AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #1 Skrevet 24. juli 2017 Venninnen min har ikke råd til å ha kjæledyr egentlig, hun har noe ytelse fra nav, og har nesten ikke råd til å leve selv. Nå låner hun og tigger fra venner for å få råd til dyrlege. Det er en slags type sjelden gnager, og hun har to. Og begge to er syke ofte. Jeg begynner å bli oppgitt, jeg har ikke råd til å låne henne, men jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør det. Jeg tenker at hun burde avlive dem,så ofte som de er syke - men jeg får meg ikke til å si noe til henne om det - hun er jo kjempeglad i dem. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre eller si til henne. Forslag? Anonymkode: 43ee7...331 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #2 Skrevet 24. juli 2017 Det er ikke du som skal bestemme om de skal avlives eller ikke. Den bestemmelsen skal hun ta sammen med veterinæren Anonymkode: a9ee9...732 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #3 Skrevet 24. juli 2017 Ikke lån henne noe er første bud. Hun får kutte enda mer ned på sine egne utgifter, det er sikkert alltids noe hun kan droppe. Anonymkode: 05af2...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #4 Skrevet 24. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke du som skal bestemme om de skal avlives eller ikke. Den bestemmelsen skal hun ta sammen med veterinæren Anonymkode: a9ee9...732 Har ikke sagt at jeg skal bestemme det - men jeg syns synd på disse dyrene også, som er så ofte syke og lider. Når hun ikke vil gi dem vekk, eller har råd til å ha dem, så hva da? Sist var de syke og fikk ikke veterinærtime fordi hun hadde ikke råd, og jeg kunne ikke låne. Anonymkode: 43ee7...331 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #5 Skrevet 24. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke lån henne noe er første bud. Hun får kutte enda mer ned på sine egne utgifter, det er sikkert alltids noe hun kan droppe. Anonymkode: 05af2...ba0 Jeg har tenkt til det. Sist hadde jeg ikke råd heller til å låne, så blir lettere å si nei, nå, tror jeg, men likevel er det utrolig ekkelt. Anonymkode: 43ee7...331
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #6 Skrevet 24. juli 2017 Har samme problem. En venninne som har flere dyr, men den ene er veldig dårlig. Mye utgifter til veterinær, smertestillende, spesialfor osv. Hun går også på nav og prioriterer dyret over barn og seg selv virker det som. Så låner hun penger, men betaler aldri tilbake. hunden det gjelder er helt fantastisk og jeg skjønner at det er tungt å skulle vurdere å avlive, men hvor skal grensen går da. Hunden halter rundt Anonymkode: c8c9c...b65 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #7 Skrevet 24. juli 2017 Om det er alvorlig fare for dyrs helse, og hun hverken vil gå med på avlivning (hvis det faktisk anbefales av veterinær vel og merke) eller omplassering, så er Mattilsynet rett instans. Ja, jeg forstår at det vil være en enorm sorg å måtte avstå fra dyrene sine, særlig i kanskje en sårbar situasjon man er i under NAV, men menneskers følelser kan ikke settes foran dyrevelferd. Idet man tar ansvaret for et dyr, så må man nødvendigvis også akseptere at man kan oppleve sorg den dagen man ikke kan ha dem lenger - enten som følge av avlivning eller omplassering. I mine øyne er ingen mennesker fritatt for dette ansvaret, for dyret har uansett rettigheter uavhengig av eierens egen tilstand eller følelser. Anonymkode: 1211a...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #8 Skrevet 24. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er alvorlig fare for dyrs helse, og hun hverken vil gå med på avlivning (hvis det faktisk anbefales av veterinær vel og merke) eller omplassering, så er Mattilsynet rett instans. Ja, jeg forstår at det vil være en enorm sorg å måtte avstå fra dyrene sine, særlig i kanskje en sårbar situasjon man er i under NAV, men menneskers følelser kan ikke settes foran dyrevelferd. Idet man tar ansvaret for et dyr, så må man nødvendigvis også akseptere at man kan oppleve sorg den dagen man ikke kan ha dem lenger - enten som følge av avlivning eller omplassering. I mine øyne er ingen mennesker fritatt for dette ansvaret, for dyret har uansett rettigheter uavhengig av eierens egen tilstand eller følelser. Anonymkode: 1211a...c5a Det er et godt poeng. Føles ganske fælt å vurdere å "sende mattilsynet på henne" men sånn som det er nå lider jo både hun og dyrene. Anonymkode: 43ee7...331
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #9 Skrevet 24. juli 2017 Syk er ikke det samme som å lide. Så om du velger å rapportere ei venninne til MT, skal du vite at de lider. Ofte til dyrlegen kan være god oppfølging også. Og bedre at folk følger opp dyrene sine? Vet du hva det feiler de, eller bare "ofte til dyrlegen"? Det økonomiske er en annen sak, og der er det jo bare å sette foten ned å slutte å låne ut penger. Anonymkode: 13d2c...e37
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #10 Skrevet 24. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syk er ikke det samme som å lide. Så om du velger å rapportere ei venninne til MT, skal du vite at de lider. Ofte til dyrlegen kan være god oppfølging også. Og bedre at folk følger opp dyrene sine? Vet du hva det feiler de, eller bare "ofte til dyrlegen"? Det økonomiske er en annen sak, og der er det jo bare å sette foten ned å slutte å låne ut penger. Anonymkode: 13d2c...e37 De har visstnok astma og astmaanfall, men uten medisiner vil jeg da tro de lider? Anonymkode: 43ee7...331
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #11 Skrevet 24. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syk er ikke det samme som å lide. Så om du velger å rapportere ei venninne til MT, skal du vite at de lider. Ofte til dyrlegen kan være god oppfølging også. Og bedre at folk følger opp dyrene sine? Vet du hva det feiler de, eller bare "ofte til dyrlegen"? Det økonomiske er en annen sak, og der er det jo bare å sette foten ned å slutte å låne ut penger. Anonymkode: 13d2c...e37 …Som igjen da fører til at TS ikke har råd til dyrlege slik at dyrene lider ennå mer. Anonymkode: 1211a...c5a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå