AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #1 Skrevet 24. juli 2017 Jeg skal snart ha en uke fri på jobb. Dette er ikke ferie, men jeg har klart å jobbe inn og bytte bort litt vakter slik at jeg får denne uken fri. Jeg har ikke lagt spesifikke planer, men har tenkt at jeg kan være litt spontan, f.eks ta en weekend-tur, hyttetur ol, samt få gjort ting her hjemme som jeg ellers ikke får gjort (male, pusse opp litt osv). Men nå hører jeg at de mangler folk på jobben og de har spurt meg flere ganger om jeg kan ta noen vakter siden jeg har en uke fri. Jeg har sagt at jeg har planer da, og derfor ikke kan. Jeg har jo også jobbet inn/byttet disse vaktene, så om jeg jobber den uken så jobber jeg mer enn 100% (får tillegg og slikt om jeg jobber over 100%). Det jeg er redd for nå er at de kanskje må beordre mens jeg har fri og velger meg. Jeg trenger virkelig fri nå siden jeg i tillegg er ganske sliten og lenge har sett frem til denne uken (hadde mine ferieuker i vår). Hva gjør jeg om de ringer meg og beordrer? Vet man må stille opp om man er hjemme, men jeg har jo ikke noe forutsigbarhet i jobben da om jeg må kutte ut ting jeg har planlagt å gjøre når jeg har fri. Anonymkode: 3c0f3...922
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #2 Skrevet 24. juli 2017 Bestill deg tur med god samvittighet du, da er det hvertfall høyere terskel på beordring I enkelte bransjer kan man riktignok bli beordret på jobb hvis det oppstår uregelmessige utfordringer med å fylle opp vaktene, men da skal også alle utgifter betales av arbeidsgiver (som f. eks. utgifter til hjemreise hvis man er bortreist), man skal ha ekstra lønn osv. Du kan jo tenke deg selv, om man aldri skal kunne ta helt fri fordi man må være på bakvakt på jobben til enhver tid får man jo aldri gjort noe annet enn å jobbe. (Og det er derfor bakvakter skal være lønnet, mot at man oppholder seg i nærheten av jobb) Anonymkode: 67a89...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #3 Skrevet 24. juli 2017 Dersom de beordrer - si at du har drukket eller er på vei til flyplassen. Alle trenger litt fri i blant! Man kan jo ikke sette livet sitt på vent for å alltid være tilgjengelig for jobben! Det går ikke. Så kos deg med god samvittighet du:) legg planer og ikke tenk på jobben! Anonymkode: 60558...44d 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #4 Skrevet 24. juli 2017 Det skal veldig mye til før arbeidstakere kan beordres, men det er dessverre mange sjefer som tar seg til rette og beordrer i hytt og pine. Prøver de seg, så si du nettopp har drukket. Ringer de deg tidlig om morgenen, sier du at du er bakfull etter vinkveld med venninner kvelden før. Anonymkode: 1c9eb...42f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #5 Skrevet 24. juli 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestill deg tur med god samvittighet du, da er det hvertfall høyere terskel på beordring I enkelte bransjer kan man riktignok bli beordret på jobb hvis det oppstår uregelmessige utfordringer med å fylle opp vaktene, men da skal også alle utgifter betales av arbeidsgiver (som f. eks. utgifter til hjemreise hvis man er bortreist), man skal ha ekstra lønn osv. Du kan jo tenke deg selv, om man aldri skal kunne ta helt fri fordi man må være på bakvakt på jobben til enhver tid får man jo aldri gjort noe annet enn å jobbe. (Og det er derfor bakvakter skal være lønnet, mot at man oppholder seg i nærheten av jobb) Anonymkode: 67a89...8fa Det stemmer ikke, beordring utløser ikke ekstra lønn. Eventuell overtidsbetaling ja, men det får man om man tar ei ekstravakt (over 100%) frivillig også. Anonymkode: 673a7...312 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #6 Skrevet 24. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke, beordring utløser ikke ekstra lønn. Eventuell overtidsbetaling ja, men det får man om man tar ei ekstravakt (over 100%) frivillig også. Anonymkode: 673a7...312 Ikke ekstra, som i at man får mer betalt enn det man normalt har, men at man får lønn eller tilbakebetalt det man er trukket i feriepenger. Anonymkode: 67a89...8fa
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #7 Skrevet 24. juli 2017 Hadde reist langt inni fjellheimen et sted uten dekning eller til Spania eller noe. Da er det vanskelig å beordre deg på jobb Anonymkode: 4e043...6a7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #8 Skrevet 24. juli 2017 Må du ta telefonen om de ringer da? Anonymkode: 4820f...862
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #9 Skrevet 24. juli 2017 1. Ikke ta telefonen, dette er et ganske så godt "triks" brukt på min arbeidsplass. 2. Si at du har drukket, om du ikke klarer å lyve, drikk litt vin/øl hver dag. Det kan jo bli litt vanskelig om de ringer på formiddagen. Da får du ta punkt 1. 3. Reis bort. Anonymkode: be747...d74
Rosalie Skrevet 24. juli 2017 #10 Skrevet 24. juli 2017 De har ingen mulighet til å beordre på forhånd, så det er rett og slett bare å ikke ta telefonen når de ringer fra jobb når du har fri. Du har ikke vakttelefon og bakvakt, ergo har du ingen plikt til å ta telefonen når jobben ringer på din fritid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå