Gå til innhold

"Innføring i spesialpedagogikk" i samme kat. som vernepleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom ikke inn på vernepleier, er nr 200 og noe på venteliste :P Så jeg prøver å se etter andre alternativer og fant folkeuniversitetet i Oslo og Akershus. Der har de ledig studieplass på "innføring i spesialpedagogikk" studiet som går over to semestre og gir 30 studiep.

Det står bla at studiet inneholder:

"Studiet skal bidra til økt forståelse for og innsikt i spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring og andre former for tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Etter fullført studium har studenten tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som grunnlag for faglig utvikling i forhold til arbeidet som assistenter i barnehage, skole og SFO. Vi skal bidra til å ivareta likeverdig opplæring og tilrettelegging som et overordnet opplæringspolitisk prinsipp slik at alle kan ta del i et sosialt, faglig og kulturelt fellesskap. Like viktig er å kunne legge til rette for utvikling, trivsel og vekst i samsvar med individuelle forutsetninger og behov."

Passer dette til vernepleier yrket? For jeg tenkte å søke vernepleier på nytt neste år.

Anonymkode: 6926a...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du heller bør jobbe med karakterene dine?

Men ja, høres interessant ut. 

Hilsen vernepleiestudent.

Anonymkode: b9d39...c18

Skrevet

Vær klar over at dette ikke er et fulltidsstudium (15 stp i semesteret = 50 % studie), og dermed får du ikke fullt lån og stipend fra Lånekassen. Sjekk samordna opptak og se hva som er ledig der av studier? Og på de enkelte høyskoler/universiteters nettsider, så finner du kanskje andre interessante årsstudier som er fulltidsstudier :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ikke inn på vernepleier, er nr 200 og noe på venteliste :P Så jeg prøver å se etter andre alternativer og fant folkeuniversitetet i Oslo og Akershus. Der har de ledig studieplass på "innføring i spesialpedagogikk" studiet som går over to semestre og gir 30 studiep.

Det står bla at studiet inneholder:

"Studiet skal bidra til økt forståelse for og innsikt i spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring og andre former for tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Etter fullført studium har studenten tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som grunnlag for faglig utvikling i forhold til arbeidet som assistenter i barnehage, skole og SFO. Vi skal bidra til å ivareta likeverdig opplæring og tilrettelegging som et overordnet opplæringspolitisk prinsipp slik at alle kan ta del i et sosialt, faglig og kulturelt fellesskap. Like viktig er å kunne legge til rette for utvikling, trivsel og vekst i samsvar med individuelle forutsetninger og behov."

Passer dette til vernepleier yrket? For jeg tenkte å søke vernepleier på nytt neste år.

Pedagogikk er nyttig, jeg ville sørget for å fylle opp slik at jeg hadde 60 poeng, da får du 2 poeng ekstra neste år å konkurrere med. Sjekk ut sosiologi -ulike varianter av denne -velferdssosiologi feks, super nyttig i helseyrker.

Fra SO:

Poeng for høyere utdanning

Du kan få inntil 2 tilleggspoeng for høyere utdanning. Dersom du dokumenterer 60 studiepoeng (20 vekttall) eller mer vil du få 2 tilleggspoeng. Dersom du dokumenterer mellom 30 og 59 studiepoeng (10-19 vekttall), vil du få 1 tilleggspoeng. 

Anonymkode: c1c6f...182

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man er vernepleier, er nr 200+ venteliste så må du forbedre karakterene sine. Du kommer ikke inn til neste år heller, om du da ikke søker f.eks. i Nord Norge.  

Anonymkode: bd7a1...859

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er vernepleier, er nr 200+ venteliste så må du forbedre karakterene sine. Du kommer ikke inn til neste år heller, om du da ikke søker f.eks. i Nord Norge.  

Anonymkode: bd7a1...859

Takk for svar alle sammen! 

Jeg har absolutt tenkt å ta opp fag og forbedre de ja! Skal ta opp norsk, historie, naturfag og samfunnsfag og få opp snittet mitt fra 40 til 45. Da skal jeg vel ha en god sjanse neste år?? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du bli vernepleier?

Anonymkode: 45be9...211

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager vil du bli vernepleier?

Takk og pris for at det fins folk som vil bli vernepleier, tenker eg vi seier.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fjaselina skrev:

Takk og pris for at det fins folk som vil bli vernepleier, tenker eg vi seier.

Det ene utelukker ikke det andre

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...