hadde avtalt pris.

Men, jeg fikk også spørsmål og jeg fortsatt ville ha den eller ikke etterpå....da svarte jeg nei. Nå er det en kollega av selger som "truer" meg....

Selger jobbet i et bilfirma og annonserte gjennom deres hjemmeside, selv om bilen ble solgt privat. Utrolig rotete...men, når selger spør om jeg fortsatt vil ha bilen ELLER IKKE?? Ser jeg min fulle rett i til å si nei takk.

Litt panikk har jeg, det skal innrømmes.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var altfor mye som skurret her...derfor trakk jeg meg. Alt dette kom frem etter at vi hadde avtalt pris.

Men, jeg fikk også spørsmål og jeg fortsatt ville ha den eller ikke etterpå....da svarte jeg nei. Nå er det en kollega av selger som "truer" meg....

Selger jobbet i et bilfirma og annonserte gjennom deres hjemmeside, selv om bilen ble solgt privat. Utrolig rotete...men, når selger spør om jeg fortsatt vil ha bilen ELLER IKKE?? Ser jeg min fulle rett i til å si nei takk.

Litt panikk har jeg, det skal innrømmes.

Jo, men du gjorde det rette. Og det er jo litt rart han selger privat, gjennom et firma...eller.... Jeg solgte min første bil på denne måten, MEN, det het da "selges for kunde". Det gikk helt greit det, og forretningen skulle heller ikke ha noen provisjon. Var ikke mye jeg fikk heller for den da :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...