Gå til innhold

Avlastningsforelder og kallenavn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Så noe som ikke lyder godt i mine ører. Barnet er hos en avlastningsfamilie fordi forelderen er alene. Barnet er ca. 4 år.

Barnet kaller mannen i avlastningsfamilien for pappa. :o Og han kaller barnet for sitt barn; hvilket det aldeles ikke er. :o

Hvor mye forstår et barn på denne alderen om hva som er biologiske foreldre og bare avlastningsforelder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde blitt ramlende galen, om noe slikt hadde hendt mitt barn. De voksne i det avlastningshjemmet, bør vite bedre enn som så. For sånn gjør man ikke mot barn. En pappa er utrolig viktig for barnet, og denne mannen kan jo plutselig forsvinne ut av livet deres igjen, om ordningen opphører.

Men når det er sagt, så vil jo barnet på en måte føle seg hjemme i det hjemmet, og det er bra. Men de burde klare å få det til, uten at barnet skulle bruke pappa og mamma.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg hadde blitt ramlende galen, om noe slikt hadde hendt mitt barn. De voksne i det avlastningshjemmet, bør vite bedre enn som så. For sånn gjør man ikke mot barn. En pappa er utrolig viktig for barnet, og denne mannen kan jo plutselig forsvinne ut av livet deres igjen, om ordningen opphører.

Men når det er sagt, så vil jo barnet på en måte føle seg hjemme i det hjemmet, og det er bra. Men de burde klare å få det til, uten at barnet skulle bruke pappa og mamma.

Dette er ingen ordning, bare vennetjeneste (flere ggr. pr. uke).

Hva skjer den dagen barnet oppdager at far ikke er far? Når skjer dette? Er det noen mulighet for at barnet allerede vet at den personen barnet kaller pappa ikke er pappa?

Skrevet

Sånn bør det ikke være. Jeg har selv hatt avlastningshjem til min sønn, og der gikk det på fornavn (som riktignok ble til kosekallenavn fort.) :wink: Men hvem som er mamma og hvem som er pappa bør være rimelig avklart på forhånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke om dere har misforstått, jeg...

Det jeg er ute etter, er å vite hvor mye dette barnet vil forstå av at det ikke har noen pappa egentlig, men allikevel har en mannsperson som det kaller pappa. Og som oppfører seg som pappa og "hele pakka". Dette er ikke noe jeg har hørt, altså - jeg har sett det med egne øyne. Og jeg er dypt sjokkert!

Vil det ikke bli traumatisk den dagen barnet oppdager at pappa ikke er pappa? Eller er barnet såpass utviklet til nå at det skjønner at denne mannspersonen ikke er pappa, men at det allikevel kan kalle det pappa?

Det er bare såååå tragisk å se.

Skrevet

Et barn på nesten 4 kan man da ha en samtale med?!?! Jeg har selv en datter på den alderen, og har måttet snakke med henne om temaer som stemor/far, skilsmisser, adopsjoner og døden. Og hun forstår så lenge man gjør det enkelt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Et barn på nesten 4 kan man da ha en samtale med?!?! Jeg har selv en datter på den alderen' date=' og har måttet snakke med henne om temaer som stemor/far, skilsmisser, adopsjoner og døden. Og hun forstår så lenge man gjør det enkelt.[/quote']

Jeg vet ikke, jeg. Men mener du at jeg bør fortelle barnet at det det kaller pappa ikke er pappaen?

Altså, denne faren i dette "avlastningshjemmet" vil at dette barnet skal kalle han pappa. Det er ikke på noen måte forklart at han ikke er det, da de for en tid tilbake ble introdusert for hverandre. For hva jeg vet, vil han være pappa også, selv om han ikke er det - så langt derifra! Verken mor eller avlastningshjem er av de smarte, men er dog av de egoistiske her i verden...

Jeg håper det stakkars barnet forstår at han ikke er pappaen. Så slipper det å få et sjokk om noen år!

Skrevet

Hvis ikke dette er ditt barn har du vel strengt tatt ikke noe med hva barnet kaller andre voksne?

Skrevet
Hvis ikke dette er ditt barn har du vel strengt tatt ikke noe med hva barnet kaller andre voksne?
:enig_animasjon:

Og er du mammaen ja, så ville i alle fall jeg sagt til barnet at dette ikke er den ordentlige pappan din, og kanskje heller foreslått "Onkel" som ett bedre kallenavn på denne personen. Og jeg ville ha sagt til mannen at jeg ikke likte pappa-begrepet på ham, siden han ganske enkelt ikke er det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jeg er ikke mamma'n. Men jeg ser noe som jeg synes er leit - og lurte på hvor mye en 4åring skjønner.

Vil ikke legge ut flere detaljer, men det er mer enn bare for sladderens skyld at jeg spør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...