AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Jeg kom på venteliste og er veldig langt bak, så null sjangs. Men en venninne av meg kom ikke inn, var nr 100 og et eller annet, møtte likevel opp første skoledag og sa hun ville ha plassen til noen som ikke dukket opp eller takket nei. De sa det ikke hjalp men hun påpekte at hun ville ha en evt ledig plass. Plutselig neste dag var hun nr 0 på lista og fikk beskjed om hun hadde fått plass. Så det må jo ha hjulpet at hun faktisk møtte opp og viste hvor viktig dette var for henne? Så jet tenkte derfor å gjøre det samme. Men lurer på om flere her har gjort drt og kommet inn? Anonymkode: 685f9...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Ang. din venninne er dette isåfall en kritikkverdig forskjellsbehandling som studiestedet har gjort mtp andre håpefulle forran henne på lista som faktisk håpet på innpass for det studiet. Men siden vi snakker om konkurransen som ellers her i livet, why not. Hvilke studium snakker vi om for din del? Anonymkode: daa1e...c3a 13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 Noen sier at det nytter, og noen sier at det ikke nytter. Denne lenken fra en høgskole sier at det ikke er noe vits i: https://hogskoleninnlandet.com/2016/07/19/jeg-kom-ikke-inn-pa-studiet-jeg-ville-hva-gjor-jeg-na/ Samtidig tror jeg alle «har hørt om» noen som kom inn på ønskestudiet på den måten. Det er derfor temmelig umulig å svare på. Det skjer innmari mye de første dagene av et semester, og selv om man står langt langt ned på ventelista, så kan det i noen tilfeller være mulig å komme inn likevel. Dette fordi at hvis man ikke har kommet inn til studiestart, så er det mange som har ordnet seg med andre ting å gjøre, og som dermed går ut av ventelista. Anonymkode: 504d6...5a6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 Det hjalp kanskje for tretti år siden, men man får ikke studieplass på denne måten i dag. Så lenge man studerer ved offentlige universiteter/høgskoler søker man gjennom Samordna opptak, og ikke direkte til studiestedet. Det er ikke slik at Universtitetet i Bergen bare kan plukke ut noen personer på gata og ta de inn på et bahelorprogram. Venninnen din var sikkert heldig og kom inn fordi hun var neste i køen. Anonymkode: 85358...401 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjalp kanskje for tretti år siden, men man får ikke studieplass på denne måten i dag. Så lenge man studerer ved offentlige universiteter/høgskoler søker man gjennom Samordna opptak, og ikke direkte til studiestedet. Det er ikke slik at Universtitetet i Bergen bare kan plukke ut noen personer på gata og ta de inn på et bahelorprogram. Venninnen din var sikkert heldig og kom inn fordi hun var neste i køen. Anonymkode: 85358...401 Enig i dette. Det funket nok for mange år siden. Men nå er det andre tider, og godt er det! Anonymkode: 3e60c...810
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 Det hjalp nok før vi hadde samordna opptak. I dag er det ingenting som vil skje om du dukker opp første studiedag, annet enn at du kan føle deg litt som når du får beskjeden om at vi må følge ventelista. Anonymkode: 9749d...ab1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Det heter ikke uans, men uanz! Anonymkode: 8f4be...c7b 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom på venteliste og er veldig langt bak, så null sjangs. Men en venninne av meg kom ikke inn, var nr 100 og et eller annet, møtte likevel opp første skoledag og sa hun ville ha plassen til noen som ikke dukket opp eller takket nei. De sa det ikke hjalp men hun påpekte at hun ville ha en evt ledig plass. Plutselig neste dag var hun nr 0 på lista og fikk beskjed om hun hadde fått plass. Så det må jo ha hjulpet at hun faktisk møtte opp og viste hvor viktig dette var for henne? Så jet tenkte derfor å gjøre det samme. Men lurer på om flere her har gjort drt og kommet inn? Anonymkode: 685f9...8ae Du har ihvertfall ingenting å tape på å prøve Anonymkode: 13265...a0b
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter ikke uans, men uanz! Anonymkode: 8f4be...c7b Det spiller ingen rolle hvem måte du skriver det på, for ingen av di er riktig
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Det var slik før, men det er ikke slik nå lenger. Det er ikke uvanlig at det skjer mye bevegelse på ventelistene etter første skoledag, og det er det som skjedde med venninnen din. Korrelasjon betyr ikke nødvendigvis kausalitet. Anonymkode: 9f734...975 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ang. din venninne er dette isåfall en kritikkverdig forskjellsbehandling som studiestedet har gjort mtp andre håpefulle forran henne på lista som faktisk håpet på innpass for det studiet. Men siden vi snakker om konkurransen som ellers her i livet, why not. Hvilke studium snakker vi om for din del? Anonymkode: daa1e...c3a Så er det dette å stille seg litt kritisk til hva andre tror og tenker. Venninnen har selvsagt ikke kommet inn på grunn av at hun møtte opp første skoledag (med mindre hun søkte om opptak for flere tiår siden). Dette er vanlig ventelistebevegelse. Anonymkode: 9f734...975 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 Kusina mi kom inn ved å vente utenfor kontoret til avdelingsleder hver dag, hele dagen til hun fikk plass. Hun sa at hun nektet å flytte seg til de åpnet en plass for henne. Detter var 4 år siden. Hadde ikke spesielt gode karakterer heller, og det var sosionomstudiet. Anonymkode: a5595...439
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, Margit Spat skrev: Det spiller ingen rolle hvem måte du skriver det på, for ingen av di er riktig Poenget er: Uansett uttales uansett. Uanz uttales uansett. Uans uttales uans. Get it? Anonymkode: 8f4be...c7b 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kusina mi kom inn ved å vente utenfor kontoret til avdelingsleder hver dag, hele dagen til hun fikk plass. Hun sa at hun nektet å flytte seg til de åpnet en plass for henne. Detter var 4 år siden. Hadde ikke spesielt gode karakterer heller, og det var sosionomstudiet. Anonymkode: a5595...439 Ja, fordi kusinen din var så spesiell at de opprettet en egen plass til henne fordi hun var så uforskammet og krevde en plass. Anonymkode: 9f734...975 10
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er: Uansett uttales uansett. Uanz uttales uansett. Uans uttales uans. Get it? Anonymkode: 8f4be...c7b Å, kjære... Beklager at du ikke forsto spøken min!
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, Margit Spat skrev: Å, kjære... Beklager at du ikke forsto spøken min! Oops, beklager! Jeg leste rett og slett ikke posten din skikkelig, så overså fullstendig bruken av "hvem" og "di". Selv er jeg stor fan av å bruke "hvem" på gøy, det er humor som appellerer til meg! Anonymkode: 8f4be...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #17 Skrevet 24. juli 2017 Nei, det vil ikke hjelpe å møte opp på studiestedet første dag. Dersom institusjonen hadde tatt opp på denne måten ville de brutt forvaltningsloven. (Likebehandlingsprinsippet) Anonymkode: cabaa...e8b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå