Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #1 Del Skrevet 9. januar 2005 Vi har nettopp kjøpt leilighet i et nytt byggeprosjekt, men er ikke helt fornøyd med kjøkkenet. :-? Dessverre kjøpte vi litt sent, slik at vi ikke fikk mulighet til å gjøre tilvalg. Kjøkkenet er av typen Drømmekjøkkenet, sikkert billigste modell, hvit, type sammenpresset spon, ikke heltre (http://www.drommekjokkenet.no/no/kitchen/m.../art%20graddvit, men helt hvit, ikke krem). Benkeplaten er i lys grå laminat steinimitasjon. Vi tenkte at dersom vi iallfall byttet benkeplaten til en i heltre så ville det heve inntrykket betraktelig. (Vi må uansett bytte en del av laminatbenkeplaten fordi vi ønsker innbyggingskomfyr og ikke frittstående. Å bytte denne ene delen vil koste ca. 3300) Vi har sjekket litt rundt hva heltrebenkeplate vil koste. Drømmekjøkkenet skal ha 25000 kr. for nye benkeplater i heltre eik (ca. 7 m totalt, eik er den typen som passer best siden vi har eikeparkett), mens IKEA sine kommer på ca. 5000 (3x240 cm plater NUMERÄR). Problemet med IKEA sine er imidlertid at de virker veldig lite glatte (ujevne ?), og det er lett å få fliser i fingrene. I tillegg er stavene ganske smale og kvaliteten virker så som så. Hva slags erfaringer har dere med IKEA heltre benkeplater, er det mulig å få dem atskillig glattere ved å olje og pusse flittig, eller er kvaliteten bare rett og slett mye dårligere? Hva slags løsning ville dere valgt her? Burde vi beholde den lysegrå laminatbenkeplaten og heller satset på å heve inntrykket ved å legge fliser/parkett mellom over og underskap ? Nå er det ingenting der, bare hvit vegg. Noen erfaringer med parkett kontra fliser ? Hvilke fliser ville i såfall passe ? Veggene i leiligheten er malt i brukkent hvit. Alle hvitevarer er Siemens i børstet stål. Kjøkkenbordet og stoler er antikbeiset furu fra IKEA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2005 #2 Del Skrevet 9. januar 2005 Vi har heltre benkeplater fra Ikea og de er ikke ujevne i det hele tatt. Platene har holdt seg bra, minst like bra som den foreldrene mine har, og deres mener jeg er fra Norema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #3 Del Skrevet 9. januar 2005 Hvilken Ikea benkeplate har du Mie? Har du kjøpt den i faste lengder (på max 240 cm) slik som denne: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...ats=10110*10752 Eller fikk du den tilpasset ditt kjøkken ? (Noe som er mer enn dobbelt så dyrt). Mistenker nemlig at kvaliteten er like forskjellig som prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2005 #4 Del Skrevet 9. januar 2005 Vi kappet våre til selv, mener jeg å huske. Har hatt den i fem år nå, og har vært sånn passe flink å olje den. Prisforskjellen fra Ikea sine til de dyrere er så stor at jeg ikke har noe problem med å anbefale Ikea. Heltre benkeplater krever uansett at du er flink å vedlikeholde dem og at du begrenser vannsøl o.l. Tomatsaus og lignende kan sette flekker på platen, men det gjelder jo uansett om platene er billig eller dyr. Vær også obs på at metallbokser o.l setter stygge merker på en oljet heltre benkeplate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. januar 2005 #5 Del Skrevet 9. januar 2005 Vi har heltre benkeplater fra Ikea og de er ikke ujevne i det hele tatt. Platene har holdt seg bra, minst like bra som den foreldrene mine har, og deres mener jeg er fra Norema. Har samme erfaring! IKEA-platene er meget bra hvis man tar hensyn til prisen. De er muligens litt tynnere enn de dyre platene, men våre er like fine etter 3 1/2 år i alle fall. Med unnak av et par ringer etter hermetikkbokser da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. januar 2005 #6 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg synes grå benkeplate er griselekkert og ville beholdt det. Vi har akkurat byttet kjøkken og tre er veldig på vei ut. Det viktigste er selvsagt hva dere synes er pent, ikke hva som er mest i tiden, men siden du snakker om standardheving, så ville jeg valgt grå benk. Det er veldig inn. (sikkert det derfor også er valgt opprinnelig) Grått vil også passe håndtakene på skap og skuffer veldig godt. Men det er dere som skal bruke det og synes det er det fineste kjøkkenet dere kan få, husk det. Og jeg har også hørt bare bra om IKEA sine benkeplater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 10. januar 2005 #7 Del Skrevet 10. januar 2005 hva med å legge mosaikkfliser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 10. januar 2005 #8 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg syns kirsebærtre er nydelig sammen med hvitt! Skal ha det på badet når vi snart skal igang med å pusse opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 12. januar 2005 #9 Del Skrevet 12. januar 2005 Vi skal også flytte inn i helt ny rekkehusleilighet, men nå kom vi så tidlig med at vi får ta omtrent alle de valgene på endringer som vi vil. Vi skal ha herregård sin kjøkkeninnredning fra sigdal i antikk hvit. Førs tenkte vi på heltre eik benkplate, men det ville komme på 25 000 kr. Noe vi syntes ble litt dyrt. Så vi skal ha svart benkplate med mønster sånn så det ser ut som sten/granitt. Tror det kommer til og bli kjempefint, og vi skal ha alle hvitevarene innebygd og komfyr og micro blir i svart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 12. januar 2005 #10 Del Skrevet 12. januar 2005 Vi har nettopp satt opp nytt hvitt kjøkken og valgte heltre benkeplate i valnøtt. Er kjempefornøyd og synes den benkeplata hever kjøkkenet mange hakk i forhold til en i laminat. Den myker opp de litt stramme hvite i kjøkkendørene og skaper en hyggelig stemning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 12. januar 2005 #11 Del Skrevet 12. januar 2005 Granitt er veldig fint og om de kommer i 'fake-utgaver' så er jo det et bra alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 14. januar 2005 #12 Del Skrevet 14. januar 2005 Benkeplatene i heltre fra Ikea er kjempefine. Vi har det, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #13 Del Skrevet 14. januar 2005 Vi har nettopp kjøpt leilighet i et nytt byggeprosjekt, men er ikke helt fornøyd med kjøkkenet. :-? Dessverre kjøpte vi litt sent, slik at vi ikke fikk mulighet til å gjøre tilvalg. Kjøkkenet er av typen Drømmekjøkkenet, sikkert billigste modell, hvit, type sammenpresset spon, ikke heltre (http://www.drommekjokkenet.no/no/kitchen/m.../art%20graddvit, men helt hvit, ikke krem) Ehem, vet det er på siden av debatten, men: Heltre skap er det da vel ingen som lager, hvis de skal være malt?? "Sammenpresset spon", som du kaller det, er et fantastisk bra materiale - til sånne ting som kjøkkenskap definitivt bedre enn heltre. Og Drømmekjøkkenet er ikke noe billig-kjøkken - det er knallbra kvalitet (nei, jeg jobber ikke der... har det selv, siden 1998, og det ser fortsatt klin nytt ut), til en høy, men fornuftig pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå