AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Hei, jeg trenger litt hjelp til å hjelpe noen. Jeg har en kompis og han bor fortsatt hjemme i kjellerleiligheten hos foreldrene sine. Han er 37 år og jobber deltid og har ingen andre kompiser enn meg fordi han drar aldri på besøk til noen og viser liten interesse for andre mennesker. Jeg tror ikke han liker vendingen livet har tatt(eller ikke har tatt for den saks skyld) men han er veldig passiv og gjør ingenting for å forandre situasjonen sin. Hvilke grep kan jeg ta og hva mener dere er viktige steg han kan ta selv for å få et bedre liv? Håper på noen gode råd. Anonymkode: 25aa0...771
bruker54321 Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 (endret) Vet ikke hvor mye man kan hjelpe andre. Det går vel mer på motivasjonen og evnene hans at han er i situasjonen enn at han ikke vet det går an å søke på heltidsstillinger. Endret 23. juli 2017 av Superbruker5
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 Hva er det du mener han trenger hjelp med? Angst? Depresjon? Hva gjør han hele dagen? Hva legger du i et bedre liv for han? Definer et bedre liv. Eller et godt liv
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 Ønsker du å hjelpe han, eller du mest opptatt av å "hjelpe" han for din egen del. Jeg syns nesten det er litt fint at det finnes enkelte som gir faen og lever ut livet uten å gjøre alt de kan i henhold til hva sosiale retningslinjer tilsier. Hvis han har det tungt selv blir det noe annet. Anonymkode: 6b035...6a2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, shakil skrev: Hva er det du mener han trenger hjelp med? Angst? Depresjon? Hva gjør han hele dagen? Hva legger du i et bedre liv for han? Definer et bedre liv. Eller et godt liv Begge deler tror jeg. Spiller data Full jobb, flere venner, ha en hobby eller to, kjæreste, eget sted å bo hvor han må ta ansvar for å lage egen mat, vaske tøyet sitt selv og så videre. Han lever som en ungdom. Anonymkode: 25aa0...771
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 1 time siden, Superbruker5 skrev: Vet ikke hvor mye man kan hjelpe andre. Det går vel mer på motivasjonen og evnene hans at han er i situasjonen enn at han ikke vet det går an å søke på heltidsstillinger. Nei han er fullt kapabel fysisk og intelligensmessig til å ha en normal jobb. Anonymkode: 25aa0...771
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begge deler tror jeg. Spiller data Full jobb, flere venner, ha en hobby eller to, kjæreste, eget sted å bo hvor han må ta ansvar for å lage egen mat, vaske tøyet sitt selv og så videre. Han lever som en ungdom. Anonymkode: 25aa0...771 Har du prøvd å få han til legen/psykologen? Er han suicidal? Du vet, jeg har også vært der han er nå. Det var faktisk ikke så ille av en tilværelse spør du meg. Han burde dog lære seg å ta bedre vare på seg selv. Det syns jeg er viktig. En kjæreste trenger han ikke før han faktisk føler for det. Om han ikke trenger flere venner, så er det opp til han å bestemme. På nettet har han jo venner. Gjennom gaming får han dekket sitt sosiale behov. Så lenge han ikke går i minus hver mnd, så ser jeg ikke problemet. Han er lykkelig som han er. Det å leve som en ungdom / unge er befriende som mann. Det er moro. Bare det ikke går utover helsa. Men props for at du stiller opp for kompisen din. Trenger flere som deg
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker du å hjelpe han, eller du mest opptatt av å "hjelpe" han for din egen del. Jeg syns nesten det er litt fint at det finnes enkelte som gir faen og lever ut livet uten å gjøre alt de kan i henhold til hva sosiale retningslinjer tilsier. Hvis han har det tungt selv blir det noe annet. Anonymkode: 6b035...6a2 Vårt vennskap forandres ikke om han forandrer livet sitt, jeg synes bare det er veldig trist at han ikke ser sitt eget potensiale og kommer seg ut i verden for å leve livet sitt. Anonymkode: 25aa0...771
bruker54321 Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei han er fullt kapabel fysisk og intelligensmessig til å ha en normal jobb. Anonymkode: 25aa0...771 Jeg skrev jo at det er evnen eller motivasjonen. Om det ikke er evnen så er det motivasjonen. Tror ikke det er så mye man kan gjøre der uansett. Klart du må gjerne prøve, men min erfaring er at folk ikke liker å bli motivert. Har 3 bekjente som aldri har giddet å ta ansvar og de vil helst kun få bekreftelse. Siste de ønsker er å høre at de kanskje bør gjøre ditten og datten for å nå de og de målene. Ikke så rart, for hvem liker egentlig slikt?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 2 timer siden, Superbruker5 skrev: Jeg skrev jo at det er evnen eller motivasjonen. Om det ikke er evnen så er det motivasjonen. Tror ikke det er så mye man kan gjøre der uansett. Klart du må gjerne prøve, men min erfaring er at folk ikke liker å bli motivert. Har 3 bekjente som aldri har giddet å ta ansvar og de vil helst kun få bekreftelse. Siste de ønsker er å høre at de kanskje bør gjøre ditten og datten for å nå de og de målene. Ikke så rart, for hvem liker egentlig slikt? Takk for godt råd Anonymkode: 25aa0...771
bruker54321 Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt råd Anonymkode: 25aa0...771 Ingen årsak. Kan legge til at man ikke nødvendigvis vet om det skorter på evnene til ens egne venner. Ikke alle som ønsker å fortelle at de sliter psykisk, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå