Gå til innhold

Rutiner i hjemmet i forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke om jeg skulle legge denne her eller under samliv, men lurer på hva slags rutiner dere har hjemme for rydding /vasking? 

Da mener jeg noen ting dere kanskje har fast avtale om , eller hvordan dere i det hele løser dette i en travel hverdag :)

Anonymkode: 3dcda...b85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager alltid maten, og han tar alltid oppvasken. Dette fordi jeg er litt kontrollfrik, og vil ha kontroll på hvordan maten lages og at den er godt nok stekt. Han bryr seg ikke så mye om hva han må gjøre, og tar dermed gjerne oppvasken - som jeg hater mer enn noe annet husarbeid.

Ellers er ting ganske fritt, og vi gjør det som må gjøres når det må gjøres. Men vi gjør gjerne ting samtidig. F.eks. kan han ta klesvasken, mens jeg legger unna de rene klærne. Eller så kan jeg vaske på kjøkkenet mens han støvsuger stua.

Anonymkode: 6876b...b10

AnonymBruker
Skrevet

Så dere venter til feks alt tøyet er skittent eller fullt opp, og gulvene er skitne? Hvem tar initiativet til at nå må noe gjøres da? 

AnonymBruker
Skrevet

Har detaljerte lister over hvem som skal gjøre hva hver dag, hvis ikke ender det opp med at jeg gjør alt. I begynnelsen av forholdet viste det seg fort at han ikke så (er også lat på husarbeidsfronten)hva som måtte gjøre før det grodde dritt oppetter veggen omtrent, så vi ble enige om lister og de følges bra☺

Anonymkode: bb173...098

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager som regel middag fordi jeg liker det, han rydder opp etterpå. I helgene lager han frokost og så vasker jeg opp. Han er ikke den beste til å se når noe må vaskes, så da sier jeg bare ifra hvis badet må vaskes og jeg tok det forrige gang. Han hater å støvsuge, men vasker gjerne gulv. Så når han ser at jeg støvsuger så går han alltid og henter moppen for å vaske etterpå. Vi har ikke noe fastsatt system på oppvaskmaskin og klesvask, som regel er det den av oss som først ser at maskinen er ferdig som tømmer. I perioder jobber han mye overtid, og da blir det til at jeg tar mesteparten av husarbeidet, men da setter han over mer penger til felleskontoen som vi bruker på f eks middag ute eller kino. 

Vi har ikke barn enda, men planen er vaskehjelp en gang i uken hvis vi noengang får barn.

Anonymkode: 2caec...c67

Skrevet

Jeg tar kjøkkenet (stort sett all handling, matlaging, rydding, oppvask etc).

Hun tar klesvasken (vaske/tørke/brette)

Vi hjelper hverandre om det passer seg slik.

Det er hovedsaklig disse 2 rommene som må fungere for at husholdningen skal gå rundt.
De andre tingene (vasking/rydding/legging av barn) tar vi som det kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Husvask 1 gang i uken. Han vasker bad, jeg tørker støv, støvsuger og vasker. Han liker utrolig nok å vaske nad, mens jeg hater det, så grei fordeling.

Matlaging gjør vi sammen. Klesvask gjør vi ved behov.

Vi har heldigvis begge bodd lenge alene før vi ble samboere, og er vant med å ta ansvar for alt alene. I tillegg er vi begge ordensmennsker som hater rot og skit. Da er det ikke behov for voldsomme avtaler, for det å rydde og vaske ved behov er naturlig for oss begge.

Anonymkode: 93664...5e9

Skrevet

Jeg tar stort sett alt initiativ, og han gjør som jeg ber han om, stort sett. Det vil si at jeg får velge de tingene jeg liker best å gjøre, så tar han den driten jeg ikke fordrar. Grei ordning spør'u meg, han bryr seg ikke så mye om hva han må gjøre. 

Men er oppvasken i maskina rein kan han finne på å tømme den dersom han ser det. Også er det sånn at den som lager mat ikke trenger å ta oppvaska, og det er stort setta jeg som lager maten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme ca. 45 min tidligere enn mannen så jeg begynner på middagen. Han rydder opp/setter inn i oppvaskmaskinen og tørker av benkene, polerer kjøkkenvasken etc. Vi liker begge et rent & ryddig kjøkken. I helgene laget vi mat sammen og synes det er superkoselig. Han er veldig flink og jeg trenger ikke "passe på". 

Han støvsuger/mopper og vasker badet to kvelder i uken, jeg tar meg av klesvasken. Vi handler sammen en gang uken og etter behov selvsagt. Vi setter opp en meny hver uke. 

Vi skifter på sengen 1 gang i uken, også noe vi gjør sammen siden sengen er stor. 

Rydding, støvtørking etc. gjør vi begge. Må aldri mase om noe. Han ser like godt som meg at ting må gjøres. 

Vet at jeg har en fin mann :-) han vokste opp i et skikkelig møkkete hjem og vil ikke ha det slik selv. 

Anonymkode: d8b31...86c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husvask 1 gang i uken. Han vasker bad, jeg tørker støv, støvsuger og vasker. Han liker utrolig nok å vaske nad, mens jeg hater det, så grei fordeling.

Matlaging gjør vi sammen. Klesvask gjør vi ved behov.

Vi har heldigvis begge bodd lenge alene før vi ble samboere, og er vant med å ta ansvar for alt alene. I tillegg er vi begge ordensmennsker som hater rot og skit. Da er det ikke behov for voldsomme avtaler, for det å rydde og vaske ved behov er naturlig for oss begge.

Har dere klærne sammen og vasker de sammen da, eller hver for dere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer hjemme. Så når jeg har lesepause rydder jeg kjapt kjøkkenet hvis det står igjen en stekepanne fra middagen dagen før feks.

Setter på en maskin med klær, av og til henger jeg det opp og andre ganger ber jeg samboer gjøre det når han er hjemme. 

Det faller oss ganske naturlig å gjøre ting likt. Noen ganger støvsuger han og andre ganger jeg, det samme med vasking og rydding. Har aldri trengt å ha samtale om det :) 

Anonymkode: 67def...a55

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere klærne sammen og vasker de sammen da, eller hver for dere?

Vi har felles skittenkøyskurv, og setter på når det er fullt, og begge henger opp/bretter sammen, noen ganger sammen, andre ganger alene. Det er 50/50 hvem som gjør det, vi er såpass oppegående begge to at vi på eget initiativ gjør det som må gjøres. Piper maskinen henge man jo ting opp, i stedet for å landet surne...

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør rent sammen hver søndag. Han støvsuger hele boligen og rydder på kjøkkenet, tar ut papiravfall, glass og metall og tørker støv. Jeg vasker bad og kjøkken. Vi skifter på sengene sammen. Klesvask tas fortløpende i løpet av uken. Jeg sorterer og setter på klesvask, han henger opp, jeg bretter tøy som skal i skapet. Jeg lager mat, han rydder kjøkken og har ansvar for oppvask og oppvaskmaskin. Jeg vanner planter, han handler. Jeg vasker vinduer og han vasker bilen.

Vi vet hvem som har "ansvar" for hva, og gjør i utgangspunktet ikke jobben for den andre. Ingen av oss liker at det hoper seg opp med rengjøring og med litt fortløpende rydding og vasking er det stort sett alltid akseptabelt hos oss. 

Anonymkode: 0d11d...34b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...