Gå til innhold

Innkjøp til ENK og føring av EKOM utgifter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte starte et ENK i fjor for å få godtgjørelse for en jobb jeg gjør. Satte meg litt inn i dette i fjor mtp innkjøp av utstyr og kjøpte noe jeg kun bruker i firmaet.

Men så driver laptopen min å fusker litt og jeg vurderer å kjøpe ny, men denne vil jo også brukes privat og på skolen til høsten, hvordan fører man da dette opp i regnskapet? Er det prosentsatser? Halvparten?

Også var det dette med EKOM utgifter, har ikke blitt oppmerksom på det før nå, men tenkte høre om hvordan dette føres da jobben jeg gjør utføres over internett. Som oftest hjemme, men også når jeg er ute og da må bruke mobilen sitt nettverk. Har ikke eget rom til kontor hjemme om dette har noe å si.

Anonymkode: c6625...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du bruker bedriftens EKOM (internett, mobil etc) privat skal du føre kr. 366pr mnd/4392 pr år debet konto 2068 og kredit konto 7098 - privat bruk av EKOM.  Dette beløpet er fastsatt, og er uavhengig av faktisk bruk. 

Datamaskinen kan du føre opp som kostnad i regnskapet. Men du har kun fradragsrett for mva for den delen som angår bedriften. Du må gjøre en konkret vurdering av hvor stor andel du kommer til å bruke den privat og hvor stor andel du bruker den i jobbsammenheng. 
La oss si at dataen koster 5000kr ink mva og du bruker den 70% i arbeidet 
Da er det 4000kr som er prisen på dataen og 1000kr som er mva. Du har da rett til å føre fradrag for 700kr i mva, og prisen du bokfører dataen i regnskapet blir 4300kr. 

Det er vilkår for å gjøre det på denne måten:

• anskaffelsen av PC-en med tilhørende utstyr og programvare må være foretatt av hensyn til bruken i yrket/virksomheten (brukes i arbeidet og/eller som ledd i egenopplæring av den ansatte)
  • utstyret er arbeidsgiverens eiendom eller leaset av arbeidsgiveren, altså kun utlånt til den ansatte

Anonymkode: a9d8a...a9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt private internett og mobilabbonoment som blir brukt når jeg utfører jobben.

Det er kun meg i ENK'et og jeg er ikke MVA pliktig.

Anonymkode: c6625...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...