Gå til innhold

Kan ikke få barn - Forskjellbehandles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal det sies at jeg og svigers alltid hat hatt ei god tone. Min mann og jeg bor et stykke unna så vi treffes et par ganger i mnd. Ting var greit helt frem til ca et år siden, da de ble besteforeldre for første gang (min manns bror fikk barn). Det tok ikke lang tid før de begynte å hinte om at de ønsket seg flere barnebarn.

Dette er et veldig sårt tema da jeg som 19 åring fikk vite at jeg ikke kunne få barn, adopsjon eller andre muligheter er så klart en mulighet. 

Helt siden de fikk vite at jeg ikke kan bli gravid har de satt meg bakerst, som om de ikke ønsker å ha meg i familien lengre. Min mann ønsker at vi skaffer oss større hus før vi setter igang å prøve å adoptere, hans foreldre sa blankt nei til å stå som kausjonister for oss, imens det var ikke noe problem for de å gjøre det for hans bror. De kjøpte til og med en splitter ny bil til dem, fordi barnebarnet måtte bli kjørt trygt til barnehage/skole, og de måtte jo ha et større hus, fordi dama hans kunne jo gi dem så mange barnebarn. 

jeg elsker mannen min så utrolig høyt, men jeg skjønner at det plager han at vi blir behandlet dårlig pga jeg ikke kan gi dem biologiske barnebarn, noe som er utrolig sårt. 

Anonymkode: 5d7e0...4a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt, men sånn er livet. Du får gå til en klinikk som kan hente ut et egg manuelt, fertilisere det og så putte det innigjen, så løser problemene seg.

Anonymkode: f5aa6...33c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Drit i svigerforeldrene, bra at dere ønsker å adoptere :) tenk å gi ett barn som trenger det ett godt hjem!  Det er bedre enn å lage egne, fordi det er så mange barn her i verden som er hjemløse 

Anonymkode: 3bd18...73f

• Liker 15
Gjest Marsvinet
Skrevet

Forsøk fertilitetabehandling. 

Jeg synes det høres merkelig ut at noen skal ha fortalt deg at du ikke kan få barn. Ved gynekologisk undersøkelse kan man avdekke tilstander som gjør deg mindre fertil, altså at det er vanskeligere for deg å bli gravid. Men å si at du ikke kan få barn,det er bare mindre sannsynelig. Helsepersjonell ville ikke sagt at du ikke kan få barn med mindre eggstokkene dine har blitt fjernet.

Prøv. Du er sannsyneligvis fortsatt ung. Start fertilitetsbehandling så fort du kan.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å redusere kontakten med de? Ikke forde dere skal straffe dem eller være vanskelig, men forde slike folk er giftige og de kommer bare til å få dere til å føle dere verre. Og blir det spørsmål så være ærlig. Dere er såret.

Anonymkode: 800cb...399

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt, men sånn er livet. Du får gå til en klinikk som kan hente ut et egg manuelt, fertilisere det og så putte det innigjen, så løser problemene seg.

Ettersom IVF er en fryktelig vanlig behandling å få, så må man selvfølgelig anta at TS har fått vite at det er dårlige sjanser for at det vil fungere for henne. Det er ikke sånn at IVF garantert gjør deg gravid.

Anonymkode: 8a09d...1b5

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Marsvinet skrev:

Jeg synes det høres merkelig ut at noen skal ha fortalt deg at du ikke kan få barn. Ved gynekologisk undersøkelse kan man avdekke tilstander som gjør deg mindre fertil, altså at det er vanskeligere for deg å bli gravid. Men å si at du ikke kan få barn,det er bare mindre sannsynelig. Helsepersjonell ville ikke sagt at du ikke kan få barn med mindre eggstokkene dine har blitt fjernet.

Prøv. Du er sannsyneligvis fortsatt ung. Start fertilitetsbehandling så fort du kan.

Men herregud da... Ts skriver at hun ikke kan få barn, det betyr sannsynligvis at ikke ivf osv er noen vits. Hvorfor må du drive å spekulere??

Jenta kan være født uten livmor for alt vi vet...

Anonymkode: d4ed4...2f5

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Nei, jeg kan ikke bli gravid. Ønsker ikke å gå i detaljer da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å redusere kontakten med de? Ikke forde dere skal straffe dem eller være vanskelig, men forde slike folk er giftige og de kommer bare til å få dere til å føle dere verre. Og blir det spørsmål så være ærlig. Dere er såret.

Anonymkode: 800cb...399

Jeg prøver, jeg har de siste gangene ikke orket å være med på familiebesøk fordi jeg bare blir sliten og lei meg av å være der. Svigermor tar ikke dette særlig bra og sender flere meldinger i håp om at jeg skal få dårlig samvittighet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan eggdonasjon være et alternativ? Jeg har to barn etter eggdonasjon i Finland. Kom i overgangsalder som 23-åring.

Anonymkode: 4e42b...924

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så provosert av forskjellsbehandling som dette og å bli behandlet som et mindreverdig menneske i forhold til de med barn!

Anonymkode: 551b4...382

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal det sies at jeg og svigers alltid hat hatt ei god tone. Min mann og jeg bor et stykke unna så vi treffes et par ganger i mnd. Ting var greit helt frem til ca et år siden, da de ble besteforeldre for første gang (min manns bror fikk barn). Det tok ikke lang tid før de begynte å hinte om at de ønsket seg flere barnebarn.

Dette er et veldig sårt tema da jeg som 19 åring fikk vite at jeg ikke kunne få barn, adopsjon eller andre muligheter er så klart en mulighet. 

Helt siden de fikk vite at jeg ikke kan bli gravid har de satt meg bakerst, som om de ikke ønsker å ha meg i familien lengre. Min mann ønsker at vi skaffer oss større hus før vi setter igang å prøve å adoptere, hans foreldre sa blankt nei til å stå som kausjonister for oss, imens det var ikke noe problem for de å gjøre det for hans bror. De kjøpte til og med en splitter ny bil til dem, fordi barnebarnet måtte bli kjørt trygt til barnehage/skole, og de måtte jo ha et større hus, fordi dama hans kunne jo gi dem så mange barnebarn. 

jeg elsker mannen min så utrolig høyt, men jeg skjønner at det plager han at vi blir behandlet dårlig pga jeg ikke kan gi dem biologiske barnebarn, noe som er utrolig sårt. 

Hva så? 

Jeg skjønner at det selvfølgelig er veldig kjipt for dere, å aldri kunne få noen wgnw barn selv. Men skal andre i familien (som har barn) aldri få noe som helst hjelp - bare fordi dere ikke har noen barn, og ikke har behov for hjelp?    

Anonymkode: d9307...1fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Direkte stygt av dem å si nei til å være kausjonister. Man forskjellsbehandler ikke barna sine slik. Men bare vær glad for at dere ikke har et større hus, det er bare masse jobb og mer utgifter. 

Siden svigermor sender deg meldinger, virker det imidlertid som hun bryr seg og vil ha dere på besøk?

Anonymkode: 53a36...8c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har tenkt å adoptere burde dere bare komme i gang med prosessen for det kan ta tid. Hus osv kan dere ta i mellomtiden.

Jeg syns det er mye å møte svigers to ganger i måneden når man ikke har barn og bor et stykke unna. Helt naturlig om du minsker kontakten litt.

Det kan hende du analyserer litt for mye, fordi det er et sårt tema for deg. Klart de også syns det er synd at de ikke får barnebarn fra den ene sønnen sin, men det er ikke greit å være ufin mot deg av den grunn! 

I vår familie er det jeg som har fått barn og broren min ikke. Våre foreldre stiller jo masse opp for oss og er mye mer sammen med oss pga barna. Tror det lett blir litt sånn. Men vi har ikke fått noe mer økonomisk enn han da, det syns jeg kanskje hadde vært litt rart.

Anonymkode: baabd...c41

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

, men jeg skjønner at det plager han at vi blir behandlet dårlig pga jeg ikke kan gi dem biologiske barnebarn, noe som er utrolig sårt.

Jeg forstår at det er sårt å ikke kunne få barn, men VET du at det er derfor dere forskjellbehandles eller TROR du det er derfor? Det kan være uheldig å tillegge andre motiv, ofte tar man faktisk feil. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en trøst så fikk jeg vite som 15 åring at jeg ikke kunne få barn.

Leger kan ta feil.

Har et ivf barn og resten er laget på gamle måten

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? 

Jeg skjønner at det selvfølgelig er veldig kjipt for dere, å aldri kunne få noen wgnw barn selv. Men skal andre i familien (som har barn) aldri få noe som helst hjelp - bare fordi dere ikke har noen barn, og ikke har behov for hjelp?    

Anonymkode: d9307...1fa

Greia er jo at vi å trenger hjelp, men siden vi ikke har barn så får vi ikke hjelp. 

3 minutter siden, Invicta skrev:

Jeg forstår at det er sårt å ikke kunne få barn, men VET du at det er derfor dere forskjellbehandles eller TROR du det er derfor? Det kan være uheldig å tillegge andre motiv, ofte tar man faktisk feil. 

Jeg vet at det er derfor. Vi ble behandlet helt likt frem til de fikk barn og de fikk vite at jeg ikke kan få barn. Broren sa ordrett at de fikk ny bil fordi den lille trengte å bli trygt kjørt rundt. Bilen vår er mindre trygg en hva dems gamle bil var.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom IVF er en fryktelig vanlig behandling å få, så må man selvfølgelig anta at TS har fått vite at det er dårlige sjanser for at det vil fungere for henne. Det er ikke sånn at IVF garantert gjør deg gravid.

Anonymkode: 8a09d...1b5

Det stemmer, jeg fikk vite den gangen jeg tok ivf at det var 5-10% sjanse for at det lykktes, det klaffet på første forsøk.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok ekstra sensibel på det å ikke kunne få egne barn, - det er ikke så rart.

Men, det kan være slik nå at dine svigerforeldre akkurat nå har valgt å hjelpe din svoger og hans kone. Uten at det betyr at de hverken ser ned på deg eller dere? Det er så lett å tro noe når man er sikker på at det er slik det er. Men, å tro er ikke det samme som å vite. Din svoger og svigerinne har barnet der akkurat nå. Det er nå de trenger litt ekstra, og dine svigerforeldre har muligheten til å hjelpe. De gjør det for å hjelpe, ikke for å trykke deg og din mann ned.

En adopsjonsprosess tar tid og koster penger. Dere har tid til å skaffe nytt og større hus mens prosessen går. Da kan det godt tenkes at dine svigerforeldre gjerne vil hjelpe og støtte dere. Ikke ta sorgene på forskudd og ikke tolk alle vennlige handlinger svigers gjør for de andre som bevis på at de ser ned på deg. 

Har du/dere snakket med din manns foreldre om hva dere planlegger og tenker på? At du/dere oppfatter hjelpen til hans bror som om de synes dere to har mindre verdi? At du føler deg som du ikke har noen verdi i deres øyne? Kanskje du burde gjøre det for å få satt lys på de spøkelsene du tror du ser.

Anonymkode: d5f33...4a2

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et flåsete og stygt svar.

Vet du ikke at dette ikke er løsningen for alle? Noen er feks født uten livmor.

Drittsekkommentar kaller jeg det der!

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, Marsvinet skrev:

Igjen: noen er født uten livmor!!!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...