AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #1 Skrevet 24. juli 2017 Hei! Jeg og samboeren min venter en liten en. Jeg jobber som Miljøterapeut ved en psykiatrisk avdeling og jobber turnusarbeid. Det innebærer at jeg jobber dagvakter og aftenvakter. Samboeren min er elektriker og jobber to uker på prosjekt og har to uker fri. Dette var ikke et problem før inntil nylig. Firmaet hans har lagt ned serviceavdelingen her vi bor og han får derfor ikke jobbe i hjembyen vår etter vi har fått barnet. Han MÅ jobbe utenbys, ellers blir han arbeidsledig. Er det noen som vet om noen rettigheter i forhold til dette? Jeg som jobber i kommunen kan bli overført en annen plass om det er behov, men han jobber i en privateid bedrift. Er det noen her som har vært gjennom det samme? Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan vi skal få dette til å gå opp. Hvis han er bortreist og jeg skal jobbe kveldsvakt får vi jo et kjempestort problem... Anonymkode: 288e8...428
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #2 Skrevet 24. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og samboeren min venter en liten en. Jeg jobber som Miljøterapeut ved en psykiatrisk avdeling og jobber turnusarbeid. Det innebærer at jeg jobber dagvakter og aftenvakter. Samboeren min er elektriker og jobber to uker på prosjekt og har to uker fri. Dette var ikke et problem før inntil nylig. Firmaet hans har lagt ned serviceavdelingen her vi bor og han får derfor ikke jobbe i hjembyen vår etter vi har fått barnet. Han MÅ jobbe utenbys, ellers blir han arbeidsledig. Er det noen som vet om noen rettigheter i forhold til dette? Jeg som jobber i kommunen kan bli overført en annen plass om det er behov, men han jobber i en privateid bedrift. Er det noen her som har vært gjennom det samme? Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan vi skal få dette til å gå opp. Hvis han er bortreist og jeg skal jobbe kveldsvakt får vi jo et kjempestort problem... Anonymkode: 288e8...428 Gratulerer med baby. Men, det finnes jo ikke noen rettigheter med mindre det er en avtale på selve arbeidsplassen hans. Noe det mest sannsynlig ikke er, jeg har aldri hørt om det noe sted. Går det ikke når dere får barn så er faktisk eneste løsningen at en av dere eller begge bytter jobb, Anonymkode: 50337...571 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #3 Skrevet 24. juli 2017 Ett vennepar av meg er i samme situasjon. Hver gang hun har senvakt Så må besteforeldre / onkel, tante stille opp. Hun ser ikke helt hvordan hun skal orke å holde på sånn så veldig lenge, så nå kjemper hun for å få seg en dagjobb. . Ikke lett det der nei virker det som.. Anonymkode: a6b15...bac 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #4 Skrevet 24. juli 2017 Dere har god tid på å søke nye jobber. Ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 91d37...8c4
Rotemor Skrevet 24. juli 2017 #5 Skrevet 24. juli 2017 Det beste er jo om du finner en ny jobb uten turnus. Evt så kan du søke om tilrettelagt turnus. Det virker ikke som et stort dillemma for meg ift hva andre sliter med. Dere har jo tross alt ingen utfordringer 50% av tiden 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #6 Skrevet 24. juli 2017 Uansett om mannen jobber borte på 2/2 ordning, så behøver vel babyen sin mor det første leveåret, så her kan du kanskje greie deg med permisjonen. Så kan du etterhvert søke deg dagjobb og/eller han kan forsøke å få en jobb med dagtjeneste de første leveårene. Etter det er det mange som løser det med dagmamma/kveldsmamma når barnet er litt større Anonymkode: 10d84...274 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #7 Skrevet 24. juli 2017 Du kan søke ny jobb eller forsøke å få turnus med bare dagvakter bår han er borte og bare kveldsvakter når han er hjemme feks? Noen jobber er jo så snille Anonymkode: 96a37...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #8 Skrevet 25. juli 2017 Søk om tilrettelagt turnus, men søk også ny jobb for turnus endres. Vi har begge turnusarbeid og det er ikke akkurat forenlig med barn. Anonymkode: e0386...269
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #9 Skrevet 25. juli 2017 Dere flytter etter fødsel, så søker du ny jobb i den andre byen i løpet av permisjonstiden? Anonymkode: 9653b...251
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2017 #10 Skrevet 25. juli 2017 (endret) Her må dere få tak i fast barnevakt/dagmamma. Han har ikke krav på noe. De fleste arbeidsplasser med turnusordning søker å tilrettelegge best mulig. Snakk med din arbeidsplass om dette. Men det er nok dagmamma/barnevakt som er den mest forutsigbare løsningen. Snakk også med de familiemedlemmene som kunne tenkes å stille opp slik at dere vet at de faktisk gjør det. Vær ærlige med dem og be de være ærlige også. Kjenner et par der begge jobber turnus og der det av og til kræsjer og der stiller besteforeldrene opp - men det er jo ingen selvfølge at andre besteforeldre gjør det. Endret 25. juli 2017 av Blondie65
Cyndaquil Skrevet 25. juli 2017 #11 Skrevet 25. juli 2017 Kanskje arbeidsgiver har mulighet til å tilpasse turnusen din? At du ikke har kveldsvakter akkurat de ukene han er borte? At du heller får dem når han er hjemme? 1
skruf Skrevet 25. juli 2017 #12 Skrevet 25. juli 2017 Her jobber vi begge turnus, og løsningen vår ble fast barnevakt de dagene vi begge jobbet ettermiddag/kveld. Ingen familie i nærheten som kunne hjelpe oss. Jeg tok forsåvidt også ett år ulønnet permisjon der jeg jobbet som ekstrahjelp på arbeidsplassen min på ettermiddag og helg når mannen var hjemme for å spe på økonomien. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #13 Skrevet 25. juli 2017 Som andre sier, dere har god tid til å søke på andre jobber. Kanskje du/dere må jobbe med noe annet i noen år mens barnet er lite. Jeg er gift med en sjømann, og det har gått helt fint. Arbeidsgiver lot meg legge opp permisjonen slik at jeg jobbet (turnus) de ukene han hadde fri, og kun jobbet hvis det var helt krise når han var på jobb. Da passet svigermor barna (tvillinger). Uten henne måtte jeg nok skiftet jobb til en med normal arbeidstid. Anonymkode: 624e5...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #14 Skrevet 25. juli 2017 Her jobbet mannen offshore, samtidig som jeg hadde en turnusjobb på land da vi ble gravide. Det første året etter permisjonen tok jeg ulønnet permisjon og tok kun ekstravakter (dag mens far var borte, kveld/dag da far var hjemme, noen ganger fikk vi barnevakt slik at jeg kunne jobbe litt ekstra). Dette gikk greit i et år, før jeg ble utbrent av å alltid måtte prøve å ta så mange vakter som mulig når far var hjemme. For å få nok vakter, måtte jeg jobbe på ulike avdelinger (sykehus), mistet kollega-forholdet og oversikten over ulike rutiner, slik at jeg alltid måtte stresse både før og under vakter for å prestere på topp. Det endte opp med at jeg måtte slutte i jobben og har nå fått meg en 8-4-jobb som ikke er relevant for utdanningen min. Har gått ned i lønn og arbeidsoppgavene er kjedelige. Det er fortsatt tungt å være alene de ukene mannen er borte, men samtidig er inntekten hans høy nok til at det på en måte er "verdt det". Vi legger av penger og betaler ned som gale på alt vi har av lån slik at vi skal få råd til å ta videreutdanning og bytte yrke en gang i fremtiden. Anonymkode: 7559d...b02 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #15 Skrevet 25. juli 2017 Her må nok du søke tilrettelagt turnus eller søke 8-16 jobb... vi har det helt likedan, han på 14-14 og jeg i turnus. Jeg har tilrettelagt slik at jeg nesten bare har dagvakter når han er borte (1-2 kveldsvakter hvor bestemor passer) og 50/50 dag- og kveldsvakter når han er hjemme. Det er beinhardt når jeg må ta igjen kvelds- og helgevakter når han er hjemme, føler jeg aldri ser han. Det fungerer ikke i lengden og går ut over forholdet. Jeg søker som en gal på 8-16 jobber, men får ingen som er relevant for utdannelsen min. Har et stående tilbud, men det virker kjedelig og totalt urelevant, så jeg drøyer det. Men kjenner at jeg snart må ta den, vi har null familieliv - jobber bare på skift Anonymkode: f779f...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå