Gå til innhold

Er en 13 liter sekk for liten til universitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal starte på universitet i høst, og har sett på denne sekken. Den er fin, innenfor budsjett og har plass til pc. Eneste ulempen er at det er en 13 liters sekk, med bare plass til 13" pc (jeg vurderer å kjøpe meg en 14"). 

Hva tenker dere, for liten? Fjellreven har samme sekken bare 16 liter, men den er liksom 600kr dyrere... Hva er best?

Jeg har litt ryggproblemer, så jo mindre/lettere sekk jo bedre egnt., men må jo få plass til bøker og matpakke også... Er forresten bare 10 minutter gange fra hybelen til universitet...

Anonymkode: f42be...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 minutters gange er jo ingenting. Om du bor så nært er det jo ingen grunn til å ta med seg særlig mange bøker på en vanlig dag. Jeg ville uansett kjøpt den som er litt større, så har du litt å gå på. Disse sekkene varer ofte lenge.

Skrevet (endret)

Jeg ville kjøpt en skikkelig dagssekk med god ergonomi, samt magebelte og bryststropp. For egen del fungerte det i hvert fall dårlig å skulle lese særlig mye på hybelen, og jeg var helt avhengig av å kunne jobbe på lesesal/bibliotek for å få gjort særlig mye. Og da trenger du å ha med deg bøker.

Invester i noe a la denne: https://beckmann.no/produkt/free-black/ Da har du en god og holdbar sekk som du kan bruke hele studietiden.

Endret av Rosalie
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rosalie skrev:

Jeg ville kjøpt en skikkelig dagssekk med god ergonomi, samt magebelte og bryststropp. For egen del fungerte det i hvert fall dårlig å skulle lese særlig mye på hybelen, og jeg var helt avhengig av å kunne jobbe på lesesal/bibliotek for å få gjort særlig mye. Og da trenger du å ha med deg bøker.

Invester i noe a la denne: https://beckmann.no/produkt/free-black/ Da har du en god og holdbar sekk som du kan bruke hele studietiden.

Jeg har sett på denne sekken: https://beckmann.no/produkt/college-black/ fordi den har pc-lomme også, noe jeg er usikker på om sekken du har linket til har. Ellers er de veldig fine begge to.

Jeg har også tenkt at jeg mest sannsynlig vil gjøre det slik at jeg ikke studerer særlig mye i hybelen, men mest på biblioteket, og ja da trenger man å ha med bøkene.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett på denne sekken: https://beckmann.no/produkt/college-black/ fordi den har pc-lomme også, noe jeg er usikker på om sekken du har linket til har. Ellers er de veldig fine begge to.

Jeg har også tenkt at jeg mest sannsynlig vil gjøre det slik at jeg ikke studerer særlig mye i hybelen, men mest på biblioteket, og ja da trenger man å ha med bøkene.

Ser ikke ut som om den har magebelte. Og med trøblete rygg bør du ha sekk med det. Du kan jo evt kjøpe en billig sleive til PC om det mangler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har denne sekken som TS har også sett på: https://beckmann.no/produkt/college-black/
Veldig fin og stor. Har masse plass til mange bøker men nå går jeg på vg3 da men ja. Kjempe praktisk og har pc lomme. 

Anonymkode: cf34c...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen! Veldig fine sekker alle sammen, og de ser veldig gode ut også! Skal vurdere de og se hvilken jeg kjøper

Skrevet

Jeg ville også sjekket med studiested. Mange av disse har egne egnete sekker til salgs til en god pris, mot at du går rundt med studiestedets logo på sekken.

AnonymBruker
Skrevet

Noe å tenke på når man starter å studere, og vet at man kommer til å studere mest på skolen, er å finne seg et skap å leie så fort som mulig etter studiestart. Pleier å koste 10-20 kr semesteret på UiO iallfall. Veldig kjekt å slippe å dra med seg så mye. 

Anonymkode: 73b21...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville doblet størrelsen og gått for Osprey. Her er noen av modellene fra Osprey (med PC-lomme) : http://www.outnorth.no/turutstyr/baere-oppbevaring/ryggsekker/pc-sekk?f[brand][]=Osprey

Dersom du har ryggproblemer fra før bør du i alle fall styre unna sekker med tynne stropper som på Kånken. Hvilke sekker/vesker folk har med seg på universitetet avhenger veldig av hva og hvor du studerer, så du kan jo eventuelt sondere terrenget litt etter at dere har startet (forutsatt at du har en sekk eller veske fra før som du kan bruke i starten). Der jeg studerte var Osprey og diverse andre "turmerker" veldig populært, men det var få som hadde Kånken rett og slett fordi det ikke er den mest praktiske/moderne sekken... Andre steder tror jeg det er helt andre kodekser for hva som er normalt å bruke. Ser for meg det er en større andel vesker på BI, for eksempel :tongue:

Anonymkode: 576d3...067

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Jeg går på uis og har den sekken der :) Den er veldig god for ryggen. De fleste skoler har skap som du står fritt til å bruke. Bare å kjøpe en hengelås. På den måten kan du la mesteparten av bøkene ligge igjen på skolen slik at du bare tar med deg matpakke og pc til og fra hjem/skole :)

Skrevet

Det kommer an på om du har tenkt å lese hjemme eller på lesesal. Selv hadde jeg en 25 liters sekk og den var akkurat passe for min del. Noen ganger er det greit å ha plass til bøker også...

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg ville også sjekket med studiested. Mange av disse har egne egnete sekker til salgs til en god pris, mot at du går rundt med studiestedets logo på sekken.

Vet du om NTNU har det eller hvordan man kan finne det ut? Ser ingenting på sidene deres, men jeg ser kanskje på feil sted.

Anonymkode: 52f5a...12e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om NTNU har det eller hvordan man kan finne det ut? Ser ingenting på sidene deres, men jeg ser kanskje på feil sted.

Det vil jeg tro, de har i hvert fall hatt drt tidligere. Sjekk fysisk på bokhandelen på campus etter studiestart. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli en av alle de "kule" med Fjellraven-sekk, PLIS.

Anonymkode: 72083...089

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Det vil jeg tro, de har i hvert fall hatt drt tidligere. Sjekk fysisk på bokhandelen på campus etter studiestart.

Takk det skal jeg gjøre :)

Sitat

Jeg ville doblet størrelsen og gått for Osprey.

Osprey sekkene så kjempefine ut på nett, men det er mange forskjellige størrelser - fra 27-33 liter på de jeg synes er finest, hvilken har du og er f.eks 33 for stort? 28 i svart var også fin.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at for lange dager på lesesalen og med kollokvie, så trenger du ikke bare pc, bøker og skrivesaker, men gjerne også vannflaske, temos, matpakke, ladere, ekstra genser, regntøy/paraply, votter og lue på vinteren osv. 13 liter er alt for lite, en god sekk som skal holde en stund bør ligge på rundt 30 l. Den bør også ha polstrede seler, og det kan være lurt med magebelte og regntrekk (kan kjøpes utenom). Beckmann, Bergans og Osprey har mange fine studentsekker. 

Anonymkode: ae422...08d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at man må betale ekstremt mye for merket med Fjellreven. Jeg har en Osprey 40 liters sekk som kostet 1300. Den har ørten både ergonomiske og praktiske funksjoner, og er veldig slitesterk.

Anonymkode: 8d0a9...01d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...