AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Det er interessant å vite! Hva synes du om innvandrerbarna du kjenner? Gjerne oppdragelse. Selvfølgelig er de ingen homogen gruppe, men jeg vil gjerne høre om deres versjon og ikke bare media sin også. Tenker dere på noe spesielt, mtp skole, idrett, familie. Anonymkode: d3134...c51
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Presses fra alle kanter. Vold og drit Mye fremmedfrykt fra nordmenn Må bevise seg selv for familie og samfunn Sliter med å velge hvilke regler de skal følge Generelt mye drit. Ender opp med å gifte seg med personer av samme etnisitet og bakgrunn Gjør det greit på skole. Tjener gode penger. Integrerer seg lite i det norske samfunn. Bryr seg lite. Eller så blir de helt norske. Mye NAV.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, shakil skrev: Presses fra alle kanter. Vold og drit Mye fremmedfrykt fra nordmenn Må bevise seg selv for familie og samfunn Sliter med å velge hvilke regler de skal følge Generelt mye drit. Ender opp med å gifte seg med personer av samme etnisitet og bakgrunn Gjør det greit på skole. Tjener gode penger. Integrerer seg lite i det norske samfunn. Bryr seg lite. Eller så blir de helt norske. Mye NAV. Noe av det du skriver en seriøst bullshit. Anonymkode: 87e08...6d5 5
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 (endret) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noe av det du skriver en seriøst bullshit. Anonymkode: 87e08...6d5 Hva da? Utdyp gjerne hva Endret 23. juli 2017 av BerntJohnny
Måbarefåsiat... Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 Har ingen innvandrerfamilier i vennekretsen, dessverre. Det hadde jeg synes vært spennende. De ungene jeg kjenner til gjennom barnehage og skole er stort sett som alle andre unger; søte, morsomme, frekke og irriterende og høylytte - akkurat som etnisk norske barn. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 Jeg kjenner et par innvandrerbarn fra Bosnia. De kom vel hit i 4-5 års alderen. Alle har tatt høyere utdanning (jurist, lektor og allmennlege), er sammen med nordmenn og fungerer optimalt i samfunnet. Alle er veldig typisk nordmenn. Virker riktignok som det har vært forventet hjemmefra at de skulle ta høyere utdanning. Anonymkode: 50894...698 3
Cata Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Mer veloppdragne enn norske barn, de hører etter når de blir snakket til. (Ikke dermed sagt at de ikke kan le og fjase og krangle som alle andre unger, men de skjønner at nok er nok når de får beskjed om det.) De er "voksnere" enn det alderen skulle tilsi og tar mer ansvar hjemme enn norske barn. De jobber mer med skolearbeidet. Det er riktignok ikke bare egeninteresse, men også fordi foreldrene formaner dem om at det er viktig. 8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Kjenner en del som har foreldre fra andre land i europa og noen fra usa. Kan ikke si jeg merker noe forskjell på de og de som har foreldre fra norge. Jeg har selv en forelder fra utlandet og tror ikke jeg skiller meg noe spesielt ut heller. Anonymkode: 58796...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 Som alle andre barn, men opplever ofte at barn av asylsøkere/flyktninger ikke følges opp av foreldrene på samme måte som vi etniske nordmenn er vant med. Har opplevd frustrerende situasjoner der barn "herjer" i et nabolag, uten at foreldrene løfter et øyenbryn eller i det hele tatt er tilstedeværende. Har også syntes synd på disse barna der foreldrene ikke har stilt opp ifm fotball og andre fritidsaktiviteter. På skolen er det en tendens at gutter fra enkelte kulturer gir totalt blaffen, mens jenter fra de samme kulturene er utrolig dedikerte og motiverte. Anonymkode: 7df31...ba4 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #10 Skrevet 24. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Som alle andre barn, men opplever ofte at barn av asylsøkere/flyktninger ikke følges opp av foreldrene på samme måte som vi etniske nordmenn er vant med. Har opplevd frustrerende situasjoner der barn "herjer" i et nabolag, uten at foreldrene løfter et øyenbryn eller i det hele tatt er tilstedeværende. Har også syntes synd på disse barna der foreldrene ikke har stilt opp ifm fotball og andre fritidsaktiviteter. På skolen er det en tendens at gutter fra enkelte kulturer gir totalt blaffen, mens jenter fra de samme kulturene er utrolig dedikerte og motiverte. Anonymkode: 7df31...ba4 Dette har ofte med botid i vestlige land å gjøre. Jo kortere dess lengre er avstanden til normalen i samfunnet. Tradisjonelle kjønnsroller står meget sterk i hjemmet, derav hvorfor æresdrap har forekommet. Barna blir ikke stimulert til å tenke subjektiv og nysgjerrig da de kan å snakke tilbake til foreldrene og være tverre. Jækla surt for barna i grunn. Anonymkode: 8a518...b6d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #11 Skrevet 24. juli 2017 Har ei innvandre/muslimsk barn i klassen til mitt barn og de delta ALDRI..og jeg mener ALDRI med noe som helst sosialt på skolen heller ingen organiserte ting fra skolen heler. Aldri med på tur, bursdager, hjem med kompiser, aldri med på 17mai eller dugnader og heler ikke hjelpe til noe som helst i nabolaget. Barnet sultes på skolen gjennom Ramadan og nå at han har blitt x antall år har han blitt skamklippet. Skam synes jeg. Anonymkode: 651d8...a53 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #12 Skrevet 24. juli 2017 Mine barn går på en skole som er mottaksskole. Det går mao en god del helt nyankomne barn der, fra ikke-vestlige land. Mitt inntrykk er et helt annet enn det mange andre har over her - foreldrene er på foreldremøter (med tolk), barna er på aktiviteter og bursdager etc. Dette er den mest utsatte gruppa, og likevel ser det ut til at de klarer seg veldig fint og får delta på linje med de andre barna. Barna som har bodd i Norge lenge/er født i Norge og har permanent oppholdstillatelse, skiller seg lite ut fra de etnisk norske barna, synes jeg. Anonymkode: 7e491...5d7 1
kjøttkaker Skrevet 24. juli 2017 #13 Skrevet 24. juli 2017 22 timer siden, shakil skrev: Presses fra alle kanter. Vold og drit Mye fremmedfrykt fra nordmenn Må bevise seg selv for familie og samfunn Sliter med å velge hvilke regler de skal følge Generelt mye drit. Ender opp med å gifte seg med personer av samme etnisitet og bakgrunn Gjør det greit på skole. Tjener gode penger. Integrerer seg lite i det norske samfunn. Bryr seg lite. Eller så blir de helt norske. Mye NAV. Snakker du om barn du kjenner? Eller er dette fra overskrifter i ulike aviser? Eller bare meninger du har dannet deg uten å ha møtt noen innvandrerbarn selv? Dette virket lite troverdig. Rett meg hvis jeg tar feil. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #14 Skrevet 24. juli 2017 Hadde flere venner fra andre land på barneskolen. Mamma og pappa lot meg leke med alle. Tenkte aldri over hudfargen deres eller at de var innvandrere. De var som alle andre barn. Husker bare det var litt annerledes hjemme hos de enn jeg var vant til. Andre lukter og smaker. Andre møbler. De hadde ikke like mye penger. Husker hun ene moren var kunstner og hadde malt fra da de måtte sitte i fengsel. Det bildet gjorde veldig inntrykk på meg. De var lærere og politiske flyktninger (tror jeg?). Den dag i dag er jeg venn med denne jenta. Den klokeste og mest reale personen jeg kjenner. Anonymkode: 0988a...789 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #15 Skrevet 24. juli 2017 Var kanskje ikke svar på spm, men🙊 Jeg er lærer så jeg opplever mange av disse barna. De er veldig ulike,selvsagt. Noen er høflige, andre ikke. Noen er ærlige, andre ikke osv. Men merker at disse barna oftere prøver å "tøffe"seg for andre elever(og lærere), sikkert en slags forsvarsmekanisme. Blant annet ved at de lyver om hvor de har vært på ferie, hvor mange leker de har osv. Merker også stor forskjell på innvandrerbarn på skoler med stor andel ikke-norske. De virker mer urolige og umotiverte for skolen. De sliter også mer med språk og begreper (naturlig nok). Anonymkode: 0988a...789
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #16 Skrevet 24. juli 2017 Mitt inntrykk: - Spiser det de får. - Løser konflikter fysisk. - Opptatt av familien og respekterer de. - Hever stemmen ofte og snakker høyt ellers. - Skiller veldig mellom gutt-jenteting, som har skapt irritasjon hos mine barn. Det har aldri vært noe problem å megle mellom ungene i slike tilfeller. - Overholder avtaler med foreldrene. Mine barn har til sammen tre venner av utenlands opprinnelse. Jeg merker stor forskjell på de fra norske venner, men summert opp er de verken dårligere eller bedre. Anonymkode: f15e6...bf1
sonush Skrevet 24. juli 2017 #17 Skrevet 24. juli 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var kanskje ikke svar på spm, men🙊 Jeg er lærer så jeg opplever mange av disse barna. De er veldig ulike,selvsagt. Noen er høflige, andre ikke. Noen er ærlige, andre ikke osv. Men merker at disse barna oftere prøver å "tøffe"seg for andre elever(og lærere), sikkert en slags forsvarsmekanisme. Blant annet ved at de lyver om hvor de har vært på ferie, hvor mange leker de har osv. Merker også stor forskjell på innvandrerbarn på skoler med stor andel ikke-norske. De virker mer urolige og umotiverte for skolen. De sliter også mer med språk og begreper (naturlig nok). Anonymkode: 0988a...789 Jeg tror at det er på en måte forsvarsmekanisme, som du sier. Da jeg flyttet til Norge i en alder av 11 år, så syntes jeg at det var flaut at jeg ikke hadde ting, ikke opplevde ting som de andre osv. Sa at vi hadde tv, selv når vi ikke hadde. Jugde om at jeg ikke hadde det annerledes enn klassekameratene mine. Det hadde ingenting med "å tøffe seg" å gjøre. Det var flaut å ha dårlig råd og da juger man. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #18 Skrevet 24. juli 2017 Akkurat nå, sonush skrev: Jeg tror at det er på en måte forsvarsmekanisme, som du sier. Da jeg flyttet til Norge i en alder av 11 år, så syntes jeg at det var flaut at jeg ikke hadde ting, ikke opplevde ting som de andre osv. Sa at vi hadde tv, selv når vi ikke hadde. Jugde om at jeg ikke hadde det annerledes enn klassekameratene mine. Det hadde ingenting med "å tøffe seg" å gjøre. Det var flaut å ha dårlig råd og da juger man. Ja, skjønner det veldig godt! Huff, kan ikke vært spesielt lett. Husker spesielt en sinnssykt søt somalisk gutt jeg hadde, så kul, morsom, og utrolig snill. Men som hele tiden måtte imponere vennene sine. Fikk så vondt av han for jeg skjønte jo at han løy. Må være veldig vondt, og slitsomt, ikke minst. Har dessverre sett lærere som skal ta disse barna på "fersken" når de lyver. Herregud, ikke ydmyk de foran andre. Det er en hvit løgn, la det være. Anonymkode: 0988a...789 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #19 Skrevet 24. juli 2017 Nå i august begynner mine gutter i en bhg som tar i mot innvandrere/flyktninger. Etter første foreldremøte merket jeg stor forskjell i forhold til de foreldre med innvandrerbakgrunn. Det var også med tolk. Så når styrer i bhg gikk gjennom informasjon som er vanlig i Norge, så jeg hvilken relasjon de andre fikk når tolken oversatte. Tror dette blir et spennende bhg år. Lære verdier og tradisjoner av hverandre 🙂 husker fra da jeg jobbet i en bhg, mor var fra Afrika og syns alltid det var kaldt i Norge. Barna kom kledd i tre lag med body i mai mnd på de varme dagene, så fort moren gikk kledde vi av antall lag. Og vet ikke hvor mange ganger vi gav beskjed. Ellers har jeg merket høflighet når jeg har vært på besøk hos ei venninne fra østen. Moren ropte veninnen ned for å hente te og kjeks. Vi skulle alltid ha det koselig der. Men de kunne dog være litt vel høylytte under diskusjoner, og brukte en god del kroppsspråk med hender. Er en veldig nysgjerrig person som liker å lære av andre med annen kultur osv. Syns det er så trist at "alle" innvandrere skal få negativt stempel på seg, kun fordi en liten gruppe gjorde noe utilgivelig. Anonymkode: ba372...8be
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 Her kommer far på alle foreldremøter, selv om han ikke forstår en dritt. Han kommer med henne i alle bursdager. Hun har dog ikke invitert til egen bursdag. Den andre familien vi har i umiddelbar nærhet har begge barna på samme fotballag som ett av mine barn. Engasjert far, tilbaketrukket men tilstedeværende mor. Litt pysete på start og slutt av sesongen, da far mener det er for "kaldt" for ungene å trene ute. (Vi bor i nord-Norge, omtrent hele sesongen er "kald"... 😂 ) Anonymkode: 2cd35...814
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå