Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på å innstalere trådløst nettverk hjemme. Noen som har erfaringer med dette? Kanskje noen kan fortelle meg omslagsvis hva det koster - eller evt hinte meg om hvor jeg kan få kjøpt dette på rimligst mulig måte... Er det forresten enkelt å innstalere - eller må jeg ha en "fagmann" for å gjøre det?

Håper noen kan hjelpe! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betalte 500 for routeren (D-link). Fulgte bruksanvisningen og var på nett i løpet av 10 minutter tror jeg. Jeg har integrert kort på laptop-en, så jeg vet ikke hva kortet koster.

Sjekk f.eks www.komplett.no

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Få det på nett går ofte bare ved plug n' play, men du bør nok sette deg litt inn i det for å få det sikkert (som mulig).

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har det, kjempepraktisk :) Men vær obs på kryptering, det er kjempelett å hakke seg på andre maskiner hvis man bare har standardkryptering.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Har nå vært hos en venn og installert kabelnettverk - og det trådløse vil noen finne på www.finn.no for salg til uka. Dessverre var dette nettverket så ustabilt, særlig for spilling på internett at kabelnettverk var eneste løsning. Nå i høst/vinter har jeg bygd om 3 slike nettverk fordi vi ikke har klart å få til en stabil nettilgang. De trådløse routerne og nettverkskortene har vært av ypperlig kvalitet. Hvis du bare skal surfe eller skrive mailer er det ikke noe problem, da går det fint. Poenget er stor overføringsskapasitet - og det har jeg tilgode å oppleve selv i trehus. For dem som lurer kan også forumet på www.hardware.no sjekkes - og det jeg forteller er dessverre sant.

Gjest gjest1
Skrevet

Kjæresten min spiller Everquest 2 uten noen som helst problemer..

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjæresten min spiller Everquest 2 uten noen som helst problemer..

Jeg tror nok drop-outs og andre problemer ofte

kan ha lokale årsaker som inteferrens (andre

radiobaserte signaler forstyrrer) og bygningsmasse

(betongvegger etc). Dessuten kan det jo hende

at noen basestasjoner og nettkort ikke passer

så godt samme som en skulle ønske selvom jeg

vil tro at dette ikke er noe stort problem lenger.

Gjest Catwoman
Skrevet
Men vær obs på kryptering, det er kjempelett å hakke seg på andre maskiner hvis man bare har standardkryptering
.

Hvorfor er det lettere på trådløst nett enn på kabelnett?

Skrevet

Du kjøper det på en nettbutikk. Der er det billigst.

Enkelt å installere. Har hørt om at folk faller ut av og til. Har også hørt om at det fungerer knirkefritt hos folk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor er det lettere på trådløst nett enn på kabelnett?

Fordi det trådløse er trådløst, alle som er innen nettets rekkevidde kan gå inn i nettverket hvis det ikke er passordbeskyttet.

Gjest Anonymous
Skrevet

I prinsippet slenger du en kabel, som alle andre

kan koble sin maskin til, ut av vinduet når du har

en trådløst nettverk. Derfor må adgangen til

nettverket være bedre beskyttet med passord,

kryptering og hvilke maskiner som får logge seg

på (man kan f.eks. sjekke et unikt nummer på

nettverkskortet).

Skrevet
Du kjøper det på en nettbutikk. Der er det billigst.

Enkelt å installere. Har hørt om at folk faller ut av og til. Har også hørt om at det fungerer knirkefritt hos folk.

Vi falt ut hele tiden men fant etter hvert ut at det var pga en konflikt mellom bredbåndsruteren og trådløs-switchen. Begge delte ut IP-adresser, så det ble rot...

Skrevet

Takk for maaange svar....

Må innrømme at en del av dette er mer eller mindre "gresk" for meg :klø: - men gubben har nok mer peiling. Vi prøver oss i en nettbutikk - og så skal vi sørge for god passordbeskyttelse/kryptering... *Håper dette går bra* :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...