AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Del Skrevet 25. juli 2017 Hei. Fikk ny jobb forrige uke, og sendte en mail til min leder med en oppsigelse (ikke signert med signatur for hånd). Jeg vet at min leder har lest mailen da jeg stilte mailen min inn på en slik "varsel", men har ikke hørt noe mer. Den er da gyldig? Jeg sier opp fra 1. august og har 2 mnd oppsigelse. Kan ikke finne noe krav eller noen andre "regler" på hvordan den ellers kan levert og/eller ikke skulle ha vært gyldig. Setter pris på svar! Anonymkode: ec320...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #2 Del Skrevet 25. juli 2017 Skriv en formell oppsigelse på papir. Anonymkode: a6d0d...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #3 Del Skrevet 25. juli 2017 (endret) Skriv en oppsigelse pr. brev pr. post, og skriv enda en rekommandert, så er du sikker Neida, det er vel ikke noe krav om underskrift, faktisk er det ikke noe krav til skriftlig dokumentasjon i det hele tatt. Det holder at du kan vise til e-posten du har sendt, om arbeidsgiver skal prøve å lage problemer "Kravet om at oppsigelse skal skje skriftlig gjelder i utgangspunktet både oppsigelse fra arbeidstaker og fra arbeidsgiver. Ved en oppsigelse fra arbeidstakers side, må imidlertid denne regelen anses som en ordensregel, Det vil si at oppsigelsen fortsatt vil være gyldig selv om den ikke er skjedd skriftlig. Men arbeidstakeren vil ha bevisbyrden for at oppsigelse er gitt, og hvis dte oppstår det tvist om hvorvidt arbeidstakeren har sagt opp, og nå oppsigelse skal ha skjedd, bærer arbeidstakeren risikoen for usikkerhet knyttet til spørsmålet om oppsigelser er gitt." http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-4-formkrav-ved-oppsigelse/ Endret 25. juli 2017 av JackIost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #4 Del Skrevet 25. juli 2017 Den trenger bare å være skriftlig, så epost eller SMS er godt nok. Anonymkode: 83416...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #5 Del Skrevet 25. juli 2017 Ts her. Ok, men da skriver jeg den ut og signerer den og sender den skriftlig pr. post. Da vil datostempel vise at den er sendt i dag, 25. juli, så det er jo "godt" innenfor fristen. Føler det kanskje smør på flesk å sende den rekommandert også? Vedkommende er på ferie i noen uker til, og vil da ikke få hentet brevet før i midten av august. Anonymkode: ec320...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #6 Del Skrevet 25. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Ok, men da skriver jeg den ut og signerer den og sender den skriftlig pr. post. Da vil datostempel vise at den er sendt i dag, 25. juli, så det er jo "godt" innenfor fristen. Eposten har dato som viser når den er sendt, og bekreftelsen på at den er mottatt er også en epost som har dato. Så lenge ikke du sletter noe fra serveren er det veldig vanskelig å forfalske, så det burde være godt nok bevis. Anonymkode: 83416...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #7 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg ville sendt en sms og sagt "Hei. Ser du har mottatt oppsigelsen min på mail. Hadde vært flott om du kunne bekreftet pr. mail eller SMS så snart som mulig at den er mottatt. Ha en fortsatt fin ferie! Mvh" Om personen er på ferie hjelper det ikke å sende brev, for oppsigelsen må være mottatt av parten for at den skal gjelde. Jeg ble forsøkt oppsagt i en halvveis konkurs mens jeg var på ferie en gang, hun bare la oppsigelsen på pulten min 31. mai, slik at den skulle gjelde fra 1.juni, men det er altså ikke gyldig når hun vet at jeg ikke mottok den før jeg kom på jobb igjen typ 8. juni. Hadde hun sendt meg den på sms/mail og jeg hadde bekreftet at det var mottatt før 1. juni hadde hun kommer unna med det Anonymkode: 8ba1c...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #8 Del Skrevet 25. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sendt en sms og sagt "Hei. Ser du har mottatt oppsigelsen min på mail. Hadde vært flott om du kunne bekreftet pr. mail eller SMS så snart som mulig at den er mottatt. Ha en fortsatt fin ferie! Mvh" Om personen er på ferie hjelper det ikke å sende brev, for oppsigelsen må være mottatt av parten for at den skal gjelde. Jeg ble forsøkt oppsagt i en halvveis konkurs mens jeg var på ferie en gang, hun bare la oppsigelsen på pulten min 31. mai, slik at den skulle gjelde fra 1.juni, men det er altså ikke gyldig når hun vet at jeg ikke mottok den før jeg kom på jobb igjen typ 8. juni. Hadde hun sendt meg den på sms/mail og jeg hadde bekreftet at det var mottatt før 1. juni hadde hun kommer unna med det Anonymkode: 8ba1c...7a5 Ts her. Takk for tips. Sendte henne en SMS, så får vi se. Sender den og med posten i dag med signatur. Da burde det holde Når du skriver at oppsigelsen ikke er gyldig før den er mottatt av andre part - det gjelder vel andre veien? Når en arbeidsgiver sier opp en arbeidstaker? Anonymkode: ec320...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #9 Del Skrevet 25. juli 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Ok, men da skriver jeg den ut og signerer den og sender den skriftlig pr. post. Da vil datostempel vise at den er sendt i dag, 25. juli, så det er jo "godt" innenfor fristen. Føler det kanskje smør på flesk å sende den rekommandert også? Vedkommende er på ferie i noen uker til, og vil da ikke få hentet brevet før i midten av august. Anonymkode: ec320...16f Innledningen i mitt innlegg var en spøk, e-posten du alt har sendt skal holde i massevis Men om arbeidsgiver sletter den og later som om de aldri fikk den kan du allltids sende et brev for å være "sikker", men arbeidsgiver kan komme til å synes det er merkelig, du har vel ikke tenkt å bruke vedkommende som referanse senere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå