Gå til innhold

Gravid og lite penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

I mai ble jeg sparket av en helt ugyldig grunn og sliter med å finne ny jobb (gjør så godt jeg kan og søker på alt). 

For en liten stund siden fant jeg ut at jeg er er gravid med termin i slutten av januar.

Får dagpenger fom september og sambo har en god og stabil lønn.

Vet at jeg får engangsstønad og at jeg får barnetrygd, hvilke andre ting har jeg rett på/kan søke om ift graviditet, fødsel og ungen?

Forhåpentligvis har jeg fått en jobb innen ungen kommer så jeg ikke behøver å søke så mye, men fint å ha noe å gå etter. Trist å la sambo stå på alle utgifter :/

Anonymkode: fbc1e...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ser altså på "ungen" som en inntekskilde? Spesielt.. 

Anonymkode: f89a6...419

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei absolutt ikke!!! Hvor fikk du det fra? Vil veldig gjerne delta økonomisk og at ungen skal ha det godt. Selvom sambo har en stabil og god lønn, er det ikke dermed sagt at han har like god lønn til en ekstra...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonselgere trengs det alltid masse av! Der lover jeg deg du får jobb på dagen og enkelte stedet har sånn oppsett at du til og med kan gjøre det fra egen stue.

Anonymkode: 9f073...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke får deg jobb slik at du tjener opp rettigheter til permisjonspenger er det kun engangsstønad og barnetrygd du får.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til nav og hør med dem :) Det enkle er ofte det beste.

hvis du ble sparket for en ugyldig grunn, så ville jeg tatt en telefon til jusshjelpen :) 

Edit: evt fagforeningen :)

Endret av altflyter
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du ha skrevet kun for å få oppmerksomhet, for SÅ galt kan det ikke være mulig å tolke noe som er skrevet.

Ts, håper det løser seg. Heldigvis har dere èn inntekt, så noen krise er det vel ikke?

Anonymkode: 9f2a9...12b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ble oppsagt, uavhengig av om det var saklig eller ikke, så vil du jo ha krav på dagpenger allerede nå hvis du sluttet å jobbe i mai. Og hvis du har vært i jobb eller mottatt dagpenger i 6 av de siste 10 månedene før fødsel så vil du jo også ha krav på permisjonspenger. Det høres rett og slett ut som du bør kontakte NAV så fort som mulig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette høres rart ut. Karantenetiden er 8 uker, og det er bare aktuelt i de tilfellene hvor man har sagt opp frivillig eller fått sparken av årsaker man selv er skyld i.

Anonymkode: 9aaa1...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, altflyter skrev:

Ta en telefon til nav og hør med dem :) Det enkle er ofte det beste.

hvis du ble sparket for en ugyldig grunn, så ville jeg tatt en telefon til jusshjelpen :) 

Edit: evt fagforeningen :)

Arb.plassen har vært så " snill "mot meg og lagt deg fram som om jeg er skyld i det. Har prøvd å få det rettet opp, uten hell, og nå er jeg så sliten, og med en unge på vei, flytting, jobbsøking +++ så orker jeg ikke kampen lenger.

Tar hva som helst av jobb nå  og så får jeg eventuelt bare se etter noe bedre etterhvert som det passer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at dette høres rart ut. Karantenetiden er 8 uker, og det er bare aktuelt i de tilfellene hvor man har sagt opp frivillig eller fått sparken av årsaker man selv er skyld i.

Som nevnt tidligere:

Arb.plassen har vært så " snill "mot meg og lagt deg fram som om jeg er skyld i det. Har prøvd å få det rettet opp, uten hell, og nå er jeg så sliten, og med en unge på vei, flytting, jobbsøking +++ så orker jeg ikke kampen lenger.

Tar hva som helst av jobb nå  og så får jeg eventuelt bare se etter noe bedre etterhvert som det passer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, det er en sånn arbeidsplass, ja. Ønsker deg lykke til med jobbsøking, håper du finner noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karantenetiden har blitt forlenget til 12 uker. I påvente av dagpenger kan man søke sosialstønad. 

Anonymkode: c2544...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karantenetiden har blitt forlenget til 12 uker. I påvente av dagpenger kan man søke sosialstønad. 

Anonymkode: c2544...913

Det visste jeg ikke. Takk for oppdateringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som @asterix sier.

Så det beste er å ta kampen eller søke desperat videre.

Anonymkode: aa313...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

I mai ble jeg sparket av en helt ugyldig grunn og sliter med å finne ny jobb (gjør så godt jeg kan og søker på alt). 

For en liten stund siden fant jeg ut at jeg er er gravid med termin i slutten av januar.

Vet at jeg får engangsstønad og at jeg får barnetrygd, hvilke andre ting har jeg rett på/kan søke om ift graviditet, fødsel og ungen?

Forhåpentligvis har jeg fått en jobb innen ungen kommer så jeg ikke behøver å søke så mye, men fint å ha noe å gå etter. Trist å la sambo stå på alle utgifter :/

Hvorfor får du ikke dagpeger før o september? 

Du kan gå inntil 4 måneder uten inntekt å likevel ha krav på foreldrepenger. Jeg ville spurt NAV om hjelp her

Anonymkode: 4f554...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke dagpeger før o september? 

Du kan gå inntil 4 måneder uten inntekt å likevel ha krav på foreldrepenger. Jeg ville spurt NAV om hjelp her

og dagpenger teller også som inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Meldte du deg ikke ledig med en gang du fikk sparken? 

Kontaktet du organisasjonen din da du ble forsøkt sagt opp usaklig?

Hvorfor får du ikke dagpenger før 3 mnd etter at du mistet jobben?

Anonymkode: 88a53...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger vil regnes som inntekt og du vil da tjene deg opp foreldrepenger på grunnlag av dagpengene. 

Får du foreldrepenger, så får du ikke engangsstønad. 

Ellers så får du barnetrygd på 970 kr mnd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...