jabx Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker selv hvor stort sjokk jeg og mitt barn fikk første gang jeg hevet stemmen. Det tvinger seg frem til slutt når man skal oppdra barn og sette grenser. Etterhvert vil du nok begynne å sette ned foten før det går for langt. Bedre at han får oppdragelse og litt kjeft hjemme, enn at samfunnet skal oppdra han. Det er langt verre for barnet Anonymkode: 165f8...e13 Barnet blir bedre i stand til å takle motgang ute i samfunnet hvis oppdragelsen har vært basert på trygghet, kjærlighet og empati snarere enn kjefting og annen fysisk og psykisk mishandling. 1
jabx Skrevet 17. juli 2017 Forfatter #2 Skrevet 17. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn er ikke laget av glass. Manglende grensesetting er mye verre enn grensesetting. Mange av barna som vokser opp i dag med forhandler-foreldre som er "venner" med barna hele tiden kommer til å bli små egoistiske monstre som voksne. Barnet fikk en negativ opplevelse med å være oppe midt på natta, alternativet er at det var superhyggelig og noe ungen vil gjenta. No harm done. Anonymkode: 547b2...ac7 For noe rot. Faktum er at unge i dag er snillere og mer pliktoppfyllende enn tidligere generasjoner, og de har generelt et godt forhold til foreldrene sine. Dette er fordi samfunnet i større og større grad har gått vekk fra destruktive oppdragelsesformer.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, jabx skrev: Barnet blir bedre i stand til å takle motgang ute i samfunnet hvis oppdragelsen har vært basert på trygghet, kjærlighet og empati snarere enn kjefting og annen fysisk og psykisk mishandling. Hvorfor er du så sikker på det? Det er jo ikke som om barn kommer til å møte trygghet, kjærlighet og empati ute i samfunnet til enhver tid i det hele tatt og spesielt ikke de som er vant til å kunne gjøre som de vil å møte forståelse for all mulig oppførsel? Ser du virkelig ingen svakheter med "forhandler"-oppdragelse? For det gjør jeg: det virker som om foreldre er livredd for å sette grenser for barna sine med negative reaksjoner, selv når "de små englene" slår andre barn i hodet i barnehagen fordi de må dele leker med andre f.eks. Anonymkode: 547b2...ac7 1
Rivjernet Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 (endret) 21 minutter siden, jabx skrev: For noe rot. Faktum er at unge i dag er snillere og mer pliktoppfyllende enn tidligere generasjoner, og de har generelt et godt forhold til foreldrene sine. Dette er fordi samfunnet i større og større grad har gått vekk fra destruktive oppdragelsesformer. Samtidig som psykiatrien har mer enn nok å henge fingrene i ,siden dagens ungdom er en gjeng persilleblad som løper inn i den ene veggen etter den andre. Endret 17. juli 2017 av Rivjernet 5
jabx Skrevet 17. juli 2017 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så sikker på det? Det er jo ikke som om barn kommer til å møte trygghet, kjærlighet og empati ute i samfunnet til enhver tid i det hele tatt og spesielt ikke de som er vant til å kunne gjøre som de vil å møte forståelse for all mulig oppførsel? Ser du virkelig ingen svakheter med "forhandler"-oppdragelse? For det gjør jeg: det virker som om foreldre er livredd for å sette grenser for barna sine med negative reaksjoner, selv når "de små englene" slår andre barn i hodet i barnehagen fordi de må dele leker med andre f.eks. Anonymkode: 547b2...ac7 Jeg er sikker på det på grunn av mange tiår med akkumulert fagkunnskap om dette. Ikke fra meg altså, men fra de som faktisk har kunnskap om barnepsykologi og relaterte emner. Les faglitteraturen på området. Nettopp det å møte støtte, trygghet og empati hos foreldrene gjør barnet bedre rustet til å møte motgang i samfunnet fordi barnet har en trygg platform å stå på. Ved en utrygg relasjon til foreldrene blir også plattformen ustø og barnet blir dårligere rustet til å takle livet der ute. Det går an å sette grenser uten å ty til fysisk eller psykisk mishandling. Man trenger slett ikke forhandle om alt heller. Dette er behørig dekket i faglitteraturen. 2
jabx Skrevet 17. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2017 3 minutter siden, Rivjernet skrev: Samtidig som psykiatrien har mer enn nok å henge fingrene i ,siden dagens ungdom er en gjeng persilleblad som løper inn i den ene veggen etter den andre. Nei, dagens ungdom er slett ikke persilleblad. Det de er, er ungdommer i et samfunn som er mer krevende og komplisert enn tidligere. Jo lenger tilbake man går, desto færre var påvirkningskildene. I dag bombarderes barn og unge med ulike typer påvirkning. Barn og unges psykiske problemer kommer ikke av at de er dårligere rustet til å takle samfunnet enn tidligere, men av at samfunnet har blitt ekstremt mye mer komplisert å manøvrere seg i. Det er faktisk ganske imponerende at unge i dag stiller såpass høye krav til seg selv som de gjør, samtidig som de klarer seg bedre enn noen annen generasjon ville gjort under samme samfunnsforhold. 4
Rivjernet Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, jabx skrev: Nei, dagens ungdom er slett ikke persilleblad. Det de er, er ungdommer i et samfunn som er mer krevende og komplisert enn tidligere. Jo lenger tilbake man går, desto færre var påvirkningskildene. I dag bombarderes barn og unge med ulike typer påvirkning. Barn og unges psykiske problemer kommer ikke av at de er dårligere rustet til å takle samfunnet enn tidligere, men av at samfunnet har blitt ekstremt mye mer komplisert å manøvrere seg i. Det er faktisk ganske imponerende at unge i dag stiller såpass høye krav til seg selv som de gjør, samtidig som de klarer seg bedre enn noen annen generasjon ville gjort under samme samfunnsforhold. Det er vel bred enighet i media og fagmiljø om konsekvensene av "hellikopterforeldre".
stan Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 7 timer siden, jabx skrev: Det går fint an å lære barn å oppføre seg uten å kjefte. Kjefting er "effektivt" der og da, men på sikt skaper det utrygghet og avstand. Som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det er viktig å ikke kjefte unødvendig. Da slutter de å virke. Men det er ikke kjefting eller ikke som gir utrygge barn, det er inkonsekvente foreldre. Som tillater noe bare fordi det er tirsdag og blir rasende for det samme bare fordi det er onsdag. Er man konsekvent er det også sjelden det er nødvendig å heve stemmen. 5
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2017 13 timer siden, Rivjernet skrev: Det er vel bred enighet i media og fagmiljø om konsekvensene av "hellikopterforeldre". Når foreldre blander seg for mye inn i ungdommens utdanningsvalg? Jeg vet ikke helt hva det har med trådens tema å gjøre... Uansett tror jeg at jeg vet hva du prøver å si, og svaret til det er at det faktisk er flere alternativer til oppdragelse enn f.eks. null grensesetting og grensesetting ved bruk av mishandling.
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #10 Skrevet 18. juli 2017 7 timer siden, stan skrev: Det er viktig å ikke kjefte unødvendig. Da slutter de å virke. Men det er ikke kjefting eller ikke som gir utrygge barn, det er inkonsekvente foreldre. Som tillater noe bare fordi det er tirsdag og blir rasende for det samme bare fordi det er onsdag. Er man konsekvent er det også sjelden det er nødvendig å heve stemmen. Kjefting er negativt jo. Og det finnes som sagt flere alternativer enn bare enten kjefting eller å være inkonsekvent. Man kan helt fint være konsekvent uten å kjefte.
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 4 minutter siden, jabx skrev: Kjefting er negativt jo. Og det finnes som sagt flere alternativer enn bare enten kjefting eller å være inkonsekvent. Man kan helt fint være konsekvent uten å kjefte. Det er stor forskjell på å heve stemmen litt etter gjentatte beskjeder når ungen vet at det den gjør er galt enn å kjefte. Det er barn, ikke porselen.
stan Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 37 minutter siden, jabx skrev: Kjefting er negativt jo. Og det finnes som sagt flere alternativer enn bare enten kjefting eller å være inkonsekvent. Man kan helt fint være konsekvent uten å kjefte. Kan du utdype alternativene? Det vil jo være relevant for tråden og TS. 4
Rivjernet Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 40 minutter siden, jabx skrev: Når foreldre blander seg for mye inn i ungdommens utdanningsvalg? Jeg vet ikke helt hva det har med trådens tema å gjøre... Uansett tror jeg at jeg vet hva du prøver å si, og svaret til det er at det faktisk er flere alternativer til oppdragelse enn f.eks. null grensesetting og grensesetting ved bruk av mishandling. Nå aner jeg ikke hva du snakker om? Jeg har ikke nevnt utdanningsvalg i det hele tatt. Å sammenligne at en mor sprekker og blir sint når ett barn holder det gående til langt på natt med mishandling, er regelrett respektløst mot de barna som faktisk opplever mishandling. 5
Bakepulver Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 44 minutter siden, jabx skrev: Kjefting er negativt jo. Og det finnes som sagt flere alternativer enn bare enten kjefting eller å være inkonsekvent. Man kan helt fint være konsekvent uten å kjefte. Kan du komme med forslag og eksempler på hvordan trådstarter og andre foreldre kan sette grenser uten å heve stemmen? 1
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #15 Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, Rivjernet skrev: Nå aner jeg ikke hva du snakker om? Jeg har ikke nevnt utdanningsvalg i det hele tatt. Å sammenligne at en mor sprekker og blir sint når ett barn holder det gående til langt på natt med mishandling, er regelrett respektløst mot de barna som faktisk opplever mishandling. Helikopterforeldre er slike som blander seg inn i den unges utdanningsvalg eller yrkesvalg. Det finnes grader av mishandling. Mild mishandling er like fullt mishandling, og det er ikke noe respektløst ved å gradere mishandling. Det som er respektløst er å late som mishandling ikke er mishandling.
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, stan skrev: Kan du utdype alternativene? Det vil jo være relevant for tråden og TS. Alternativet er å være bestemt men fortsatt vise empati og kjærlighet. Altså ikke bare kjefte på barnet, men forklare det hva som skjer og hvorfor. Og konsekvenser handler ikke om å straffe, men om at barnet skal se sammenheng mellom handling og konsekvens. Konsekvensen må henge sammen med handlingen. Hvis du virkelig er interessert så er det massevis av stoff om det på nettet, for eksempel fant jeg dette med et kjapt søk: http://www.positive-parents.org/2013/05/consequences-that-teach.html http://www.parents.com/parenting/better-parenting/positive/disciplining-with-natural-consequences/ Denne artikkelen skriver litt om de to ytterpunktene du snakker om (fri oppdragelse vs. svært strengt og autoritært), og det tredje alternativet jeg snakker om: http://www.parentingscience.com/authoritative-parenting-style.html
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #17 Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, Bakepulver skrev: Kan du komme med forslag og eksempler på hvordan trådstarter og andre foreldre kan sette grenser uten å heve stemmen? Jeg linker til dette i innlegget over: http://www.parentingscience.com/authoritative-parenting-style.html
Bakepulver Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 5 minutter siden, jabx skrev: Jeg linker til dette i innlegget over: http://www.parentingscience.com/authoritative-parenting-style.html Autoritativ oppdragelse er kort forklart grensesetting med relasjonsbygging. Dette er ansett som den mest humanistiske metoden. Det betyr ikke at den voksne ikke kan være autoritær dersom situasjonen krever det. Jeg spurte deg om eksempler til tiltak, ikke en utenlandsk artiklel. 2
Rivjernet Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, jabx skrev: Helikopterforeldre er slike som blander seg inn i den unges utdanningsvalg eller yrkesvalg. Det finnes grader av mishandling. Mild mishandling er like fullt mishandling, og det er ikke noe respektløst ved å gradere mishandling. Det som er respektløst er å late som mishandling ikke er mishandling. Nå orker ikke jeg diskutere så mye mer definisjonen på helikopter-foreldre, men du skjønner nok at denne atferden starter allerede når barna er små? La oss heller bruke begrepet curling-foreldre da. Flisespikkeri og kverulering gidder jeg ikke. Du mener altså at HI har mishandlet barnet sitt? Ja da er det ikke mye som skal til for å havne i den kategorien. 4
jabx Skrevet 18. juli 2017 Forfatter #20 Skrevet 18. juli 2017 4 timer siden, Bakepulver skrev: Autoritativ oppdragelse er kort forklart grensesetting med relasjonsbygging. Dette er ansett som den mest humanistiske metoden. Det betyr ikke at den voksne ikke kan være autoritær dersom situasjonen krever det. Jeg spurte deg om eksempler til tiltak, ikke en utenlandsk artiklel. Tiltak for hva? Jeg linket til en side som utdyper noe av det jeg skrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå