AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Min hortensia er stor og frodig, har holdt seg bra lenge! Men jeg spruter på hele den med en spruteflaske hver dag omtrent (i alle fall varme dager) og vanner den så og si hver dag. Pluss den står et sted der den trives tror jeg, den står på solsiden, men rett bak rekkverket på verandaen, så får vel passelig med skygge og sol da... Hører så mange som sier at den er vanskelig å få til... Men det har vel med vekstvilkår osv. Og fargen? Tror de røde er vanskelige? Jeg har en lysblå, men som nå skifter farge til mørk lilla på de nye blomstene. Anonymkode: d09dd...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Å, skal de sprutes vann på? Det visste jeg ikke! Syns det er relativt lett å holde de fine ute! Inne derimot ikke! Har du gode tips for å få de til inne? Anonymkode: c939e...2fd
Leo Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 De er litt sære med tanke på vanning, men egentlig ikke vanskelige så sant man vanner dem ofte nok og gjerne fra undersiden. De som selges som uteplanter er gjerne litt enklere ganske enkelt fordi de gjerne har større potter som holder bedre på fuktigheten. Personlig er jeg ikke påpasselig nok med vanningen og da dør de
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 Hvis du har hvite hortensia, så må du ikke sprute vann på dem. De hvite blomstene blir brune i kontakt med vann! Hvite hortensia bør derfor heller ikke stå under åpen himmel i regnvær. De røde og blå kan du få til å skifte farge ved å manipulere pH-verdien i jorda de vokser i.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 29 minutter siden, Leo skrev: De er litt sære med tanke på vanning, men egentlig ikke vanskelige så sant man vanner dem ofte nok og gjerne fra undersiden. De som selges som uteplanter er gjerne litt enklere ganske enkelt fordi de gjerne har større potter som holder bedre på fuktigheten. Personlig er jeg ikke påpasselig nok med vanningen og da dør de Så hemmeligheten ligger i å omplante til større potter, når blomsten skal være innendørs? Anonymkode: c939e...2fd
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 27 minutter siden, Margit Spat skrev: Hvis du har hvite hortensia, så må du ikke sprute vann på dem. De hvite blomstene blir brune i kontakt med vann! Hvite hortensia bør derfor heller ikke stå under åpen himmel i regnvær. De røde og blå kan du få til å skifte farge ved å manipulere pH-verdien i jorda de vokser i. Det var godt tips, at hvite ikke skal ha sput med vann. Er det slik at resten bør få vannsprut i tillegg til vanning i jord? Hvordan manipulerer man ph verdien? Har du forskjellige eksempler på manipulasjonen og fargen? Hadde vært morsomt å prøve! Anonymkode: c939e...2fd
Gjest Margit Spat Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Blomstene blir røde i basisk miljø og blå i surt miljø. Gjødsel er basisk, og vil gjøre blå blomster rosa. Kalkrikt drikkevann har samme effekt. Motsatt vil de rosa blomstene lett bli blå hvis man har kalkfattig vann eller ikke gjødsler. Ang dusjing av plantene med vann med spruteflaske: jeg gjør det ikke, men det skader sikkert ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå