Gå til innhold

Hvordan i huleste forandret du deg, for å få bedre selvtillit?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 år kvinne og føler at denne situasjonen sitter kronisk i meg!!  Jeg er ALDRI der jeg synes jeg bør være. Jeg er ikke syk, stygg eller har dårlig familie. Jeg bare har aldri klart "DEt". 

Jeg diskuterer en del med ei som kan litt innenfor temaet og hun sier det er den dårlige selvtilliten som skinner igjennom. 

Men dette har jeg vært klar over siden ungdomsskolen!  hvor lang tid tar dette helvetes prosjektet da?! Er dårlig selvtillit enkelt og greit bare en del av deg? Det er ikke gjort over dagen sies det, men nå er jeg 25 og det burde egentlig vært borte, men det er stuck. Hvor lang tid skal det ta?!?! Hilsen ei som ikke har tid til å vente på den treige selvtilliten /hjernen/ personligheten eller hvor nå enn feilen sitter

Anonymkode: a02ac...e74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker den praktiske holdningen din i forhold til problemløsning. : ) Prosjektet tar nok forever, men komplimenter hjelper på. : ) Så da fikk du ett på selvtillitskontoen din. Det hjelper også å være konkret om hva det er som trekker ned, og være klar på hva man er trygg på og hva man ikke er trygg på. Stille seg selv noen spørsmål om verdier, hva man verdsetter, om det er konstruktivt å bygge på eller ei. Aksept for ens shortcomings er også en del av selvtillits-suppa. Ofte har man selvtillit på noen felt, og ikke på andre, da kan man spørre seg om hvorfor. Hva er du god på og hva gjør deg utrygg? 

Anonymkode: dff7c...598

AnonymBruker
Skrevet

Det du fokuserer på er det du opplever. Dersom du da fokuserer på at du har dårlig selvtillit så er det jo det du får/opplever.

For min del var det mentale øvelser og øvelser foran speilet. Det tok tid, men jeg bare sa til meg selv hundrevis av ganger - hele tiden, hver gang jeg husket på det: "Jeg er morsom, jeg er like bra som andre, jeg er bra" osv ... finn dine egne setninger.

En ting du kan terpe på er: "Hver dag, i alle situasjoner, blir jeg bedre og bedre" (fritt oversatt fra engelsk "Everyday, in every way, I get better and better")

Anonymkode: de35f...360

Skrevet

Du må endre tankegangen din. Hva tenker du om deg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Dere svarer ganske likt her så jeg skriver et svar til alle. 

Altså, dette oppleves som en ond sirkel. Jeg takler ikke et nei, at jeg stadig er av de som er sist ute med ting osv osv. 

Jeg føler ikke jeg klarer det som kreves av meg. Andre klarer å bli advokat og politi, jeg må nøye meg med mer sånne yrker alle kan klare. 

Dette handler ikke bare om karriere, men mye. Det er tross alt en stor del av livet. 

Det er enkelt og greit som om det bare er noe jeg er født med. Jeg synes livet er direkte kjedelig pga det. Jeg vet jo jeg kan klare, men hvorfor klarer jeg ikke da?! 

Anonymkode: a02ac...e74

AnonymBruker
Skrevet

Pleide ha dårlig selvtillit da jeg var yngre. For meg hjalp det å akseptere meg selv, med alle feil jeg har. I stedet for å hate meg selv for at jeg var mindre pen, så begynte jeg å tenke at det faktisk var ok å være mindre pen, at jeg ikke trengte være penere. Når det gjaldt ting jeg ikke fikk til, aksepterte jeg at livet mitt ikke kunne bli som jeg ville, men at jeg kunne finne andre ting jeg også kunne like som jeg kunne gjøre istedet. Jeg sluttet å tenke hva alle andre fikk til, og begynte å fokusere mer på hvordan jeg kunne bli eller hadde blitt bedre på ting. Jeg fokuserte mer på å måle fremgang og utvikling, heller enn å måle meg selv opp mot andre mennesker

Anonymkode: 39eb8...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde et par ting som virkelig hjalp:

- hver morgen skrev jeg ned tre ting jeg var fornøyd med/takknemlig for/ hadde klart. Feks: jeg har høy forbrenning, jeg har en familie som hjelper meg når jeg trenger det, jeg bestod eksamen på første forsøk. 

Så leste jeg selvfølgelig igjennom det jeg hadde skrevet de andre dagene.

- Fake it til you make it. LAT som at du har god selvtillit. Still nye folk spørsmål, gi komplimenter til fremmede, gå med hodet hevet og SMIL. 

- Tren. Jeg gadd ikke trene fordi jeg trodde ikke jeg kom til å få resultater. Feil. Alle får resultater om de gjør en innsats. For hver gang du løper litt lenger/ løfter litt tyngre/ klarer en ny øvelse vil selvtilliten din øke. 

- Sist, men ikke minst - utfordre deg til å gjøre ting du ikke tør. Meld deg på klatrekurs, spør en hyggelig kollega om dere skal ta en pils etter jobb. Osv. 

Lykke til! Ikke nøy deg med å ha dårlig selvtillit når du kan ha en god!

Anonymkode: e3e21...6bc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Fake it til you make it. LAT som at du har god selvtillit. Still nye folk spørsmål, gi komplimenter til fremmede, gå med hodet hevet og SMIL. 

- Tren. Jeg gadd ikke trene fordi jeg trodde ikke jeg kom til å få resultater. Feil. Alle får resultater om de gjør en innsats. For hver gang du løper litt lenger/ løfter litt tyngre/ klarer en ny øvelse vil selvtilliten din øke. 

Dette. Har faket god selvtillit i åresvis, og etterhvert har det bare blitt til at jeg har bedre selvtillit enn noen gang. Selvsagt har jeg dårlige dager hvor jeg ikke er fornøyd med meg selv, men jeg setter på meg et smil og går med hodet hevet likevel. Folk tror virkelig at jeg er veldig selvsikker; de skulle bare visst hvor mye mobbing og dritt jeg måtte tåle i oppveksten. Men det viser jeg ingen, ikke med mindre man kommer inn på det temaet. Kommer mye lengre i verden ved å oppføre seg som en vinner.

Trening har hjulpet meg mye, har trent meg til en kropp som ikke bærer preg av de to svangerskapene. Konkurrerer mot meg selv og mine mål, og gir egentlig blaffen i hva andre presterer. Løper en tur hver eneste dag, og bare det i seg selv gjør psyken min godt. Kroppen som før var dvask og sliten, er nå atletisk og attraktiv. Får komplimenter jeg bare kunne drømt om før, og det bare fordi kroppen er veltrent. Ansiktet er jo så og si likt som før (bare noen år eldre).

Og apropos ansiktet: det hjelper å forbedre det man kan. Ustelte bryn? Fiks dem. Gule tenner? Blek dem. Mye urenheter? Få en hudpleier til å se på det. Kjipt hår? Ta en tur til frisøren og la frisøren komme med forslag. Mulig det høres drastisk ut, men det hjelper å hilse på et fresht ansikt i speilet. Ikke at jeg selv synes jeg er verken vakker eller søt, men disse grepene har gjort at andre i hvert fall synes det. Og selv om det kanskje er overfladisk å bygge selvtilliten på utseendet sitt, så skal jeg innrømme at det hjelper å høre at man er attraktiv. Flere som vil bli kjent med meg nå enn før. Personligheten de etterhvert blir kjent med er jo så og si den samme☺

Anonymkode: bb7c7...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...