Gå til innhold

Minihus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som er problemet er, at tomter er alt for dyrt. Så jeg tenker at liten leilighet kan være smartere og mer økonomisk. Eneste med minihus, så har de gjerne så høy takhøyde, at man kan ha 2 soveloft.

Alternativet måtte være hvis flere gikk sammen, og bygde. Men igjen, de kan jo og bygge smarte leiligheter.

Jeg har 2 barn, og bodde i en leilighet på 75 m2, med 3 soverom. Den føltes så stor, lys og luftig. Nå bor jeg på 120 m2, og den føles ikke mye større ut. Så planløsning, og smarte løsninger, har så utrolig mye å si.

Anonymkode: f13d7...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er problemet er, at tomter er alt for dyrt. Så jeg tenker at liten leilighet kan være smartere og mer økonomisk. Eneste med minihus, så har de gjerne så høy takhøyde, at man kan ha 2 soveloft.

Alternativet måtte være hvis flere gikk sammen, og bygde. Men igjen, de kan jo og bygge smarte leiligheter.

Jeg har 2 barn, og bodde i en leilighet på 75 m2, med 3 soverom. Den føltes så stor, lys og luftig. Nå bor jeg på 120 m2, og den føles ikke mye større ut. Så planløsning, og smarte løsninger, har så utrolig mye å si.

Anonymkode: f13d7...d2b

Ja, ser at det blir vanskelig med tomt. 4 tomter i Oslo, alle til skyhøy pris.

Sant, planløsning og smarte løsninger gjør så mye- nedten alt!  Litt lyst å lage slike løsninger som er integrert i veggen- seng feks. Jeg kunne godt bodd på 20kvm, men det kjipe er at de har ofte ikke balkong - noe jeg gjerne vil ha. 

Anonymkode: 72f10...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skapseng heter det visst 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du får ikke godkjent et minihus som fast bopel således det ikke er bygd etter TEK10 eller nyere. Når jeg sjekket så fant jeg ingen minihus som oppfylte kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet ønsker ikke Oslo å se slike hus, de som har prøvd har blitt jaget vekk. Det er uansett ikke lov til å bygge minihus på tomt beregnet for fast bosted.

Slik jeg ser det har du kun to aktuelle alternativer.

Få bygget et minihus på henger og sats på at det blir godkjent som campingvogn. Det finnes mennesker rundt om kring som har spesialisert seg på dette, og kommer reisende for å bygge deg et hengerhus for en relativt billig penge. Så leier du campingplass, flytter det rundt med jevne mellomrom, eller leier plass på en annens tomt (der *tror* jeg de har lov til å ha deg stående permanent, siden det er lov med små frittstående tilbygg nå, men kun opptil en viss størrelse).

Alternativ to er å kjøpe deg tomt for fritidseiendom, og bo der ulovlig, hvis du har familie f.eks. som vil la deg registere bosted hos dem. Noen kommuner, hytteområder og campingplasser er strengere enn andre, så undersøk på forhånd.

Endret av Tillion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Neutral90 skrev:

Problemet er at du får ikke godkjent et minihus som fast bopel således det ikke er bygd etter TEK10 eller nyere. Når jeg sjekket så fant jeg ingen minihus som oppfylte kravene.

Var inne på en Facebook-side i stad og ser at det er ganske vanskelig å få til, ja. Ble litt inspirert etter å ha sett en dokumentar på Netflix on dette🙊 Så du har vurdert dette du også? Pga miljø? Livskvalitet? Andre ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...