Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere til høsten. Søkte dessverre sent på studentbolig, og har nå fått tilbud om en hybel der jeg deler kjøkken og bad med 3-6 andre.

Bad er egentlig ikke det verste å dele, tenker jeg. Men kjøkken? Noen som har erfaring med å dele kjøkken? Selv liker jeg litt privatliv. Sitter alle og spiser middag sammen eller hvordan fungerer det?

For å søke om bytte må søknaden ha status innflyttet. Hva innebærer dette? Håper på svar! 

Anonymkode: a384e...eab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du lager din egen mat og eter når og hvor du selv vil. Jeg tok med meg maten og fortærte den inne på hybelen.

Anonymkode: f36b6...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3-6 på ett kjøkken for meg høres bra ut! Jeg har eget bad, men må dele kjøkken med 6/11 andre... DET kommer til å bli jævlig.

Anonymkode: 83752...23c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Nå oppsto imidlertid et nytt problem. Jeg får ikke signert kontrakten! Hvordan i huleste gjør jeg det? Står at jeg må betjene knappene ved siden av tilbud om kontrakt for å gjøre dette, men hvilken knapp? Har prøvd alle. Er det slik at jeg må betale depositum først?

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere! Nå oppsto imidlertid et nytt problem. Jeg får ikke signert kontrakten! Hvordan i huleste gjør jeg det? Står at jeg må betjene knappene ved siden av tilbud om kontrakt for å gjøre dette, men hvilken knapp? Har prøvd alle. Er det slik at jeg må betale depositum først?

ts

Det står vel en plass ved siden av kontrakt "signer kontrakt" der du kan bruke elektronisk bank-ID :) Du signerer før du betaler depositum 

Anonymkode: af129...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står vel en plass ved siden av kontrakt "signer kontrakt" der du kan bruke elektronisk bank-ID :) Du signerer før du betaler depositum 

Står bare Detaljer - Betal depositum - Last ned - Søk om bytte :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg delte kjøkken med 7 andre i en periode. Jeg synes det var ganske fryktelig, men det var hovedsakelig fordi jeg var uheldig med sammensetningen av folk. Noen er veldig fornøye med å dele kjøkken, men da er de også gjerne litt mer heldig med sammensetningen. 

Det at du må være innflyttet for å bytte vil si at du må skrive under kontrakten for denne, betale depositum og flytte inn før du kan søke om bytte. Det er mange som gjør dette, så ikke stress om du finner ut at dette ikke var så greit. Mange ledige studentboliger som åpner seg utover høsten. 

Anonymkode: 1755c...6b1

Skrevet

Man lager mat når man vil, og spiser hvor man vil. I noen kollektiv arrangeres det fellesmiddager i blant, men det er jo selvsagt frivillig å være med på. Jeg har inntrykk av at dette for det meste gjelder private kollektiv, og ikke gjennom studentsamskipnaden.

Jeg har delt kjøkken med en person og med fem personer, og anbefaler å ha rengjøringsrutiner fra begynnelsen av. Det kommer helt sikkert til å gå veldig bra, og hvis det ikke gjør det kan man alltids flytte. Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står bare Detaljer - Betal depositum - Last ned - Søk om bytte :(

Da tror jeg du burde betale depositum. Du har i alle fall mulighet for å få det tilbake dersom noe er fryktelig galt.

Det er altså ingen oversikt over kontrakter på nettsiden? 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du burde betale depositum. Du har i alle fall mulighet for å få det tilbake dersom noe er fryktelig galt.

Det er altså ingen oversikt over kontrakter på nettsiden? 

Kontaktet dem og fikk fikset det. Så da var boplass i boks. :D Ikke ideelt mtp at jeg må dele kjøkken og bad, men så lenge jeg har tak over hodet er jeg fornøyd. Flaks at jeg i det hele tatt fikk studentbolig mtp hvor sent jeg søkte. 

Takk for svar alle sammen :) 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontaktet dem og fikk fikset det. Så da var boplass i boks. :D Ikke ideelt mtp at jeg må dele kjøkken og bad, men så lenge jeg har tak over hodet er jeg fornøyd. Flaks at jeg i det hele tatt fikk studentbolig mtp hvor sent jeg søkte. 

Takk for svar alle sammen :) 

Omtrent alle studenter deler kjøkken og bad med andre. Det er heelt vanlig

Anonymkode: 138ed...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at det ikke er vanlig, bare at jeg ikke ønsker det selv :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at det ikke er vanlig, bare at jeg ikke ønsker det selv :)

Nei, å dele kjøkken og bad står ikke øverst på ønskelista hos meg heller, men man sparer jo penger på det, og det kommer godt med :)

Anonymkode: f36b6...2e2

• Liker 1
Skrevet

Har delt kjøkken og bad med andre siden jeg ble student, og det har gått bra!

I det første kollektivet mitt delte jeg bad med tre andre og kjøkken med... tolv andre, tror jeg det var? Å dele bad med tre andre var null problem, og å dele kjøkken med tolv andre gikk faktisk stort sett også greit, mye fordi de fleste av oss kom veldig godt overens, samt at det var en del som enten levde på kebab og Grandiosa aka aldri brukte kjøkkenet i større grad, eller som bare lagde seg mat midt på natten og slikt. På min andre boplass delte jeg bad med én annen og kjøkken med tre andre. Det var null problem. På min tredje, og nåværende, boplass deler jeg bad med to andre og kjøkken med fire andre, og det er null problem. To av kollektivkameratene mine kommer jeg ikke kjempegodt overens med, rett og slett fordi vi er utrolig forskjellige, men vi er alle hyggelige og høflige mot hverandre og flinke til å følge lista med husregler, så det er veldig sjeldent det er dårlig stemning her. 

Du kan være riktig uheldig med de andre i kollektivet selvsagt, men selv om du ikke kommer overens med dem på et personlig plan så skal det nok gå helt fint å bo sammen med dem så lenge de er samvittighetsfulle nok til å følge husregler. Anbefaler på det sterkeste at dere setter opp ordensregler og slikt så fort som mulig og at alle er klare på at de må følges. 

Utover det så kan det å bo i kollektiv være en kjempeopplevelse! Tre av de som nå er mine beste venner møtte jeg i det første kollektivet mitt, samt et par andre gode venner :) Ønsker deg masse lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig der, men hvor mange man deler det med er en annen ting. Stor forskjell på 1-11 andre :fnise: Selv prioriterte jeg bolig der jeg kun deler med 1-2 andre, men da må man jo også slakke litt på andre krav med mindre man vil gå opp i pris 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig der, men hvor mange man deler det med er en annen ting. Stor forskjell på 1-11 andre :fnise: Selv prioriterte jeg bolig der jeg kun deler med 1-2 andre, men da må man jo også slakke litt på andre krav med mindre man vil gå opp i pris 

Det tenker jeg også! Selv flytter jeg inn i en studenthybel hvor jeg bare vet at jeg skal dele kjøkken med mellom 1 og 7 andre :fnise: Litt forskjell på å være 2 på samme kjøkken og 8 (!) :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Har delt stuer, stort kjøkken og flere bad med 3 andre personer et år, og det fungerte veldig bra. Nå deler jeg kjøkken og bad (har ikke stue, men en veldig stor, flott hybel) med 1 annen og det fungerer også fint. 

Anonymkode: 70fea...d25

Skrevet

Har delt kjøkken og bad med andre i 6 år, fra 1 til 4 andre. Jeg vil helst ha mitt eget, men når jeg tenker tilbake har det alltid gått overaskende greit. Er alltid noen som er litt mindre nøye på hygienen, men man skal være uheldig hvis det blir helt krise.

Men ja, man må nok tåle at det ikke er helt strøkent alltid når man bor i kollektiv. Og at det noen ganger kan se ut som et bombet horehus etter fester o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå fint, men bare pass på å ha husregler og slikt. Jeg har både hatt gode og svært dårlige erfaringer :P Takk gud for at jeg er ferdig med kollektiv! :fnise: Kan være lurt å ha minikjøleskap på rommet om noen skulle begynne å stjele...

Anonymkode: 16346...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...