AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Skrevet 25. juli 2017 Jeg hadde funnet meg en bruktbil, som jeg avtale å kjøpe. Men, etterpå fant jeg ut at det var heftelser for mye mer enn hva jeg skulle betale for bilen. Jeg sa derfor nei til å kjøpe og trakk meg fra hele handelen. Nå i etterkant, blir jeg truet fordi selger mener at det er bindene å avtale kjøp. Er det bindene, så lenge jeg ikke har signert på noe? Dessuten opplyste ikke selger om heftelsene heller... Takker for tips og råd. Anonymkode: 16057...b46
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #2 Skrevet 25. juli 2017 Hvis selger ikke har opplyst om problemer med bilen så kan han ikke kreve at du kjøper den nei. Anonymkode: 332af...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #3 Skrevet 25. juli 2017 Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Det er også mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsretten. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom: selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand. Anonymkode: 332af...8f5
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #4 Skrevet 25. juli 2017 Viktig å sjekke dette med heftelser først.(egen knapp på finn.no feks) Men eier har selvsagt opplysningsplikt. Men det er jo helt vanlig å ha lån/heftelser på en bil. Da må selger innfri lånet/heftelsen da det er han/henne som jo har belånt bilen. Det er merkelig at ikke selger har sagt noe om dette, altså at heftelsen skal "fjernes". Har han ikke det så styr unna. 1
Avalor Skrevet 25. juli 2017 #5 Skrevet 25. juli 2017 Bare en liten ting å huske på. Tinglyst heftelse på lån vil ikke nedjusterer etterhvert som lånet blir betalt ned. Man kan ha et lån på 500k over 8 år, det vil fortsatt være tinglyst heftelse på 500k når bilen selges etter 7,5 år og reell resterende gjeld er 50k. Det viktigste er å få med i kontrakten at alle heftelser slettes ved salg. At heftelsen er større en salgssum er ikke ditt problem om det skal være tilfelle. Om det ikke er et punkt i kontrakten at bilen selges uten heftelser ville jeg og skygget unna.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #6 Skrevet 25. juli 2017 Kom aldri så langt at vi skrev kontrakt. Hadde bare en muntlig/sms avtale om kjøp. Etter denne "avtalen" ble inngått fikk jeg tilsendt reg nr for at jeg skulle bestille prøveskilter å kjøre hjem på. Det var da jeg sjekket heftelsene. Valgte å trekke meg, da jeg ikke har noen garanti for at pengene for bilen blir brukt til å slette gjeld. Uansett vil bilen ha heftelser i det jeg overtar. Så den sjansen tar jeg ikke. Kanskje jeg er pingle, men synes bare det er rart at de kan kalle det en bindene avtale, så lenge jeg ikke har signert noe. TS. Anonymkode: 16057...b46
tdm900 Skrevet 25. juli 2017 #7 Skrevet 25. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom aldri så langt at vi skrev kontrakt. Hadde bare en muntlig/sms avtale om kjøp. Etter denne "avtalen" ble inngått fikk jeg tilsendt reg nr for at jeg skulle bestille prøveskilter å kjøre hjem på. Det var da jeg sjekket heftelsene. Valgte å trekke meg, da jeg ikke har noen garanti for at pengene for bilen blir brukt til å slette gjeld. Uansett vil bilen ha heftelser i det jeg overtar. Så den sjansen tar jeg ikke. Kanskje jeg er pingle, men synes bare det er rart at de kan kalle det en bindene avtale, så lenge jeg ikke har signert noe. TS. Anonymkode: 16057...b46 Jeg mener du gjorde helt rett når trakk deg. Du har vel konfrontert selger med at det er heftelsen du setter fingeren på? Jeg hadde ikke kjøpt bil privat med heftelse. Er litt for usikkert om det blir sletta, eller ikke når selger får pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #8 Skrevet 25. juli 2017 19 minutter siden, tdm900 skrev: Jeg mener du gjorde helt rett når trakk deg. Du har vel konfrontert selger med at det er heftelsen du setter fingeren på? Jeg hadde ikke kjøpt bil privat med heftelse. Er litt for usikkert om det blir sletta, eller ikke når selger får pengene. Godt å høre flere tenker som meg. Jeg har sagt fra til selger om grunnen til at jeg trakk meg. Det var da "truslene" om bindene avtale osv kom. Bil med heftelse blir ikke vurdert en gang....det finnes nok av andre biler. TS Anonymkode: 16057...b46
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #9 Skrevet 25. juli 2017 Ville aldri kjøpt bil med heftelser. Finnes flere biler der ute Anonymkode: 332af...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #10 Skrevet 25. juli 2017 Hvorfor inngikk du en avtale om å kjøpe bilen FØR du hadde sjekket den for heftelser? http://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218 Anonymkode: edd59...634
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #11 Skrevet 25. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor inngikk du en avtale om å kjøpe bilen FØR du hadde sjekket den for heftelser? http://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218 Anonymkode: edd59...634 Fordi reg nr ikke stod i annonsen. Bilen var avskiltet og jeg fikk beskjed om å bestille prøveskilter for å kunne kjøre hjem. Dermed måtte jeg etterlyse reg nr. TS Anonymkode: 16057...b46
ajarRun Skrevet 25. juli 2017 #12 Skrevet 25. juli 2017 Her var det mange fjollete svar. Avtalen er selvsagt bindende. At en bil har heftelser har ingenting å si, selvsagt betaler du pengene direkte til banken som gjelden er i mot lovnad om at de fjerner heftelsen eller ber selger fjerne heftelsene på forhånd. Dette er et ikke-problem som du kunne funnet en minnelig løsning på. Selger kan nå selge bilen til noen andre og kreve deg for mellomleddet. Eller kreve at du kjøper bilen. Avtalen er bindende og tap han måtte lide er du ansvarlig for. Idioti å gå fram slik du gjør. Riktig måte ville vært å spurt om kontaktperson i banken for å få slettet heftelsene, og så spurt om beløpet, og om de er villige til å slette den mot et mindre beløp. Hvis du selv skal belåne bilen fikser din bank slettelse av heftelser.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #13 Skrevet 25. juli 2017 29 minutter siden, amativeReflection skrev: Her var det mange fjollete svar. Avtalen er selvsagt bindende. At en bil har heftelser har ingenting å si, selvsagt betaler du pengene direkte til banken som gjelden er i mot lovnad om at de fjerner heftelsen eller ber selger fjerne heftelsene på forhånd. Dette er et ikke-problem som du kunne funnet en minnelig løsning på. Selger kan nå selge bilen til noen andre og kreve deg for mellomleddet. Eller kreve at du kjøper bilen. Avtalen er bindende og tap han måtte lide er du ansvarlig for. Idioti å gå fram slik du gjør. Riktig måte ville vært å spurt om kontaktperson i banken for å få slettet heftelsene, og så spurt om beløpet, og om de er villige til å slette den mot et mindre beløp. Hvis du selv skal belåne bilen fikser din bank slettelse av heftelser. Takk, da er jeg en idiot da! TS Anonymkode: 16057...b46
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #14 Skrevet 25. juli 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo. De har jo ikke skrevet noen avtale 1 time siden, amativeReflection skrev: Her var det mange fjollete svar. Avtalen er selvsagt bindende. At en bil har heftelser har ingenting å si, selvsagt betaler du pengene direkte til banken som gjelden er i mot lovnad om at de fjerner heftelsen eller ber selger fjerne heftelsene på forhånd. Dette er et ikke-problem som du kunne funnet en minnelig løsning på. Selger kan nå selge bilen til noen andre og kreve deg for mellomleddet. Eller kreve at du kjøper bilen. Avtalen er bindende og tap han måtte lide er du ansvarlig for. Idioti å gå fram slik du gjør. Riktig måte ville vært å spurt om kontaktperson i banken for å få slettet heftelsene, og så spurt om beløpet, og om de er villige til å slette den mot et mindre beløp. Hvis du selv skal belåne bilen fikser din bank slettelse av heftelser. 1
Horten Market Skrevet 25. juli 2017 #15 Skrevet 25. juli 2017 (endret) Muntlig avtale er like bindende som skriftlig. Her er det etter opplysningene inngått en bindende avtale. Men det har kommet frem opplysninger i etterkant som gjør det mulig å trekke seg fra avtalen uten konsekvenser. At en bil har heftelser er selvsagt en vesentlig opplysning som burde stått i annonsen, eller opplyst muntlig av selger. Du måtte finne ut av dette selv. Her lukter det forsøk på svindel. Men hvis selgeren sletter heftelsene, eller tar hensyn til heftelsene i salgssummen, så har du vel ingen god grunn til å trekke deg fra avtalen? Dette bør du ha undersøkt med selgeren før du tar en beslutning. Endret 25. juli 2017 av Horten Market
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #16 Skrevet 25. juli 2017 33 minutter siden, Try2 skrev: Selger kan nå selge bilen til noen andre og kreve deg for mellomleddet. Det er så feil og det vet du. Slutt å skremme TS.Takk. 2
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #17 Skrevet 25. juli 2017 Har du fremdeles lyst på bilen kan du bare spørre selger om han har ordnet opp og om han har dokumentasjon på dette feks gjennom en Poc i banken 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #18 Skrevet 26. juli 2017 12 timer siden, Try2 skrev: Det er så feil og det vet du. Slutt å skremme TS.Takk. Hva med å uttale deg om fakta og ikke fiksjon? http://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218 Anonymkode: edd59...634
Try2 Skrevet 26. juli 2017 #19 Skrevet 26. juli 2017 I surrender dette kan gå ille dersom man er litt lett på fingern på sms feks. Merk konklusjonen i artikkelen; Som kjøper bør du passe deg for hva du sier til selgere. Før du er helt sikker på at du vil gjennomføre kjøpet, må du ikke gi uttrykk av at du har bestemt deg. Påpek i all kommunikasjon at du er kun er interessert før du ettertrykkelig forteller at du vil inngå en bindende kjøpsavtale.
tdm900 Skrevet 26. juli 2017 #20 Skrevet 26. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, da er jeg en idiot da! TS Anonymkode: 16057...b46 Nei langt i fra, det er lov å bruke hus. Et anna spørsmål er hvorfor den er avskilta og likevel har en heftelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå