Gå til innhold

Skal bytte bank og samtidig ta opp et lite billån - hvorfor vil bankmannen se årsoppgaven min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta opp billån i en annen bank enn den jeg har brukskonto i idag, og i den anledning også bytte bank, og få brukskonto i samme konto som jeg tar opp lån. Har sendt arbeidskontrakt og årsoppgaven fra den banken jeg er kunde i nå, men hvorfor er egentlig årsoppgaven relevant?

Anonymkode: 51860...52b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er hans jobb å kartlegge om banken vil låne deg penger. 

Anonymkode: 62c10...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er hans jobb å kartlegge om banken vil låne deg penger. 

Anonymkode: 62c10...638

Vet jo selvsagt det, han har allerede sagt at det ikke er noe problem å låne meg penger utifra de opplysningene jeg har gitt han. Spør egentlig bare av nysgjerrighet, hvilken relevans har det jeg hadde på konto 31. desember 2016 for om jeg får lån eller ikke? Han vet jo fra før at jeg har jobb og at jeg har midler til å betale når jeg skal.

AnonymBruker
Skrevet

Den viktigste informasjonen i årsoppgaven er ikke hva du hadde på konto 31.12, men samlet inntekt og gjeld?

Anonymkode: 469c3...f5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den viktigste informasjonen i årsoppgaven er ikke hva du hadde på konto 31.12, men samlet inntekt og gjeld?

Anonymkode: 469c3...f5d

Åja, er bare 20 og gikk skole frem til juni . Hadde verken gjeld eller inntekt da, så det er ihvertfall en dørgende kjedelig årsoppgave.

AnonymBruker
Skrevet

Årsoppgaven viser all gjeld, også de 22 kredittkortene du kunne ha tatt opp og maxet ut som ikke kom frem i papirene du hadde gitt. Har du ingenting å skjule er det heller ingen fare med å vise årsoppgaven, men det er altså en nødvendig oversikt å få for banken mtp risiko. 

Anonymkode: 4491e...bef

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsoppgaven viser all gjeld, også de 22 kredittkortene du kunne ha tatt opp og maxet ut som ikke kom frem i papirene du hadde gitt. Har du ingenting å skjule er det heller ingen fare med å vise årsoppgaven, men det er altså en nødvendig oversikt å få for banken mtp risiko. 

Anonymkode: 4491e...bef

Tja... årsoppgaven fra banken viser kun forhold knyttet til den banken. Om TS har ørten kredittkort vil ikke det fremkomme der. Dersom det er det banken ønsker å avdekke er det mye mer relevant å se selvangivelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får årsoppgave fra mange slags kilder, du må si hvilken det er.

Anonymkode: 30c42...16c

Skrevet

Ba de virkelig om årsoppgaven fra din gamle bank? Har aldri noensinne blitt bedt om det når jeg har byttet bank eller tatt opp lån i ny bank. Kan ærlig talt ikke helt forstå hvilken interesse det skal ha. 

AnonymBruker
Skrevet

Ba han ikke om siste selvangivelse eller skatteseddel?

Anonymkode: a2482...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet jo selvsagt det, han har allerede sagt at det ikke er noe problem å låne meg penger utifra de opplysningene jeg har gitt han. Spør egentlig bare av nysgjerrighet, hvilken relevans har det jeg hadde på konto 31. desember 2016 for om jeg får lån eller ikke? Han vet jo fra før at jeg har jobb og at jeg har midler til å betale når jeg skal.

Anonymkode: 51860...52br

Det har en relevans om du hadde lån i mange andre banker... Det er oppgitt i skattemeldingen fra 2016. Derfor vil de se den.

Anonymkode: 33201...531

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har en relevans om du hadde lån i mange andre banker... Det er oppgitt i skattemeldingen fra 2016. Derfor vil de se den.

Anonymkode: 33201...531

Men det TS sier at banken ville ha var årsoppgaven fra forrige bank, ikke skattemeldingen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ba han ikke om siste selvangivelse eller skatteseddel?

Anonymkode: a2482...add

Nei, bare årsoppgave

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...