AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Jeg har som sagt vært ansatt som vikar (miljøterapeut) i et bofellesskap i 9 måneder, samt vært tilkallingsvikar (miljøterapeut) i PU-tjenesten i samme kommune i 2,5 år. Dette er det jeg har av jobb. Jeg har hatt 100% jobb i bofellesskapet de siste 9 månedene. Kommunen har imidlertid nå tatt inn mange nye unge vikarer og dette har medført at jeg nå bare har rundt 40-50% jobb i kommunen. Jeg er fagorganisert i fagforbundet. Jeg lurer på om jeg har krav på noe mtp. at jeg har jobbet i bofellesskapet i 9 måneder 100% og vært tilkallingsvikar i PU-tjenesten i samme kommune (altså en og samme arbeidsgiver) i 2,5år. Har jeg krav på f.eks. at de ringer meg ved evt. ledige vakter enn de nye unge ungdommene? Hvis jeg ikke får flere vakter blir jeg bare nødt til å flytte fra kommunen og mitt hjemsted. Det er veldig synd at kommunen tar inn mange nye unge vikarer i 18-årene, dog er jeg bare 25år selv, men at det da går ut over vi som har vært vikar lenge og at istedenfor å ha 10-14 vikarer som får nok vakter til 80-100% stillingsbrøk, så tar de inn 30 vikarer og alle har bare nok jobb til 20% stillingsbrøk. 20% stillingsbrøk funker for de ungdommene på 18-20 som bor hjemme hos foreldrene mens de studerer, men det ødelegger alt for oss vikarer som prøver å leve av det og etablere seg i kommunen. Anonymkode: ab04e...e4c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Vet ikke hvilken kommune du bor i, men i min kommune fungerer det slik at når man har jobbet som vikar i 3 år, har man rett på fast stilling. Den stillingsprosenten man har rett på er snittet av de 3 siste månedene. Aner ikke om det er likt i alle kommuner, men er jo verdt å ta ein telefonsamtale til fagforbundet ditt og spørre! Btw, tror ikke de reglene gjelder om man har hatt fast vikariat, tror de kun gjelder om man tar ledige vakter/ringevikar. Anonymkode: fefca...1d1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 Du skal være forsiktig med ordet "krav" her..... Du har ikke krav på vakter når du ikke har noe ansettelsesforhold. Du HADDE noen krav ifb vikariatet dersom ingen andre eide stillingen/gjennopptok den. Du har ikke krav på flere ekstravakter enn andre tilkallingsvakter. Anonymkode: ee3fe...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 På 24.7.2017 den 0.57, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvilken kommune du bor i, men i min kommune fungerer det slik at når man har jobbet som vikar i 3 år, har man rett på fast stilling. Den stillingsprosenten man har rett på er snittet av de 3 siste månedene. Aner ikke om det er likt i alle kommuner, men er jo verdt å ta ein telefonsamtale til fagforbundet ditt og spørre! Btw, tror ikke de reglene gjelder om man har hatt fast vikariat, tror de kun gjelder om man tar ledige vakter/ringevikar. Anonymkode: fefca...1d1 Fullstendig feil. Man kan gå som ringevikar i ubegrenset antall år uten å ha noen KRAV på stilling. Anonymkode: ee3fe...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 Hadde du fått 100% stilling som vikar? Dersom du hadde det, kan ikke noen andre bare komme og ta vaktene dine. Dersom du derimot er ringevikar har du ikke krav på noen vakter. De har høyst sannsynlig ansatt flere ringevikarer for å ha flere å spille på for å sikre driften. Sånn er det dessverre bare (har jobbet som ringevikar selv). Dersom du går som miljøterapeut er du vel sosionom/barnevernspedagog el.l? Burde ikke være så vanskelig å få fast stilling da Lykke til! Anonymkode: fe943...0d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå