Gå til innhold

Dine beste råd til førstegangsmamma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ha minst mulig besøk. Få mannen din til å ta seg av det. Besøkende mener ikke noe vondt med det, men det er ganske slitsomt. De skal bare stikke innom og blir ikke lenge, men for en nybakt og sliten mor er 30min eviglang. Jeg snakker av erfaring.

Vær forberedt på at folk blir fornærmet.

Anonymkode: b0079...333

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler (som alle andre) at du slpaper mest mulig av og følger magefølelsen. Alle har en mening om hvordan du skal gjøre ting. Lytt gjerne, men vurder om det er noe som passer for deg og din baby. Du blir bedre og bedre kjent med babyen din og finner ut hva som fungerer. De andre kjenner ikke babyen din like godt s du.

Bær babyen masse i ergonomisk bæretøy/-sele om den trenger det (ja, det er normalt). Facebook-grupper om bæring og amming er gull (også for andre ting enn amming). Gråter babyen mye, f.eks. magevondt eller kolikk, kan det hjelpe å bære det opp og ned trappa. Gyngestol fungerer for andre.

Lag gjerne middager nå og frys ned til barseltida. Min baby var rolig de to-tre første ukene (og jeg syntes ting gikk veldig greit), men så kom kolikken og vi endte opp med å spise altfor mye Fjordland og frysepizza.

Du blir fryktelig tørst av å amme. Drikk masse vann helst av større glass enn vanlig.

Spis mer fiber enn du har gjort tidligere (f.eks. havregryn, linfrø og kruskakli i yoghurt) for å unngå forstoppelse (også etter fødselen).

Etter fødselen er det vanlig å bli veldig hoven i noen dager. Ikke farlig.

Oppsøk hjelp til amming ved sårhet, sviende smerte m.m. f.eks. barselpoliklinikken, ammehjelpen eller helsestasjonen. Kjøp gjerne en god ammepute (Cozyfix brukes på barselpoliklinikken og helsestasjonen, og den reddet meg). I starten kan det hende babyen bruker en time/halvannen på å spise. Det er helt normalt.

Kos masse med babyen din! Drit i alle som sier at babyer får sterke lunger av skrike eller at du ikke skal skjemme den bort. Babyer elsker kos og nærhet fordi de trenger det, og føles det riktig å kose og bære på den, så gjør du det.

Be om hjelp før du er helt utslitt. 

Se an helsesøster litt. Det er stor variasjon, og ikke alle er oppdatert, mens andre gir råd basert på erfaring med egne barn (og det passer ikke nødvendigvis på ditt barn). Ikke stress med å avvende nattamming ved seks mnd. selv om helsesøster anbefaler det. 

Det er vanlig at babyen ikke får sove slik det bl.a. står i spedbarnsboken. Gjør det du kan for at babyen og du får sove. La det ligge oppå deg eller inntil deg om det er det som må til. Da får du også slappet av. Husk at verden er ukjent og skremmende for babyen. Din gode, varme voksenkropp føles trygt og godt i den store verden, og du gir den alt den trenger (varme, mat/pupp, trygghet, kos m.m.).

Alle babyer er forskjellige. Ikke alle liker å kjøre bil eller ligge i vogn. Noen skriker når du skal skifte bleie selv om du ikke gjør noe galt (det hjelper ofte å synge). Det er noe som kalles high need baby.

Lån og les "Mamma for første gang" av Gro Nylander (http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Foreldre-og-barn/Mamma-for-). Les gjerne også på nettstedet https://www.askdrsears.com. og les gjerne i The Baby Book (2003) av dr. Sears.

Ikke bruk tid på å rydde og vaske huset de første ukene. Si gjerne ifra på forhånd om at dere ikke skal ha besøk de første to ukene. Dere trenger tid sammen som familie, og dere trenger å roe ned pg overleve omstillingen bl.a. med lite søvn, kanskje hvert deres soverom, ammeutfordringer m.m.

Ønsker deg masse lykke til! Det er slitsomt, men veldig hyggelig å få barn! Lytt til babyen din og følg instinktene om hva som er riktig å gjøre. :klem:

Anonymkode: 3b3fa...2ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig at babyen spiser stort sett konstant de første ukene. Med første visste jeg ikke det og trodde jeg hadde lite melk. Ammehjelpsgruppa på face er gull! 

Ikke hør på andres erfaringer om soving og slikt. Og ikke sammenlign. Alle barn er forskjellige. De andre på barselgruppa mi hadde babyer som de la i vogna og så sov de i tre timer uten noe rugging. Førstemann var bærebaby og avskydde vogna det første året. Trodde jeg hadde gjort noe galt, men har innsett at sånn var han.

Anonymkode: cb813...2b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gi opp ammingen for fort! Har flere venninner som har avsluttet for kjapt når de har følt det ikke funket, og når de så jobbet seg gjennom innkjøringsproblemene med senere babyer, angret de på at de ikke hadde jobbet seg igjennom også første gang. Det er helt fantastisk å kjenne båndet og nærheten man får til baby gjennom amming i tillegg til at det er jo den beste næringen for baby - og så er det sykt praktisk å slippe det flaskestyret og bare kunne slenge frem puppen. 

Anonymkode: 72583...580

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 23.7.2017 den 22.27, Lillemelle skrev:

Jeg hadde kun besøk av nær familie de to første ukene, samt min nærmeste venninne. Hadde blitt tipset på forhånd om det, så da snek jeg det inn i alle samtaler før fødselen at "så mange har sagt at jeg bør ha minst mulig besøk de første ukene, så tror jeg skal prøve det. Og de gærne besteforeldrene må sikkert se seg mette før andre slipper til". Slapp dermed mas, og vi fikk masse tid til å bli kjent med baby.

lag en haug med muffins- de kan du tine på noen minutter i micro til barselbesøk, og så virker du som en superhelt som serverer hjemmebakt

samme med scones eller grove muffins- lett å hive i seg, spesielt første uka etter at mannen begynner å jobbe. Trenger ikke pålegg heller. Jeg hadde verken hender eller hjerne til å finne fram i kjøleskapet. 

Bæresjal er magisk. Min baby var et klistremerke, hylte uten nærhet, og mange sa han ble bortskjemt og godt vant av å bli bært hele tiden (tull, fordelene ved bæring er mange- les deg gjerne opp på det!)Så ble han 10 uker, og nekta plutselig å sove på oss. Så da var det vogn og seng, sovner i det han legges ned. Så nyt kosen, det går over😜 

Og meld deg inn i ammehjelpsgruppen og last ned Wonder weeks, og les om kveldsuro. Det aller meste er helt normalt, og går over😆

Syns heller besøkende skulle tatt med mat 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.7.2017 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Vær forberedt på at barseltida kan bli tøff (selv om den også sikkert kan være fantastisk , men her var den veldig tøff).

Bruk sovepose på baby, så blir den lettere å legge fra seg/flytte når den sover.

Og som noen andre sier, prøv å logg av litt og stol på deg selv.

Vær forberedt på at parforholdet kan bli satt på prøve.

Anonymkode: d8d18...cad

Er det best med sovepose med lange armer eller bare med sånn skulderstropper på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg true til blods av ammepolitiet.

Det er ikke å gi opp om du velger å kutte forsøk på ammingen etter X-antall forsøk. JA det er sikkert best med morsmelk, men det er også viktig å ha en mor som takler hverdagene, klarer å skape bånd til barnet, og ikke går med konstant dårlig samvittighet.

Anonymkode: 686c2...4a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen råd, ut ifra erfaringer jeg har gjort meg.

• Skal du amme kommer det en periode hvor du vil tro du får mindre melk, og vil gi mme for å gjøre babyen mett. Ikke gjør det. Fortsett med ammingen, søk råd om det er vanskelig. MME ødelegger kun egen produksjon.
  • Du er ikke en dårlig mor om du ikke får til / skal amme.
  • Det er kun i gamledager man skulle være husmor og barselskvinne. Mannen får ordne middager og husarbeid.
  •  Gjør ting som gjør deg lykkelig og gir deg overskudd. Sov når du kan :) 
  • Ikke legg for mange planer
  • Besøk på barselsavdelingen er i mine øyne helt unødvendig, besøket kan vente til dere kommer hjem.
  • hud mot hud den første tiden er gull verdt
  • Babyer vokser fort - ikke kjøp for mye klær i små størrelser :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Du har allerede fått mange gode råd :)

Ut fra egen erfaring: Får du ikke til ammingen, så SLUTT! Jeg har ikke tall på alle de timene jeg kastet bort på pumping, amme/ flaske, økedøgn og amming av tom pupp. Livet ditt blir mye bedre med mett baby, da sover babyen mer og du får hente deg inn igjen. Babyen har det selvsagt også mye bedre med nok mat og en opplagt mamma :) 

Du blir ikke en bedre mamma av å slite deg for å gjøre det alle andre sier er best/ rett.

Anonymkode: fd183...92d

Jeg syns (selvsagt) det er helt legitimt å avslutte ammingen om det ikke funker. Men jeg syns det er litt synd når de som har sluttet å amme gir andre råd om å slutte nærmest før de har prøvd noe særlig. Om man egentlig ønsker å amme, men ikke får det til, syns jeg det er utrolig dumt hvis noen tenker at de bare må slutte uten å ha fått hjelp. Når amming funker er det så lettvint og bra, at jeg personlig følte at det var verdt en del strev. Jeg trodde selv at jeg ikke kunne amme, der jeg strevde de første tre mnd og hadde nærmest kronisk tette melkeganger. Helsesøster kunne ikke gi meg noen gode råd, men en tilfeldig turnuslege skjønte at grunnproblemet faktisk var for mye melk, kombinert med trange melkeganger. Når jeg først skjønte det, ble det jo så mye enklere å gripe det hele fatt. Og når jeg først fikk kontroll på dette, ble alt så mye bedre. Og jeg skjønte at min mor og bestemor antakelig hadde det samme og at det var grunnen til at de avsluttet ammingen tidlig. Nå er det nok noen som kanskje ikke er ment å amme, at det krever for mye, men jeg tror det er en del som strever som kan klare det om de har kunnskap nok. Det er jo heller ikke uten grunn at mange som strever med ammingen første gang, ikke har noen problemer andre gang.

Jeg mener overhodet ikke dette som noen kritikk til de som ikke ammer, men jeg følte for å nyansere det litt.

Ellers støtter jeg rådet om å følge magefølelsen. Babyer er forskjellige og det kan være vanskelig å vite hvilke råd man skal følge, men etter en liten stund vil man kanskje bedre vite hvilke som passer for en og ikke. En hver forelder kjenner sitt barn best (så lenge man er noenlunde oppegående). Råd er bra og ofte nødvendig, men man må ikke følge alle råd man hører.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns (selvsagt) det er helt legitimt å avslutte ammingen om det ikke funker. Men jeg syns det er litt synd når de som har sluttet å amme gir andre råd om å slutte nærmest før de har prøvd noe særlig. Om man egentlig ønsker å amme, men ikke får det til, syns jeg det er utrolig dumt hvis noen tenker at de bare må slutte uten å ha fått hjelp. Når amming funker er det så lettvint og bra, at jeg personlig følte at det var verdt en del strev. Jeg trodde selv at jeg ikke kunne amme, der jeg strevde de første tre mnd og hadde nærmest kronisk tette melkeganger. Helsesøster kunne ikke gi meg noen gode råd, men en tilfeldig turnuslege skjønte at grunnproblemet faktisk var for mye melk, kombinert med trange melkeganger. Når jeg først skjønte det, ble det jo så mye enklere å gripe det hele fatt. Og når jeg først fikk kontroll på dette, ble alt så mye bedre. Og jeg skjønte at min mor og bestemor antakelig hadde det samme og at det var grunnen til at de avsluttet ammingen tidlig. Nå er det nok noen som kanskje ikke er ment å amme, at det krever for mye, men jeg tror det er en del som strever som kan klare det om de har kunnskap nok. Det er jo heller ikke uten grunn at mange som strever med ammingen første gang, ikke har noen problemer andre gang.

Jeg mener overhodet ikke dette som noen kritikk til de som ikke ammer, men jeg følte for å nyansere det litt.

Ellers støtter jeg rådet om å følge magefølelsen. Babyer er forskjellige og det kan være vanskelig å vite hvilke råd man skal følge, men etter en liten stund vil man kanskje bedre vite hvilke som passer for en og ikke. En hver forelder kjenner sitt barn best (så lenge man er noenlunde oppegående). Råd er bra og ofte nødvendig, men man må ikke følge alle råd man hører.

Men hva konkret kunne man gjøre med trange melkeganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La alt av husarbeid og middagslaging flyte, dette kan mannen ta seg av når han kommer hjem. 

Sov når babyen sover. 

Ikke legg (for mange) planer. Lev etter babyens rytme. Har du planlagt at dere skal ut kl. 11 så sover kanskje babyen (endelig) da og alt blir stress. Ta ting litt mer på sparket etter din og babyens dagsform. 

Ikke stol blindt på rådene du får fra helsestasjonen, følg din egen intuisjon. 

Og ikke kjøp for mye bæretøy på forhånd, på tross av hva som blir skrevet her ;) Selv kjøpte jeg flere bæresjal og bæresel og babyen hatet det. 

Anonymkode: e69da...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...