Gå til innhold

røyking og vektøkning

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Er det mange som går opp i vekt når de slutter å røyke uten at de spiser mer?

Har nemlig hørt om at det skjer oe i roppen når man slutter å røyke, så man gjerne går opp i vekt selv om man ikke spiser mer.

Er litt redd for det jeg da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var redd for det samme - men jeg gikk ned i vekt istedet.

Akkurat det hang nok sammen med at jeg valgte å legge om kostholdet før jeg sluttet å røyke - i tillegg så er det mye kjekkere å trimme når man ikke røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det man slutter å røyke, synker forbrenningen litt. Derfor er det ikke unormalt å legge på seg litt i forbindelse med røykeslutt. Jeg har lest at gjennomsnitts-røykeslutteren legger på seg to kilo. Så det er ikke så mye å snakke om, altså.

Dessuten er det mulig å forhindre vektøkning ved IKKE Å TRØSTESPISE OG TRENE MER! Sånn som Leola, tydeligvis.

Det er ikke å anbefale å kombinere røykeslutt med "slankekur", for da kan risikere å sprekke på begge prosjektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La boheme ikke innlogget

Et godt tips er å starte en livsstilsendring med mer trening og litt mindre og sunnere mat rundt en måned før du slutter. Da har du de gode vanene på plass, og kanskje noen kg "å gå på".

Å slutte å røyke samt gjennomføre en radikal livsstilsendring på samme tid kan bli hardt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 10 uker siden jeg slutta å røyke. Hadde bestemt meg for at hvis jeg gikk opp mer enn 5 kg begynte jeg igjen. Har spist og trent som jeg alltid har gjordt og gått ned 1-2 kg på disse 10 ukene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg gikk opp ett par kilo når jeg sluttet å røyke, men det var nok mye fordi jeg faktisk tillot meg å kose meg litt med sjokolade i den perioden. Hadde jeg skullet kutte alt samtidig så hadde jeg ikke klart å slutte med noe. :wink:

de kiloene du går opp når du slutter, burde være mulige å gå ned igjen også, dersom du virkelig jobber for det og vil nok.

men det har jo noe med at vil man nok, så må man også være klar over at man må ta de konsekvensene som medfølger, som å måtte være ekstra streng og legge om kosthold eller hva som en må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at røyking nedsetter matlysten, da? Samtidig tar det bort noe av lukte- og smakssansen, så da er det lett å spise mer (frister mer) når man slutter å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Er det ikke slik at røyking nedsetter matlysten, da? Samtidig tar det bort noe av lukte- og smakssansen, så da er det lett å spise mer (frister mer) når man slutter å røyke.

ville heller trodd motsatt jeg, man trenger ikke lenger en hel sjokoladeplate for å kjenne smaken ordentlig, det holder med en bit.

Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp i vekt da jeg sluttet å røyke...  :P

Heeeey... Det skulle stå IKKE... Jeg gikk IKKE opp i vekt da jeg sluttet å røyke..hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville heller trodd motsatt jeg, man trenger ikke lenger en hel sjokoladeplate for å kjenne smaken ordentlig, det holder med en bit.

Men jeg vet ikke.

Ingen betydning gitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smakssansen kan gå begge veier. Noe jeg likte når jeg røykte liker jeg rett og slett ikke nå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...