Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vært sikker på at jeg skal studere i Oslo, så sikker at jeg allerede i november søkte om studentbolig. Jeg er førsteårsstudent, som jeg har lest skal prioriteres, og jeg har søkt på de større studentbyene som Sogn og Kringsjå. Ingen respons. Hvem er det egentlig som får disse mystiske studentboligene?

Anonymkode: 28a59...eeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søkte såpass tidlig så synes jeg at det var rart at du ikke fikk. Selv søkte jeg i februar og fikk tilbud i mai. Er du sikker på at du fullførte søknaden, dobbelsjekket du at den var blitt mottatt? 

Ellers er noen tips for studentbolig:

-Søk om overtalelse fra 1. juni istedenfor 1. august. Du betaler for 2 måneder ekstra, men er nærmeste garantert bolig siden du blir prioritert

-Utvekslingsstudenter er også prioritert, men så mange er det jo ikke av dem

-Søk på mest mulig, altså maks antall studentbyer. Søk gjerne på flere boligtyper i samme studentby selv om det er dyrere (intern bytting går an)

-Førstegangsstudenter prioriteres, men også dem som kommer langveisfra. Med andre ord, bor du og skal studere i Oslo, men ønsker å flytte inn i studentby likevel blir du nedprioritert. 

-Alder spiller også en liten rolle. En som er født i 1998 er prioritert foran en som er født i 1993 

Jeg ville i alle fall sjekker med studentskipnaden der du søkte og eventuelt spør hvor langt nede du er på venteliste 

Anonymkode: 98432...e3a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du søkte såpass tidlig så synes jeg at det var rart at du ikke fikk. Selv søkte jeg i februar og fikk tilbud i mai. Er du sikker på at du fullførte søknaden, dobbelsjekket du at den var blitt mottatt? 

Ellers er noen tips for studentbolig:

-Søk om overtalelse fra 1. juni istedenfor 1. august. Du betaler for 2 måneder ekstra, men er nærmeste garantert bolig siden du blir prioritert

-Utvekslingsstudenter er også prioritert, men så mange er det jo ikke av dem

-Søk på mest mulig, altså maks antall studentbyer. Søk gjerne på flere boligtyper i samme studentby selv om det er dyrere (intern bytting går an)

-Førstegangsstudenter prioriteres, men også dem som kommer langveisfra. Med andre ord, bor du og skal studere i Oslo, men ønsker å flytte inn i studentby likevel blir du nedprioritert. 

-Alder spiller også en liten rolle. En som er født i 1998 er prioritert foran en som er født i 1993 

Jeg ville i alle fall sjekker med studentskipnaden der du søkte og eventuelt spør hvor langt nede du er på venteliste 

"Sendt 26.11.2016 Min boligsøknad er på venteliste". Jeg er fra Nord-Norge og født i 97. :( Har snakket med SiO, men de har lite å si om situasjonen - kun at de ikke kan si noe om plassering på venteliste pga. endringer i andres søknader osv. Er redd for at det kan ha skjedd noe galt med søknaden uten at det har blitt lagt merke til. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Sendt 26.11.2016 Min boligsøknad er på venteliste". Jeg er fra Nord-Norge og født i 97. :( Har snakket med SiO, men de har lite å si om situasjonen - kun at de ikke kan si noe om plassering på venteliste pga. endringer i andres søknader osv. Er redd for at det kan ha skjedd noe galt med søknaden uten at det har blitt lagt merke til. 

Virker veldig rart ja :( Men nå står du jo på venteliste så det er ikke helt unormalt å få tilbud om bolig etter studiestart heller. Har du familie eller venner du kan bo hos i mellomtiden? Eller leie privat for en kort periode? 

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig merkelig ut. De eneste som overgår unge, førsteårsstudenter som flytter utenfra er utvekslingsstudenter, men disse er ikke altfor mange og ettersom du søkte så tidlig høres det ikke riktig ut. Du bør ringe studentsamskipnaden. 

Anonymkode: 71dd0...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Men når skrev du at du ville ta over boligen? Har du satt 01.08 kommer du selvfølgelig langt bak i køen uansett dersom det dukker opp noen som vil betale fra 01.06 eller 01.07. SiO vil jo tjene penger, som alle andre. Og ikke minst, hva slags bolig har du søkt på? Det er MYE lettere å få en hybel enn en leilighet, og i de kollektivene på Kringsjå som har egne bad, men delt kjøkken, er det folketomt denne sommeren. Jeg bor her i sommer, derfor vet jeg :fnise: Fikk til og med tilbud i juni om å fortsette å bo her hvis jeg ville, men nå vil jeg bli overraska om det ikke er noen andre som flytter inn når jeg flytter ut.

Anonymkode: 4ff53...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Det er 6000 studenter på venteliste for studentbolig i Oslo.

Dersom du har satt tildeligstidspunkt til 1. august, er det antagelig ingen ledige boliger å få tildelt, da boliger tildeles etter som de blir ledige, dvs i juni og juli. 

Anonymkode: 14ce8...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Men går det ikke an å ringe og høre med dem?

Anonymkode: 2fb9b...469

Gjest Linaria
Skrevet

Det spørs helt hva du søker på og når du vil flytte inn. Jeg søkte i mai da jeg var andreårsstudent og hadde familie nære, men fikk flytte inn i august da jeg søkte på boliger ingen andre vil ha. 

Gjest Christina146
Skrevet

Jeg søkte i oktober 2016, søkte på alt som var mulig og hadde kringsjå på førstevalg. SiO sa at om jeg søkte fra 1. Aug hadde jeg mer sjanse. Kommer fra en annen by og er førsteårsstudent. Fått svar for noen dager siden, og da fikk jeg ikke der jeg hadde førsteprioritet, så det er jo tydeligvis stappfullt! 

AnonymBruker
Skrevet

Ved noen studentskipnader må søknaden opprettholdes neste semester hvis den fortsatt skal gjelder, vet ikke om det er slik hos sio, men det kan jo være en ting å sjekke ut. Ellers avhenger det av hva du har søk og overtakelsestidspunkt. 

Anonymkode: 57ddf...45f

AnonymBruker
Skrevet

Det er 65000 studenter tilknyttet SiO, og de fleste kan søke bolig. De som allerede bor i studentboligene (og ikke har brukt opp makstiden) er prioritert foran alle - også de som er unge og kommer langveis fra. Som flere påpeker her lønner det seg å søke fra juni eller juli, fordi mange da flytter ut, og det er klart man fyller opp tomme boliger fortløpende. 

Jeg har for øvrig blitt tildelt studentbolig to ganger, selv om jeg var hjemmeboende i Oslo. Siste gangen var jeg dessuten 23 og gikk andre år på bachelor, så da var jeg helt nederst på rangstigen, men fikk tildelt en av de mest populære boligtypene. Kan jeg få, så kan alle. Forskjellen var at jeg søkte fra 1. februar.

Med andre ord: Du kan få bolig, men du må nok vente en stund... 

Anonymkode: f770d...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 65000 studenter tilknyttet SiO, og de fleste kan søke bolig. De som allerede bor i studentboligene (og ikke har brukt opp makstiden) er prioritert foran alle - også de som er unge og kommer langveis fra. Som flere påpeker her lønner det seg å søke fra juni eller juli, fordi mange da flytter ut, og det er klart man fyller opp tomme boliger fortløpende. 

Jeg har for øvrig blitt tildelt studentbolig to ganger, selv om jeg var hjemmeboende i Oslo. Siste gangen var jeg dessuten 23 og gikk andre år på bachelor, så da var jeg helt nederst på rangstigen, men fikk tildelt en av de mest populære boligtypene. Kan jeg få, så kan alle. Forskjellen var at jeg søkte fra 1. februar.

Med andre ord: Du kan få bolig, men du må nok vente en stund... 

Anonymkode: f770d...bb0

Enig i dette.

Søkte selv på SIO i februar/mars, men skiftet overtakelsesdato fra 1.8 til 1.6 i april en gnag, og fikk tilbud om Sogn studentby i mai. Har utrolig mye å si. 

Skrevet

Sogn og kringsjå står ledig 10 av 12 måneder i året så alle som vil får.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk, men ble nok prioritert pga barn :-)

Anonymkode: cb29e...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...