Gå til innhold

Dine beste råd til førstegangsmamma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Jeg er nå 20 uker på vei med mitt første barn, og vi gleder oss veldig.
Jordmor er helt fantastisk, og svarer på alle mine mer eller mindre smarte spørsmål :P

Men jeg vil gjerne høre deres beste tips! Både om graviditeten, fødsel, og babytiden. Hadde du en "parent hack" som hjalp deg, er det noe du begynte med som du angrer på at du ikke gjorde tidligere, noe du glemte som du skulle ønske du tenkte på...?

Håper vi kan fylle tråden med gode tips og råd, både til meg og andre førstegangsfødende! :klem:

Anonymkode: 20010...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppsummert skulle jeg ønske at jeg stolte mer på meg selv, fulgte magefølelsen - og - ignorerte KG mye mer :P Får jeg barn igjen skal jeg logge meg permanent av :ler: 

Anonymkode: 28e93...eaa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammehjelpsgruppen og norsk bæregruppe på Facebook :) 

Hadde en klistremerkebaby som ikke fant roen alene og ville ligge på puppen hele tiden. Var så godt å få høre i ammehjelpsgruppa at det var normalt, og så var det genialt å bli tipset om ergonomisk bæretøy. Plutselig hadde jeg to hender og bevegelighet igjen, og en baby som stortrivdes tett inntil meg i sjal og sele. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å følge magefølelsen på alt! Er det noen råd som føles unaturlig ut, så lytt heller til magefølelsen. Samt spør om hjelp på helsestasjonen dersom du lurer på noe :) 

under fødselen angret jeg på at jeg ikke ba om by jordmor- da jeg syns hu var helt forferdelig! Så vil råde deg til å spørre om å bytte dersom du ikke liker jordmor! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt råd er "ta det rolig". Ikke stress ved knirking, surking, røde småprikker, søvnproblemer, bæsjing og alt annet. Tell til ti og se det an litt, det meste går over av seg selv og er helt normalt. Ikke prøv ut tusen forskjellige råd, bruk magefølelsen din og ta det rolig. Det går bra! 

Anonymkode: 38ad1...6b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det med ro, ikke stress.

Sov når babyen sover det første året.

Ikke nøl om å be om hjelp når du er på sykehuset.

Ikke kjøp alt mulig fordi det virker smart. En baby trenger veldig lite, de blir alltids 'dyre nok' i drift :)

Bruk de store 'deiilge' trusene på sykehuset etter fødselen, meget praktiske selv om de ikke er av det sexy slaget :P

Anonymkode: c75e3...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Det lureste jeg gjorde var å melde meg inn i ammehjelpsgruppen, og slik lære MASSE om amming. Det gjorde meg ikke til en ekspert, men mer forberedt på problemene som kunne komme, og hvordan håndtere de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La mannen ta husarbeid og middagslaging! De første seks ukene trenger kroppen å komme seg igjen. 

Anonymkode: bc6e8...c95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med mannen før fødselen slik at dere er sikre på at dere har de samme forventningene og forestillingene om hvordan livene deres kommer til å være med en baby i hus. 
Det er så mange som blir skuffet over partneren sin når de sitter der og er sliten og lei også vet ikke egentlig partneren hva han skal gjøre for å hjelpe. 
Viktig å snakke sammen. 
Før, under og etter fødsel! 
To om å lage barn - to om å ta vare på det også. 

Anonymkode: d5601...04c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare ta det helt med ro når babyen er født og legg alle forventninger til side. Ta en dag av gangen og husk at alt ikke er perfekt med en gang! 

Anonymkode: 5867d...f37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær forberedt på at barseltida kan bli tøff (selv om den også sikkert kan være fantastisk , men her var den veldig tøff).

Bruk sovepose på baby, så blir den lettere å legge fra seg/flytte når den sover.

Og som noen andre sier, prøv å logg av litt og stol på deg selv.

Vær forberedt på at parforholdet kan bli satt på prøve.

Anonymkode: d8d18...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Still lavest mulig krav til deg selv. Fokuser på baby, amming, søvn og mat. Babyen og deg selv er pri 1, han / hun trenger også at du har det bra. 

Av utstyr vil jeg varmt anbefale bbhugme ammepute. Oppdaget den først når min lille var 3 mnd, og hadde vært spart for både søvnløse netter og ryggsmerter hvis jeg hadde kjøpt den tidligere. Den hadde også vært gull for mine urolige bein de siste månedene av svangerskapet 🙏🏻. 

Anonymkode: d5882...2fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kun besøk av nær familie de to første ukene, samt min nærmeste venninne. Hadde blitt tipset på forhånd om det, så da snek jeg det inn i alle samtaler før fødselen at "så mange har sagt at jeg bør ha minst mulig besøk de første ukene, så tror jeg skal prøve det. Og de gærne besteforeldrene må sikkert se seg mette før andre slipper til". Slapp dermed mas, og vi fikk masse tid til å bli kjent med baby.

lag en haug med muffins- de kan du tine på noen minutter i micro til barselbesøk, og så virker du som en superhelt som serverer hjemmebakt

samme med scones eller grove muffins- lett å hive i seg, spesielt første uka etter at mannen begynner å jobbe. Trenger ikke pålegg heller. Jeg hadde verken hender eller hjerne til å finne fram i kjøleskapet. 

Bæresjal er magisk. Min baby var et klistremerke, hylte uten nærhet, og mange sa han ble bortskjemt og godt vant av å bli bært hele tiden (tull, fordelene ved bæring er mange- les deg gjerne opp på det!)Så ble han 10 uker, og nekta plutselig å sove på oss. Så da var det vogn og seng, sovner i det han legges ned. Så nyt kosen, det går over😜 

Og meld deg inn i ammehjelpsgruppen og last ned Wonder weeks, og les om kveldsuro. Det aller meste er helt normalt, og går over😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert alle har opplevd dette, men for meg: Pupper som vokser klør! Aloe Vera gelè ble redningen, det lindret kløen og reparerte huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke avtal besøk første tiden. Vær forberedt på folk som blir sure og fornærma. Ta vare på dere selv, dere er viktigst 

Anonymkode: 5dab9...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke stress med amming. Ha klart noen flasker og mme hjemme til de første dagene, melken din kommer ikke i gang før 4 dag ish. Kjekt å kunne gi baby litt hcis den blir sulten og du ikke får det til. Og går ikke ammingen ok heller så ikke stress med det 😊 

Lykke til, det er en helt fantastisk ting å bli mamma 😊😊

Anonymkode: de23f...bed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spock

Bæresjal! 

Hadde (har forsatt, han er bare 9 uker) en baby som kun sover på dagtid hvis han får være inntil meg. Ikke vogn, seng eller noe annet funker her, så da er bæresjal genialt når man trenger å gjøre ting som spise og gå på do👍😄

Lag opp mat til å ha i fryseren.  Anbefaler å gjøre det litt før man er skikkelig høygravid. Jeg hadde tenkt til å gjøre det, men utsatte det helt til to uker før termin. Jeg orker rett og slett ikke, lå bare på sofaen med strikketøy og mat, og plutselig meldte ungen sin ankomst en uke før termin og da ble det aldri lagd noe mat. Hadde heldigvis en mamma som laget varm mat til de første dagene etter fødsel :)

Og det aller viktigste syns jeg - ikke prøv å klar alt alene. Spør om hjelp hvis du føler du trenger det. Her har jeg ringt svigermor så ofte at jeg kunne liksomgodt flyttet inn til henne 😂

Endret av Spock
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har allerede fått mange gode råd :)

Ut fra egen erfaring: Får du ikke til ammingen, så SLUTT! Jeg har ikke tall på alle de timene jeg kastet bort på pumping, amme/ flaske, økedøgn og amming av tom pupp. Livet ditt blir mye bedre med mett baby, da sover babyen mer og du får hente deg inn igjen. Babyen har det selvsagt også mye bedre med nok mat og en opplagt mamma :) 

Du blir ikke en bedre mamma av å slite deg for å gjøre det alle andre sier er best/ rett.

Anonymkode: fd183...92d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke barn og vet ikke hva jeg snakker om. 

Men jeg tror det er lurt å tenke ikke bare at du skal oppdra barnet ditt, men at du skal bli kjent med barnet ditt. Tror oppdragelse kan gå mindre smertefullt hvis man klarer å forstå barnet på premisset av dets personlighet. 

Det er min teori. 

PS- hvis du har tenkt å kalle barnet "Kari amanda vilde sofie katrin anette cecilie olsen", så må du forberede deg på å forsvare det ganske kraftig;)

Lykke til!

Anonymkode: f8396...e2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...