Gå til innhold

Investere i bolig eller i fond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en økonomisk situasjon hvor jeg nå egentlig hadde tenkt å begynne å investere penger i fond, jeg har lite gjeld 500 000 i boliggjeld, ikke billån eller studielån lenger. Har buffer på 100 000 og 10 000 i overskudd hver mnd, av de var planen å plassere 5000 i fond i mnd som et fast trekk, de resterende 5000 tenkte jeg å spare til ny bil, ferie og annet som kunne dukke opp.

Fikk takst på leilighet for et halvt år siden på 2,8 mill ( den har nok sunket noe) leiligheten er stor nok og jeg trenger ikke egentlig større, men nå var det nå en gang sånn at drømmen var et rekkehus. nå er det et total renoveringsobjekt til salgs i borettslaget jeg bor til 3,5 mill. jeg er alene med et bar så å flytte fra her jeg bor er ikke aktuelt, alt som er ferdig oppusset er utenfor min rekkevidde. Nå er det sånn at som sagt er leiligheten stor nok for oss to, vi kan bo her til barnet er voksent. Vi må ikke kjøpe noe annet og jeg står nå med valgets kval. Nå har jeg mulighet for rekkehus, men da må vi ofre andre ting som egentlig ganske god økonomi. Vi har råd til å gjøre hva vi vil når vi vil. 

Hva vil være best bruk av pengene mine for fremtiden, jevn fondssparing eller kjøpe rekkehus? Noen som har noen lure synspunkter som kan gjøre valget lettere for meg

Anonymkode: 4919f...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs på gleden du får fra å eie rekkehuset kontra leiligheten. Kjøp av rekkehus er forbruk, mens fondssparing er investering. Fra et formuebygging-perspektiv, er fond best. 

Anonymkode: a0f11...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar heller i den fornuftige retningen jeg og;) vi kjører nok den opprinnelige planen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sparer i fond, hva skal du da spare til? Og hva om fondene du invisterer i synker betraktelig i verdi? 

Egentlig ser du på to helt ulike produkter å putte penger inn i. Med 0,5 mill i boiggjeld, og ca 700 000 til å låne for å få et rekkehus, så dekker ikke det, i lånekostnader, omm ror de 10 000 du har i overskudd hver mnd. Selv om det kommer oppussing i tillegg, så er jo det noe du kan ta litt og litt. 

Umulig å svare deg ja eller nei, men fondssparingen må jo ha en formål, ellers blir det bare å,putte pengene i madrassen. 

Anonymkode: 1cce3...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...