Gå til innhold

Samiske "accessoies" brukt av nordmann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne i midten av 20-årene fra Nord-Norge. Har alltid være fasinert av og hatt stor respekt for samisk kultur, hører en del på samisk musikk blant annet, og har en oldemor som vissnok skal ha vært samisk. Men føler ikke jeg ER same selv, og kan ikke stå i manntallet da min oldemor ikke snakket samisk. Synes folk her (og da gjerne samer) at det er innafor for ikke-samer å bruke samiske accessoirer? Som et sølvsmykke, et ullbelte eller en lue? Har en lue av hvitt reinskinn som er helt fantastisk til skiturer da den er helt vindtett. Men føler kanskje at den lua særlig ikke er helt innenfor for en ikke-same, sånn egentlig? Hva mener dere? Jeg hadde aldri tatt på meg kofte. Men synes noen av disse accessorieene er så fine, og det samiske er jo noe som er litt spesielt for landsdelen jeg kommer fra. Men så vil man jo ikke fornærme noen heller.. Er det helt "NO" å ta på seg et samisk ullbelte til en "vanlig" kjole på samisk musikkfestival hvis man ikke er samisk? 

Anonymkode: 484be...558

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Selvfølgelig kan du det, kan ikke se at noen skulle bli fornærmet av det.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Selvfølgelig kan du det, kan ikke se at noen skulle bli fornærmet av det.

Er du nordfra? Det er nemlig dessverre litt sånn at man lett kan komme til å fornærme noen når det gjelder det samiske, det er i alle fall min oppfatning, og det hander vel om historien og hva det samiske folket har vært utsatt for. Så sånn som jeg føler det er det ikke som om man har vært på ferie i Marokko f eks og så bruker smykker og klær derfra..  litt på grunn av historien tror jeg? Noen samer her som føler for å uttale seg? :-) 

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du nordfra? Det er nemlig dessverre litt sånn at man lett kan komme til å fornærme noen når det gjelder det samiske, det er i alle fall min oppfatning, og det hander vel om historien og hva det samiske folket har vært utsatt for. Så sånn som jeg føler det er det ikke som om man har vært på ferie i Marokko f eks og så bruker smykker og klær derfra..  litt på grunn av historien tror jeg? Noen samer her som føler for å uttale seg? :-) 

Nei, er fra vestlandet....Men trodde ikke noen skulle bli fornærmet av den grunn, om noen sier noe, kan du ikke bare fortelle at din oldemor var samisk?

Endret av Catalina Culès
Skrevet (endret)

Man gjør jo det for å hedre tenker jeg, så da bør det vel være ok:) Not same.

Endret av Try2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Nei, er fra vestlandet....Men trodde ikke noen skulle bli fornærmet av den grunn, om noen sier noe, kan du ikke bare fortelle at din oldemor var samisk?

Jo, jeg kan jo si det, men det er veldig forskjell på hvorden folk reagerer sånn som jeg har skjønt det, og noen (kanskje flest av de som var unge på 60-70-tallet) kan være ganske kritiske... det er enda en del skjult rasime her oppe som går begge veier, som man kanskje ikke er klar over ellers i landet... og det er jo en diskusjon det der om hva som er "samisk nok". Så hvis jeg f eks hadde stilt opp i kofte hadde det IKKE vært greit uansett. Men jeg gjør det jo for å hedre, ikke noe annet, og da lurer jeg på hvordan slike acessorier blir sett på, om det er like "strengt" som kofte f eks.. Eller om "koftepolitiet" kommer og tar meg, og jeg tror nok at de er noe verre enn "bunadspolitiet" ;-) 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en kvinne i midten av 20-årene fra Nord-Norge. Har alltid være fasinert av og hatt stor respekt for samisk kultur, hører en del på samisk musikk blant annet, og har en oldemor som vissnok skal ha vært samisk. Men føler ikke jeg ER same selv, og kan ikke stå i manntallet da min oldemor ikke snakket samisk. Synes folk her (og da gjerne samer) at det er innafor for ikke-samer å bruke samiske accessoirer? Som et sølvsmykke, et ullbelte eller en lue? Har en lue av hvitt reinskinn som er helt fantastisk til skiturer da den er helt vindtett. Men føler kanskje at den lua særlig ikke er helt innenfor for en ikke-same, sånn egentlig? Hva mener dere? Jeg hadde aldri tatt på meg kofte. Men synes noen av disse accessorieene er så fine, og det samiske er jo noe som er litt spesielt for landsdelen jeg kommer fra. Men så vil man jo ikke fornærme noen heller.. Er det helt "NO" å ta på seg et samisk ullbelte til en "vanlig" kjole på samisk musikkfestival hvis man ikke er samisk? 

Samekniven og Joikakan e eitt varemerke! 👍🏻👍🏻🍒🍭🎂👍🏻👸🏻🤷‍♀️

Anonymkode: 2496f...42e

AnonymBruker
Skrevet

Samkulturen er veldig spesiell! Det er ikke slik at ikke-samer kan gjøre som de vil og at samene godtar det, veldig mye ære fks.  

Det er faktisk mye likhetstrekk med de ekstreme muslimene, jeg ville ikke dratt på meg noe samiske uten å ha grunn til det. 

Anonymkode: 64aec...000

Gjest Trolletrine
Skrevet

Det er vel absolutt innenfor det, vel?

Da jeg bodde i nord-Norge noen år, så var det ihvertfall sånne salgsboder både på torget og på et kjøpesenter, der de solgte typiske sameting - f.eks luer, votter etc.

Vil tro de ikke hadde giddet å solgt sånne ting der hvis de ikke ville vi skulle bruke det? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, lotte00 skrev:

Det er vel absolutt innenfor det, vel?

Da jeg bodde i nord-Norge noen år, så var det ihvertfall sånne salgsboder både på torget og på et kjøpesenter, der de solgte typiske sameting - f.eks luer, votter etc.

Vil tro de ikke hadde giddet å solgt sånne ting der hvis de ikke ville vi skulle bruke det? 

Det er nok egentlig ment mest for de tyske og japanske (og alle de andre) turistene tenker jeg... har forstått det sånn at mange samer ikke synes så mye om de bodene... at det ikke er nok "ærefullt" , som en annen nevnte i denne tråden. Men er fra en sånn bod jeg har lua mi i reinskinn fra, og den funker fjell (bokstavelig talt) på skitur... 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er samisk tvers gjennom,  og gir herved min godkjennelse til at du kan bruke samisk ullbelte og hvit skinnlue 😉 

Anonymkode: c21fd...9fa

• Liker 9
Gjest Trolletrine
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er samisk tvers gjennom,  og gir herved min godkjennelse til at du kan bruke samisk ullbelte og hvit skinnlue 😉 

😊👍🏼

Gjest Trolletrine
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok egentlig ment mest for de tyske og japanske (og alle de andre) turistene tenker jeg... har forstått det sånn at mange samer ikke synes så mye om de bodene... at det ikke er nok "ærefullt" , som en annen nevnte i denne tråden. Men er fra en sånn bod jeg har lua mi i reinskinn fra, og den funker fjell (bokstavelig talt) på skitur... 

Men altså, da blir jeg litt vrang😬 I det man selger noe, så har man jo mistet råderetten for det man har solgt. Og da mener jeg man må tåle at andre folk bruker det man har solgt. Enten kjøperen er fra Japan eller Alta.

Hvorfor er det mindre ærefullt å selge fra de bodene? En håndlaget lue som blir solgt fra de bodene er jo like mye håndlaget som den håndlagede luen fra souvenirbutikken i sentrum, eller i butikken i Kautokeino. Hva er det jeg ikke forstår?🤔

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nilen  ååå så flott! :-D Hehe, der ble du samtalens helt :-) Men tror du de fleste er like "land back" som deg, eller tror du mange blir på krigsstien? Spesielt på samisk festival? 

Annonse
Skrevet (endret)

Er ganske spesielt å lese så mye antagelser om hva andre mener selv om man har niks peiling. Ikke så veldig smart.

Respekt og God Festival:)

Endret av Try2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv same og har samisk-talende foreldre og besteforeldre (snakker litt selv også, men bruker ikke språket som et førstespråk, så mye blir raskt glemt). Samisk kultur og identitet er dessverre blitt et veldig komplisert og komplekst tema. 

Både jeg og min nærmeste familie har et "chill" forhold til kulturen vår, dvs. at vi er stolte av de tradisjonene vi liker, men har samtidig ingen problemer med å leve i den norske kulturen.

Morssiden av slekten min er mer nøye på det. De er ekstremt såre etter fornorskingen da flere i familien ble sendt på internatskoler og utsatt for overgrep (i alt fra alvorlig til mindre alvorlig grad). For de så er det nærmest en fornærmelse at fornorskede samer (f.eks. folk som er oppvokst som nordmenn, men har oppdaget at de har samisk blod i ett eller annet slektsledd) går med kofte, bruker smykker eller kaller seg samiske. For de er kunnskap om språket og kulturen et kriterium for å kunne kalle seg same. Helst skal man ha traumatiske opplevelser knyttet til fornorsking i tillegg. 

Den andre siden av familien har aldri kalt seg samiske, selv om de per def. er det (mine besteforeldre snakker f.eks. kun gebrokkent norsk). For dem er den samiske kulturen tabu og de vil ikke snakke om det. Det ble litt av et rabalder i sin tid da min far ble sammen med min mor, som altså kom fra en ut-av-same-skapet-familie. Så lenge du ikke antyder eller kaller de for samer er de helt komfortable at andre lever ut sin "samiskhet", dog. 

Der jeg har vokst opp (lite samfunn i Nordland, så jeg unnlater å nevne nærmere stedsnavn her) har den samiske kulturen alltid vært et kontroversielt tema. 90% av alle som bor her er samer, men kun et mindretall vil innrømme det. Resten er såkalte skap-samer som hetser andre samer. Rett og slett en blanding av historieløshet, skam og en tradisjon som tilsier at samer og samekultur tilsvarer å være mindre verdt i samfunnet. På den ene siden har du folk som prøver å bygge opp den samiske kulturen ved å ta f.eks. språket i bruk, og på den andre siden har du de som absolutt hater at det blir brukt offentlige penger på f.eks. samiske skilt eller samisk språkopplæring. Ironien i det hele er jo at de aller fleste som er imot det samiske har en god del samisk blod i årene selv.

Da jeg flyttet sørpå for å studere ble jeg overrasket over hvor avslappet alle var i forhold til samer og samisk kultur. Jeg var vandt til at samisk var noe man enten elsket eller hatet, mens her er vel holdningene mer nøytralt-positive, altså at folk respekterer den samiske kulturen, men ellers ikke bryr seg stort, og kanskje ikke vet hvor omdiskutert og kontroversielt dette temaet kan være enkelte steder. 

Beklager den lange utgreiingen her, men det virker som om mange i tråden ikke helt skjønte hvorfor TS i det hele tatt stilte spørsmålet, derav avhandlingen. 

Poenget mitt, og det jeg har lært av å bo både midt i og utenfor denne debatten er at du bør gjøre som du føler blir riktig for deg, TS. Det kan godt hende at det sitter en "erkesame" og irriterer seg over at "nordmenn" (jeg bruker ordet nordmenn i anførselstegn her fordi en god andel nordmenn, både nordlendinger og folk fra andre deler av landet, nettopp har samisk blod i årene uten å nødvendigvis vite det, bry seg eller at andre vet det) bruker samiske smykker og klær, samtidig som det sitter selvhatende samer og hetser alle som prøver å anerkjenne den samiske kulturen. 

Jeg tenker at det aller beste er å ikke bry seg om kritikerene på hverken den ene eller andre siden. Både de som prøver å undertrykke den samiske kulturen og de som prøver å gjøre den samiske kulturen til en eksklusiv "klubb" er forhåpentligvis på vikende front så lenge "oss andre" ikke retter oss etter hva de tenker og føler til enhver tid. 

Takk for meg. :)

Anonymkode: 35af0...889

• Liker 15
Gjest Sisti
Skrevet
3 timer siden, lotte00 skrev:

Men altså, da blir jeg litt vrang😬 I det man selger noe, så har man jo mistet råderetten for det man har solgt. Og da mener jeg man må tåle at andre folk bruker det man har solgt. Enten kjøperen er fra Japan eller Alta.

Hvorfor er det mindre ærefullt å selge fra de bodene? En håndlaget lue som blir solgt fra de bodene er jo like mye håndlaget som den håndlagede luen fra souvenirbutikken i sentrum, eller i butikken i Kautokeino. Hva er det jeg ikke forstår?🤔

Er du sikker på at det er skikkelig håndlaget da? At det er kvalitet? Vanskelig å vite nøyaktig hva slags boder du snakker om, men mye av det som selges er jo bare ræl. Godt håndverk selges som regel på skikkelige duodji-markeder, ikke på diverse boder i en eller annen by. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi skattebetalerne fra hele landet sponser Sameting, samisk høyskole og samekultur. Skulle bare mangle at andre enn "manntallsamer" kunne bruke samiske effekter.

Anonymkode: 3a549...355

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet

Jeg er same, og synes det er helt innafor. Jeg vet det finnes mange som også er uenige med meg, men her er det altså stor uenighet blant samene. Noen er veldig ekstreme. Blant annet er det nå rabalder fordi joik skal være egen sjanger i Stjernekamp. Noen synes det er supert, andre synes det er kommersialisering. 

Man kan ikke ta hensyn til alle. Så lenge du er bevisst på ditt valg, så syns jeg du skal gå for det. Jeg personlig syns det er flott at andre finner gleden i samiske accessoirer, og jeg tror nok flertallet av unge samer er enige med meg. :) jeg elsker også å ta i bruk detaljer fra andre kulturer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...