AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Det har nettopp gått opp for meg at jeg nå faktisk ikke er et barn/ungdom lenger og må flytte for å studere. Det vil si en haug med ting som må forberedes, noe som i seg selv er skikkelig stressende. Tenkte nå nettopp på ryggsekk og pc til studentlivet som venter meg de 3 neste årene. Jeg vil ha en svart, og produktiv ryggsekk, men jeg vil også at den skal se fin ut (Denne ser for eksempel veldig fin ut, men er den produktiv???). Når det kommer til pc, så fikk jeg en HP spill-pc til bursdagsgave i fjor, som kostet rundt 7000kr. Jeg spiller ikke lenger, så jeg har egentlig ikke bruk for denne pc-en. Den er brukt kjempe lite! Den er tung og kjempe stor i forhold til vanlige pc'er, derfor egner den seg ikke til studietiden og jeg vil bytte den ut (I tillegg så funker ikke lyden slik den skal, den skurrer). Tenker derfor å bytte den ut, men til hvilken pc? Jeg skal studere Sosialt Arbeid, så jeg vet ikke hvilken pc som er bra å bruke... Den burde i alle fall være bra fungerende i 3 år... Har tenkt på Mac, men de er så utrolig dyre, og jeg vet ikke hvilken type som er bra heller. Betaler ikke mer enn 8000kr for en Mac, og ikke mer enn 5000k for en vanlig Windows-pc. Kan dere være så snille å komme emd anbefalinger? <3 Anonymkode: 60caf...fcb
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Hva i huleste er en produktiv ryggsekk?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, Margit Spat skrev: Hva i huleste er en produktiv ryggsekk? Vanntett, plass til pc og bøker, sprer belastning slik at rygg ikke tar for mye skade... Anonymkode: 60caf...fcb
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 (endret) Hva skal du bruke pcen til, annet enn word, spotify og nettlesing? Du trenger ikke bruke mye penger på en pc. Er batteritid viktig? Har du tilgang til lader der du sitter? Må den være lydløs? Kom med litt mer krav. For alle pc'er nå til dags duger til word og sånt. Endret 23. juli 2017 av BerntJohnny
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 Jeg har Mac Pro retina 13" og har kjøpt Fjellräven sekk med plass til opptil 15" laptop. Anonymkode: ec0e0...32c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, shakil skrev: Hva skal du bruke pcen til, annet enn word, spotify og nettlesing? Du trenger ikke bruke mye penger på en pc. Er batteritid viktig? Har du tilgang til lader der du sitter? Må den være lydløs? Kom med litt mer krav. For alle pc'er nå til dags duger til word og sånt. Blir vel Word, PP og andre skriveprogram til skole. Spotify og nettlesing, i tillegg til Netflix. Batteri er viktig ja, for jeg vet ikke hvordan tilgang til lading er enda. Lydløs? Er vel greit om jeg kan slå lyden av og på? Vet ikke hvilke krav jeg skal komme med, jeg kan ingenting om pc'er... Men er vel greit om den har en del plass også, til blant annet bilder og dokumenter. Anonymkode: 60caf...fcb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har Mac Pro retina 13" og har kjøpt Fjellräven sekk med plass til opptil 15" laptop. Anonymkode: ec0e0...32c Takk for svar! Husker du hvor dyrt det var? Anonymkode: 60caf...fcb
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir vel Word, PP og andre skriveprogram til skole. Spotify og nettlesing, i tillegg til Netflix. Batteri er viktig ja, for jeg vet ikke hvordan tilgang til lading er enda. Lydløs? Er vel greit om jeg kan slå lyden av og på? Vet ikke hvilke krav jeg skal komme med, jeg kan ingenting om pc'er... Men er vel greit om den har en del plass også, til blant annet bilder og dokumenter. Anonymkode: 60caf...fcb Derfor jeg spør Ikke vits å bruke 8000kr på en pc for det du nevner der. Er Apple PC viktig? Med lydløs mente jeg selvsagt viftestøy. Hva med størrelse? Jeg ville anbefalt 13-14 tommer. De er lette å bære rundt. Skal se hva jeg kan koke opp.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Husker du hvor dyrt det var? Anonymkode: 60caf...fcb Jeg husker ikke prisen for Mac, men den er nok over budsjettet ditt. Sjekk på Power f.eks. Fjellräven kosta 1099kr. Den er vanntett. Anonymkode: ec0e0...32c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke prisen for Mac, men den er nok over budsjettet ditt. Sjekk på Power f.eks. Fjellräven kosta 1099kr. Den er vanntett. Anonymkode: ec0e0...32c Mac hadde jeg fra før, altså. Og den er lydløs! Anonymkode: ec0e0...32c
gobbledigook Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 Jeg har en macbook air 13-tommer, jeg elsker den fordi den er superlett og tar nesten ingen plass i sekken. lydløs også. litt over budsjettet, da.
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanntett, plass til pc og bøker, sprer belastning slik at rygg ikke tar for mye skade... Anonymkode: 60caf...fcb Ah! Kanskje en ordbok er blant det som burde få plass i sekken din? Ordet du er ute etter er funksjonell. Beklager språklig avsporing, men når feilen gjør tråden uforståelig, så er det ikke annet å gjøre enn å prøve å oppklare ting. Det du må se etter i en ryggsekk er om den har egen polstret lomme til pc-en. Kjøp ikke sekk uten pc-lomme. Når det gjelder den du lenker til, så ser den åpenbart ikke ut til å ha noe særlig gode bærestropper, og den ser egentlig mest ut til å være laget for å være pen. Gå på veskebutikker og sportsbutikker og prøv deg litt fram. Når det gjelder pc, så har jeg god erfaring med min hauggamle Macbook Air, 13'. Den er så driftsstabil som bare søren, og den virker som den skal overleve i årevis. Det er ikke bestandig billig er best, og sett i lys av hvor lenge min Mac har overlevd, så har den vært verdt pengene.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, shakil skrev: Derfor jeg spør Ikke vits å bruke 8000kr på en pc for det du nevner der. Er Apple PC viktig? Med lydløs mente jeg selvsagt viftestøy. Hva med størrelse? Jeg ville anbefalt 13-14 tommer. De er lette å bære rundt. Skal se hva jeg kan koke opp. Mac er absolutt ikke viktig, men syns de er veldig fine da, og har alltid ønsket med de. Åja hahah lydløs viftestøy ja, det er definitivt viktig!! Når det gjelder størrelse er jeg usikker, 13-14 høres bra ut, ikke mer enn det i alle fall. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke prisen for Mac, men den er nok over budsjettet ditt. Sjekk på Power f.eks. Fjellräven kosta 1099kr. Den er vanntett. Anonymkode: ec0e0...32c Så på en fin Fjelläven sekk som kosta 1600. Dyrt var det.. Hvilken type har du? 2 minutter siden, gobbledigook skrev: Jeg har en macbook air 13-tommer, jeg elsker den fordi den er superlett og tar nesten ingen plass i sekken. lydløs også. litt over budsjettet, da. Litt over budsjettet ja, søkte litt på nettet. Den er vanvittig fin da, og jeg har hørt de holder ut lenge uten å bli ødelagte, så er kanskje verdt pengene? Anonymkode: 60caf...fcb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, Margit Spat skrev: Ah! Kanskje en ordbok er blant det som burde få plass i sekken din? Ordet du er ute etter er funksjonell. Beklager språklig avsporing, men når feilen gjør tråden uforståelig, så er det ikke annet å gjøre enn å prøve å oppklare ting. Det du må se etter i en ryggsekk er om den har egen polstret lomme til pc-en. Kjøp ikke sekk uten pc-lomme. Når det gjelder den du lenker til, så ser den åpenbart ikke ut til å ha noe særlig gode bærestropper, og den ser egentlig mest ut til å være laget for å være pen. Gå på veskebutikker og sportsbutikker og prøv deg litt fram. Når det gjelder pc, så har jeg god erfaring med min hauggamle Macbook Air, 13'. Den er så driftsstabil som bare søren, og den virker som den skal overleve i årevis. Det er ikke bestandig billig er best, og sett i lys av hvor lenge min Mac har overlevd, så har den vært verdt pengene. Har aldri brukt ordet funksjonell, ei heller hørt mange som bruker det. Beklager. Takk for tips. Anonymkode: 60caf...fcb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 Bare sånn lite tips. Hvis du har tenkt å kjøpe en macbook for 12 000 med august-stipendet så er det ikke en spesielt god idé Det stipendet bør du gnukke på så lenge som mulig, men hvis du har penger fra bank konto eller sommerjobb så kjør på! Anonymkode: 3bec1...e0b 1
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 Denne TS:https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14AL180NO/hp-pavilion-14-al180no-14-barbar-pc-solv?scid=Pricecomparison2989 SSD for kjapp oppstart, 14 tommers skjerm, helt ok prosessor, god batteritid. Regner med at den ikke støyer så mye heller. Jeg var kjapp i søket, men peiste bare på. Den koster 4000kr. Når du er i butikken, se etter et cover å ha den i. Spør gjerne de som jobber der. Jeg kjøpte sekken min i butikken da jeg var der. Bruker den den dag idag. Bare gjør det simpelt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #17 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare sånn lite tips. Hvis du har tenkt å kjøpe en macbook for 12 000 med august-stipendet så er det ikke en spesielt god idé Det stipendet bør du gnukke på så lenge som mulig, men hvis du har penger fra bank konto eller sommerjobb så kjør på! Anonymkode: 3bec1...e0b Neinei, skal absolutt ikke bruke august-stipendet på det! Jeg har penger fra en sommerjobb jeg har hatt i sommer. Bare veldig surt å bruke 70% av lønna på en mac (var tilkallingsvikar, så fikk ikke jobbet sååå mye). Mtp. at jeg må betale 5000kr i leie og bare da vil ha igjen omtrent 3000kr, føles det lurt å holde på lønna fra sommerjobben, slik at jeg kan unne med litt ekstra i ny og ne i løpet det første semesteret/året Anonymkode: 60caf...fcb
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #18 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, shakil skrev: Denne TS:https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14AL180NO/hp-pavilion-14-al180no-14-barbar-pc-solv?scid=Pricecomparison2989 SSD for kjapp oppstart, 14 tommers skjerm, helt ok prosessor, god batteritid. Regner med at den ikke støyer så mye heller. Jeg var kjapp i søket, men peiste bare på. Den koster 4000kr. Når du er i butikken, se etter et cover å ha den i. Spør gjerne de som jobber der. Jeg kjøpte sekken min i butikken da jeg var der. Bruker den den dag idag. Bare gjør det simpelt. Oi, tusen hjertelig takk! Setter stor pris på hjelpen din! Skal definitivt sjekke ut pc'en! Takk for tips! Anonymkode: 60caf...fcb
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #19 Skrevet 23. juli 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, tusen hjertelig takk! Setter stor pris på hjelpen din! Skal definitivt sjekke ut pc'en! Takk for tips! Anonymkode: 60caf...fcb Bare hyggelig. Lite studietips: Les alltid alle bøkene godt og nøye før du starter semesteret. Dermed er du forberedt på forelesningen, og du vil virkelig absorbere alt du lærer. Du vil virkelig forstå hva foreleser snakker om, istedet for å slite og undre som alle andre. Du vil være steget foran alle andre. Dette er nøkkelen til å få gode karakterer i akademia. Husk å gjøre noe annet interessant i hverdagen. Tren mye. Involver deg i aktiviteter. Det er lov å være edru på fest. Alt handler ikke bare om å gjøre det bra på skolen, men også utvikle seg ellers. Ønsker deg lykke til. Endret 23. juli 2017 av BerntJohnny
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #20 Skrevet 23. juli 2017 25 minutter siden, shakil skrev: Bare hyggelig. Lite studietips: Les alltid alle bøkene godt og nøye før du starter semesteret. Dermed er du forberedt på forelesningen, og du vil virkelig absorbere alt du lærer. Du vil virkelig forstå hva foreleser snakker om, istedet for å slite og undre som alle andre. Du vil være steget foran alle andre. Dette er nøkkelen til å få gode karakterer i akademia. Husk å gjøre noe annet interessant i hverdagen. Tren mye. Involver deg i aktiviteter. Det er lov å være edru på fest. Alt handler ikke bare om å gjøre det bra på skolen, men også utvikle seg ellers. Ønsker deg lykke til. Jeg har faktisk ikke tenkt å kjøpe bøker før studiestart, men mener du at jeg burde lese og forberede meg før hver forelesning? For jeg har tenkt at jeg skal prøve på det, og også dra på ALLE forelesninger med mindre jeg er skikkelig syk. Er kjempe redd for å mislykkes, så kommer til å prøve mitt beste selvsagt. Tusen takk for råd ,veiledning og ikke minst oppmuntring! Setter uendelig stor pris på det! Anonymkode: 60caf...fcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå