Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har to barn, gut 3,5 og jente 15 mnd. Eg er aleine med dei annakvar helg (dog med besteforeldre i nærleiken), og stort sett går det bra. Vi har hatt litt trøbbel med legging av eldste no på somaren, og det påverkar kveldane. 

Ikveld våkna lisjejenta litt før når eg var tenkt å høre med guten om han ville ha kvelds. Ho får fleire tenner og hadde feber etter vaksina i forrige veke ikveld, og derfor meir uroleg. Ho ville ha roa seg relativt kjapt, men guttungen kom inn og nekta å vere roleg og stille, og ville ikkje gå. Ingenting av det han gjor var egentleg gale, men heilt uegna for å gi lisjejenta nok ro til å sovne igjen. Kva gjer ein i slike situasjonar når ein er aleine og ein ikkje kan ta ungen ut av situasjonen? Kan ikkje låse han inne eller ute, heller...😆

Det eg gjor var i allefall ikkje løysinga, endte i overtrøtte ungar og mykje gråt, og hjelp frå mamma for å få lagt eldste sia yngste grein i nesten ein time. 

Så, har de nokre tips til slike situasjonar?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to på 2,5 og 4,5. Da yngste var baby, og eldste var 2-3 år, pleide jeg faktisk å la han sitte litt med ipad'en (barneapper) utenfor den yngstes rom mens jeg la den yngste, på de kveldene der jeg var alene med barna.

Fungerte veldig greit her, han var opptatt med noe han syntes var veldig spennende- og kom dermed ikke inn på rommet for å forstyrre yngste. Og siden hun ikke ble forstyrret i leggingen, sovnet hun også veldig raskt- og jeg kunne gå og legge eldste.

Anonymkode: 2488f...f0f

AnonymBruker
Skrevet

Støtter innlegget over, husker plutselig at det var mer enn en gang eldstemann så på " Drømmehagen" og "Teletubbies" når det egentlig var sengetid.

Anonymkode: 0686c...500

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to på 2,5 og 4,5. Da yngste var baby, og eldste var 2-3 år, pleide jeg faktisk å la han sitte litt med ipad'en (barneapper) utenfor den yngstes rom mens jeg la den yngste, på de kveldene der jeg var alene med barna.

Fungerte veldig greit her, han var opptatt med noe han syntes var veldig spennende- og kom dermed ikke inn på rommet for å forstyrre yngste. Og siden hun ikke ble forstyrret i leggingen, sovnet hun også veldig raskt- og jeg kunne gå og legge eldste.

Anonymkode: 2488f...f0f

Eg gjer noko lignande, ved at han får sjå TV under den vanlege legginga. Dette var etter TV-en var avslått. Men kanskje best å ha ipad tilgjengeleg når ho våknar før han er lagt. Ha det i bakhånd dersom han mistar interesss for det han leika med... 

Gjest mimoe
Skrevet

Ipad og rosiner har funka bra her 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også alene med mine, og i sånne situasjoner er det bare en ting som funker: beholde roen. Blir jeg stressa, så blir det kaos. Jeg blir jo stressa inni meg, men klarer jeg snakke til eldste på en rolig måte så kan det løse seg uten drama. Kjefting har utelukkede forverret enhver situasjon. Og så må du bare godta at det mange ganger blir litt styr når de er små, du er bare en person. Jeg har mange ganger måtte ta med yngste ut på stua igjen, fordi eldste ikke ville være der alene, eller ta begge opp i min seng og kjøre felles legging. Prøv å snakk med eldste utenom situasjonen, forklare at hvis/ når minste våkner trenger du litt superhjelp og da kan premien være en skål med rosiner, iPad Etc. Du kan også rigge til plastelina eller sette eldste i en stol utenfor med lydbok og øretelefoner, finnes en spilleliste på Spotify med lydbøker for barn. Evnt kan eldste skype med besteforeldre mens du legger minste, da har eldste litt "selskap". 

Det funker også å hviske, for ofte begynner barna å hviske om jeg gjør det. Så gir jeg tommel opp, lister meg rundt med minste og får med eldste på "laget mitt". Har også forklart eldste at det blir mer tid med meg alene når yngste er i seng. 

Hold ut, hold roen og så vil alt bli lettere når tenner er ute og når eldste bikker 4:-)

Anonymkode: 340f3...298

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
På 7/23/2017 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er også alene med mine, og i sånne situasjoner er det bare en ting som funker: beholde roen. Blir jeg stressa, så blir det kaos. Jeg blir jo stressa inni meg, men klarer jeg snakke til eldste på en rolig måte så kan det løse seg uten drama. Kjefting har utelukkede forverret enhver situasjon. Og så må du bare godta at det mange ganger blir litt styr når de er små, du er bare en person. Jeg har mange ganger måtte ta med yngste ut på stua igjen, fordi eldste ikke ville være der alene, eller ta begge opp i min seng og kjøre felles legging. Prøv å snakk med eldste utenom situasjonen, forklare at hvis/ når minste våkner trenger du litt superhjelp og da kan premien være en skål med rosiner, iPad Etc. Du kan også rigge til plastelina eller sette eldste i en stol utenfor med lydbok og øretelefoner, finnes en spilleliste på Spotify med lydbøker for barn. Evnt kan eldste skype med besteforeldre mens du legger minste, da har eldste litt "selskap". 

Det funker også å hviske, for ofte begynner barna å hviske om jeg gjør det. Så gir jeg tommel opp, lister meg rundt med minste og får med eldste på "laget mitt". Har også forklart eldste at det blir mer tid med meg alene når yngste er i seng. 

Hold ut, hold roen og så vil alt bli lettere når tenner er ute og når eldste bikker 4:-)

Anonymkode: 340f3...298

Bra innlegg! "Superhjelp". Den var ikke dum. Tror jeg adopterer den:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...