Gå til innhold

Barns besteforeldre og barnevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har to barn og bor ca 4 timer unna mine egne foreldre. Ser de kanskje 1 helg i mnd og så ringer min mor 2-3 ganger i uka. Barna får og prate med henne. Begge mine barn virker trygg på mine foreldre selv om vi ikke sees altfor ofte. Mamma har kun passet min eldste før, men den yngste vil hun liksom ikke passe (3,5 år i høst). Hun har hele tiden sagt at hun håper å få ha barnet alene på overnatting. Men når det kommer til stykket? Nei.

På lørdag spurte jeg om jeg kunne dra en liten tur ut av huset og være tilbake kl tolv på natta. La da barnet selv. Barnet våknet typ fem over 12, hun ble superstressa og sint når jeg ble 10 minutter forsinket hjem. Hun prøvde ikke engang få barnet i seng engang. Barnet sovna med engang jeg kom hjem. Vet selvfølgelig jeg er frekk som ble litt sen.

Å legge ut en million innlegg og bilder på facebook av ungen om hvor koselig det er med barn og barnebarn på besøk blir så utrolig falskt for min del!

Barnets farmor passer lett den yngste en langhelg uten problemer, hun bor da nærmere, men er ganske sikker på at min mor aldri ville passet min yngste noe mer selvom hun hadde bodd nært. Det skal kun foregå på henns premisser. Jeg forlanger forresten aldri pass, men trodde det var vanlig at besteforeldre ønsker å ha barnebarn på overnatting. I hverfall prøve. 

Anonymkode: eefdf...a8a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at det er på besteforeldrene sine premisser. Det kan være andre årsaker til at hun ikke er trygg med å passe minste, eller kanskje hun liker best å være med de noen timer. Begge deler er innafor i mine øyne. Jeg leger iallfall ikke press på mine foreldre, der går det på dems og barnets premisser. Vil ikke barnet, nei da tar vi han med hjem igjen, orker ikke bestemor, nei da har vi han selv. Vårt barn, vårt ansvar.

Anonymkode: c2aca...49b

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å legge ut en million innlegg og bilder på facebook av ungen om hvor koselig det er med barn og barnebarn på besøk blir så utrolig falskt for min del!

Javel? Så å ha barnet alene på pass er den eneste måten å tilbringe tid med og sette pris på barnebarn på? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å sitte barnevakt er å gjøre en tjeneste. Selvsagt skal det da være på den som yter tjenestens premisser... 

Det kan være mange grunner til at hun ikke føler seg komfortabel. Manglende kjærlighet til barnet er bare en mulig grunn. Nerver for alt som kan gå galt når man ikke har hatt ansvar for barn på lenge er en langt mer sannsynlig grunn. 

Anonymkode: aaeb2...d7d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mor her, har maset i sikkert 10 år om å få barnebarn før jeg fikk min første og da snakker vi nærmest desperat mas. Så jeg kjenner litt på din frustrasjon også. Hun ønsker ikke å passe barna selv i mer en 1 time kanskje. Enda verre er min far, som har sett sine barnebarn 4 ganger og er ufør. Noe som betyr at han har all tid i verden, men alltid en unnskyldning. Han bor da 6 timer unna.

Så det blir som jeg har ment lenge, den generasjonen fra 45-60 er tidenes mest bortskjemte generasjon. Nå skal jeg generalisere med en kam: De har fått alt lagt i fanget og er vandt med å få og ikke gi. De har levd som konger på det generasjonen før dem har bygget opp. Deres foreldre igjen er noe helt annet, de har verdier osv. Min farmor f eks, som også bor 6 timer unna, har vært på besøk flere ganger i året for å passe og henge med oldebarna. Samme med mormor og morfar, de er vel like interessert som min mor om ikke mer, selv om de har en bråte med oldebarn.

Anonymkode: 3b482...6df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte barnevakt er å gjøre en tjeneste. Selvsagt skal det da være på den som yter tjenestens premisser... 

Det kan være mange grunner til at hun ikke føler seg komfortabel. Manglende kjærlighet til barnet er bare en mulig grunn. Nerver for alt som kan gå galt når man ikke har hatt ansvar for barn på lenge er en langt mer sannsynlig grunn. 

Anonymkode: aaeb2...d7d

Oh, bi@ch please. Ikke kall det å sitte barnevakt for egne barnebarn for å "yte tjeneste"

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh, bi@ch please. Ikke kall det å sitte barnevakt for egne barnebarn for å "yte tjeneste"

Å sitte barnevakt for barnebarn er å gjøre foreldrene en tjeneste, ja.  Barnebarna sover, og vet knapt at man er i huset.  Når foreldrene kommer hjem, og jeg forlater huset deres, sover de fortsatt.  Klart det er foreldrene jeg da har hjulpet!

• Liker 10
Skrevet

Din mor legger ut bilder av barnebarna sine på sosiale medier fordi hun er glad i, og stolt av, barnebarna sine.  Du skriver at moren din ringer 2-3 ganger i uken, og at hun da også snakker med barnebarna.  Altså har hun ofte kontakt med dem og følger med dem.  Jeg skjønner virkelig ikke at du, fordi moren din ikke liker å sitte barnevakt, kan synes dette er falskt?? 

Jeg er selv en bestemor som ikke synes det var veldig koselig å ha barnebarna på overnatting da de var små.  Barne-tv, kveldsmat, dusjing, tannpuss, lese eventyr.  Mange rop på farmor, om får ikke sove osv.  Urolig natt, to små og urolige kropper i farmor og farfars seng.  Grytidlig bleieskift og tidlig frokost...  Ja, så visst talte vi timer og minutter til de små "englekrapylene" skulle hentes av foreldrene! :) 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg gjorde der ganske enkelt. Om besteforeldrene bare ville ha ungene på egne premisser så helt greit. Passet aldri for oss når det inntraff dem at NU skulle de ha barna:)  Derimot hadde samboer en tante som ønsker gjerne å ha grandtante barna på besøk, hjalp oss mye i hverdagen og stilte opp. Endte med at vi selvsagt står på tilbake, samboer skiftet taket for henne, jeg malte kjøkkenet, og passet ikke resten av sommeren å hjelpe sine foreldre å male huset eller flytte en kum ;) Går begge veier dette med egne premisser.

Endret av Infinitum
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det blir som jeg har ment lenge, den generasjonen fra 45-60 er tidenes mest bortskjemte generasjon. Nå skal jeg generalisere med en kam: De har fått alt lagt i fanget og er vandt med å få og ikke gi. De har levd som konger på det generasjonen før dem har bygget opp. Deres foreldre igjen er noe helt annet, de har verdier osv. 

:hakeslepp:

Anonymkode: 7cb6b...895

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å måtte stå opp kl. 06.00 på en søndag for å passe barn er i aller høyeste grad å gjøre noen en tjeneste.

Hvorvidt jeg er glad i de barna eller ikke er underordnet.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Zienna skrev:

Din mor legger ut bilder av barnebarna sine på sosiale medier fordi hun er glad i, og stolt av, barnebarna sine.  Du skriver at moren din ringer 2-3 ganger i uken, og at hun da også snakker med barnebarna.  Altså har hun ofte kontakt med dem og følger med dem.  Jeg skjønner virkelig ikke at du, fordi moren din ikke liker å sitte barnevakt, kan synes dette er falskt?? 

Jeg er selv en bestemor som ikke synes det var veldig koselig å ha barnebarna på overnatting da de var små.  Barne-tv, kveldsmat, dusjing, tannpuss, lese eventyr.  Mange rop på farmor, om får ikke sove osv.  Urolig natt, to små og urolige kropper i farmor og farfars seng.  Grytidlig bleieskift og tidlig frokost...  Ja, så visst talte vi timer og minutter til de små "englekrapylene" skulle hentes av foreldrene! :) 

Det er sånn jeg tenker at jeg vil føle det også. Foreløpig har jeg kun tantebarn. Jeg passer de av og til men har vondt for å ofre mitt sosialliv til fordel for min svoger.

Jeg har vært igjennom tre småbarn selv og lengter ikke etter noen av de opplevelsene. Det var fint dengangen og det er godt at det er over!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Zienna skrev:

Og hvor ofte passet du dem? Neppe ofte uansett. I mitt tilfelle skulle ikke min mor stå opp med barnet- det gjør jeg selv..  jeg pusset tenner og la barnet selv. Tydeligvis synes hun det er mas med småbarn så da blir det falskt med facebook statuser om hvor overlykkelig hun er når vi sjelden kommer på besøk. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor ofte passet du dem? Neppe ofte uansett. I mitt tilfelle skulle ikke min mor stå opp med barnet- det gjør jeg selv..  jeg pusset tenner og la barnet selv. Tydeligvis synes hun det er mas med småbarn så da blir det falskt med facebook statuser om hvor overlykkelig hun er når vi sjelden kommer på besøk. 

Jeg har fulgt @Zienna nok til å vite at det var nok ganske ofte. Men hvorfor er det relevant?? Man må ikke ha de over natten for å kunne være glad og stolt!

Du fremstår som bortskjemt som mener at din mor skal føye seg etter dine krav.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke bestemor, men jeg er tante, og jeg innrømmer glatt at jeg synes småbarn er slitsomt. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke setter pris på tantebarna mine, men samtidig liker jeg best å omgås dem sammen med resten av familien. For meg som ikke har småbarn, er det slitsomt i seg selv å være rundt barn, om jeg ikke skal ha ansvaret i tillegg. Jeg er mest for kos, noe både mine tantebarn og jeg setter stor pris på, selv om foreldrene kanskje kunne tenkt seg å ha mer fri (ikke at de noensinne har uttrykt et slikt ønske). 

Anonymkode: 808bf...aa8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...