Gå til innhold

Kan en ADD/ADHD-diagnose sette stopper for noen karrierer i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt og greit: Dersom jeg får diagnosen ADD / ADHD, kan dette være hinder for noen karrierer her i landet? Enten pga. medisinen en potensielt må ta, eller rett og slett fordi man har fått diagnosen. (Og eventuelt, finnes det noen måter arbeidsgiver kan finne ut av dette? Ser for meg at man må oppgi slikt ved narkotikakontroll, da medisinene som Ritalin går under amfetaminpreparat?) 

Anonymkode: 4c674...01b

Skrevet

Ja, men jeg tror ikke det er pga de grunnene du oppgir. Det er nok pga konsentrasjon(jeg vet ikke nødvendigvis så fryktelig mye om ADHD/ADD) og personlige egenskaper. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt og greit: Dersom jeg får diagnosen ADD / ADHD, kan dette være hinder for noen karrierer her i landet? Enten pga. medisinen en potensielt må ta, eller rett og slett fordi man har fått diagnosen. (Og eventuelt, finnes det noen måter arbeidsgiver kan finne ut av dette? Ser for meg at man må oppgi slikt ved narkotikakontroll, da medisinene som Ritalin går under amfetaminpreparat?) 

Anonymkode: 4c674...01b

Ritalin er ikke et amfetaminpreparat. Ritalin er methylfenidat, som ikke på noen måte er et amefetamin. Ei heller blir det testet for i normale tester for rusmidler (dog kan det utløse en falsk positiv for amfetamin). Men dette er selvsagt uproblematisk så lenge man har en resept.

Problemet kommer det øyeblikket man trenger en legeattest (for å få førerkort eller sertifikater). Offshore, dykking, pilot, båtfører, utrykning, yrkessjåfør, trafikklærer osv kan bli vanskeligere eller umulig.

15 minutter siden, funginger skrev:

Ja, men jeg tror ikke det er pga de grunnene du oppgir. Det er nok pga konsentrasjon(jeg vet ikke nødvendigvis så fryktelig mye om ADHD/ADD) og personlige egenskaper. 

Tull basert på fordommer. Medisinert og riktig behandlet er funksjonsnivået tilnærmet likt andre.

Yrkene som ekskluderes kan være yrkessjåfører (buss, lastebil, trafikklærer), pilot og andre som krever helseattest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsvaret er vel utelukket. Muligens politi også?

Anonymkode: d9fd1...cfa

Skrevet

Kjenner en som  er psykolog så nei i utgangspunktet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Ritalin er ikke et amfetaminpreparat. Ritalin er methylfenidat, som ikke på noen måte er et amefetamin. Ei heller blir det testet for i normale tester for rusmidler (dog kan det utløse en falsk positiv for amfetamin). Men dette er selvsagt uproblematisk så lenge man har en resept.

Problemet kommer det øyeblikket man trenger en legeattest (for å få førerkort eller sertifikater). Offshore, dykking, pilot, båtfører, utrykning, yrkessjåfør, trafikklærer osv kan bli vanskeligere eller umulig.

Tull basert på fordommer. Medisinert og riktig behandlet er funksjonsnivået tilnærmet likt andre.

Yrkene som ekskluderes kan være yrkessjåfører (buss, lastebil, trafikklærer), pilot og andre som krever helseattest.

Dette er korrekt, og de har strammet inn på det i senere år. Kjenner noen som har vært yrkessjåfør i over tjue år, som ble frarådet av legen sin å gå videre med diagnosering, fordi legen da i følge sine retningslinjer ble nødt til å trekke helseattesten, uten at de anså det som hensiktsmessig.

ADHD er også diskvalifiserende for opptak ved politihøyskolen, og dimmegrunn i forsvaret. ADHD-foreningen mener dette er diskriminering, men har ikke fått gjennomslag. Masse saker om dette hvis man googler litt. 

Anonymkode: 3b874...1e7

Skrevet
12 timer siden, amativeReflection skrev:

Som med mange andre diagnoser antar jeg at det er varierende om man er 100% funksjonsfrisk eller ikke. Jeg har ingen særlige fordommer mot ADHD eller ADD fordi jeg ikke vet noe særlig om det. Men jeg antok at det er variasjoner slik som f.eks. med autisme eller epilepsi. Men hvis du mener at alle med ADHD er like funksjonsfriske så er kanskje du ekspert på feltet?

Uansett kan ingen av oss svare 100% på dette, siden vi ikke vet nok om TSs situasjon og diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, alt som krever bakgrunnssjekk.

Anonymkode: 75618...164

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...