Gjest vær så snill Skrevet 9. januar 2005 #1 Skrevet 9. januar 2005 Jeg skal forfatte et brev på engelsk, der jeg bla skal oversette en del av legemiddelloven. Mulig det finnes engelsk versjon av denne på nettet (jeg har søkt....men ikke funnet). Er det noen snille personer der som kan hjelpe meg ?! Her er det jeg må oversette; § 1. Denne lov gjelder legemidler og visse andre varer til medisinsk bruk. § 2. Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom. Kongen gir nærmere forskrifter om hva som skal regnes som legemidler. I forskriftene kan det fastsettes at visse stoffer, droger eller preparater alltid skal regnes som legemidler uansett om de også har annen anvendelse, og at visse stoffer, droger eller preparater som kommer inn under bestemmelsen i første ledd, likevel ikke skal regnes som legemidler. Departementet avgjør i tvilstilfeller om en vare etter loven og forskriftene skal regnes som legemiddel. Kongen gir alminnelige forskrifter om innførsel og omsetning av legemidler, herunder om deklarasjon, om erklæringer eller attester som skal gis eller skaffes ved kjøp eller innførsel, og om forsiktighetsregler som skal iakttas ved utlevering. Endres ved lov 14 feb 2003 nr. 11 (i kraft fra den tid Kongen bestemmer).
Gjest Eurodice Skrevet 10. januar 2005 #2 Skrevet 10. januar 2005 Jeg har logget meg inn på dette forumet ganske sent, så du har kanskje funnet ut hvordan du kan få hjelp til engelsk oversettelse. Jeg foreslår at du kontakter f. eks. Den norske lægeforening, tlf. xxxxxxxx. Der får du hjelp, tenker jeg. Telefonnummeret er fjernet i henhold til våre regler. Druscilla - moderator
Gjest Melk Skrevet 10. januar 2005 #3 Skrevet 10. januar 2005 Jeg ville definitivt funnet frem til den oversatte utgaven av loven. Juridiske begrep er ikke noe man oversetter på måfå, da innholdet kan bli endret ved bruk av feil terminologi.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #4 Skrevet 10. januar 2005 Kanskje du kan finne noe om du søker videre her? http://www.helsetilsynet.no/templates/Arti...ks____5521.aspx
Gjest Farmasøyt Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Ring Statens legemiddelverk (xx xx xx xx), som er forvaltningsorganet, og spør om det finnes en engelsk versjon. Jeg er rimelig overbevist om at det gjør det! Telefonnummeret er fjernet i henhold til våre regler. Druscilla - moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå