Gjest Overrasket Skrevet 24. juli 2017 #1 Del Skrevet 24. juli 2017 Jeg leser at vi menn objektifiserer kvinner hele tiden. Denne objektifiseringen må vi gjøre noe med. Kvinner objektifiseres i samfunnet. For meg høres det som om noen har oversatt direkte fra engelsk uten å tenke over om det faktisk er brukelig på norsk. Jeg tror objektivering, eller aller helst objektgjøring, kunne vært mulige norske ord. Men objektifisering høres merkelig ut. Har noen en kilde på at ojektifisering faktisk er et ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #2 Del Skrevet 24. juli 2017 Jeg finner ingenting pålitelig på noen av ordene du nevner. Vi kan kanskje følge danskene og kalle det "objektivisere"? http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=objektivisere Anonymkode: 0b6cb...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #3 Del Skrevet 24. juli 2017 ojektifisering er ikke et ord nei. Anonymkode: 9f645...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #4 Del Skrevet 24. juli 2017 Anonymkode: 9f645...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 24. juli 2017 #5 Del Skrevet 24. juli 2017 Jeg foreslår objektifikasering eller objektifikasjon! Er ikke det litt stilig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. juli 2017 #6 Del Skrevet 25. juli 2017 7 timer siden, Overrasket skrev: Jeg leser at vi menn objektifiserer kvinner hele tiden. Denne objektifiseringen må vi gjøre noe med. Kvinner objektifiseres i samfunnet. For meg høres det som om noen har oversatt direkte fra engelsk uten å tenke over om det faktisk er brukelig på norsk. Jeg tror objektivering, eller aller helst objektgjøring, kunne vært mulige norske ord. Men objektifisering høres merkelig ut. Har noen en kilde på at ojektifisering faktisk er et ord? Objektifisering (objekt-i-fisering ) er ikke et ordentlig ord. Derimot som du foreslår, objektivering som er (verbal)substantivet til verbet å objektivere, blir riktig. Kunnskapsforlagets fremmedordbok sier: Objektivere: betrakte noe objektivt, betrakte noe som formål for sine forestillinger; virkeliggjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 25. juli 2017 #7 Del Skrevet 25. juli 2017 Vi har ikke et ord for dette på norsk, fordi vi ikke driver med sånt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JulieA Skrevet 25. juli 2017 #8 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg liker ordet objektgjøring som ts foreslår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. juli 2017 #9 Del Skrevet 25. juli 2017 13 timer siden, Horten Market skrev: Vi har ikke et ord for dette på norsk, fordi vi ikke driver med sånt. Kvinner blir aldri fremstilt som objekter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 25. juli 2017 #10 Del Skrevet 25. juli 2017 13 timer siden, Arabella skrev: Objektifisering (objekt-i-fisering ) er ikke et ordentlig ord. Derimot som du foreslår, objektivering som er (verbal)substantivet til verbet å objektivere, blir riktig. Kunnskapsforlagets fremmedordbok sier: Objektivere: betrakte noe objektivt, betrakte noe som formål for sine forestillinger; virkeliggjøre. Flott, jeg trodde nok det fantes en fasit som ga mer mening. Takk! 18 minutter siden, JulieA skrev: Jeg liker ordet objektgjøring som ts foreslår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #11 Del Skrevet 25. juli 2017 Objekt i fisering? Skittent! Anonymkode: 979eb...933 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå