Gå til innhold

Røyking under svangerskapet før i tiden - delt fra Blir SPRØ av farmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NotNaomi skrev:

Tror vi må tenke litt på at de vokste opp i en helt annen tid. Det er mange eldre som er sånn. De klarer ikke henge med på utviklingen. Bare tenk på hvordan det var for bare 20 år siden! 

Ja jøss, for 30 år siden, sånn ca da jeg ble født, var det vel fortsatt vanlig å røyke som gravid, røyke hjemme og i bil feks. Ting forandrer seg fort.

Anonymkode: e8690...61e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jøss, for 30 år siden, sånn ca da jeg ble født, var det vel fortsatt vanlig å røyke som gravid, røyke hjemme og i bil feks. Ting forandrer seg fort.

Dette var ikke vanlig for 30 år siden.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Arabella skrev:

Dette var ikke vanlig for 30 år siden.

Alle foreldre der jeg vokste opp røykte inne, røykte i bil for 30 år siden. 

Min mor og alle mine tanter som røykte, røykte i svangerskap og i ammeperiode. Nabodamer også det jeg vet. Det var for ca 40 år siden.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, ViljaH skrev:

Min mor og alle mine tanter som røykte, røykte i svangerskap og i ammeperiode. Nabodamer også det jeg vet. Det var for ca 40 år siden.

Det er vel ikke annet å si enn at vi har forskjellige erfaringer.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Nettopp, derfor kan ikke du kategorisk svare at slik var det ikke for 30 år siden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Arabella skrev:

Forskjell på erfaringer og fakta. For det ER fakta, det som ble påpekt. 

Anonymkode: a2e52...ce2

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal være vrang, så forsøk å fortelle meg at mine erfaringer IKKE er fakta. I mine kretser for 30-40 år siden var det ikke vanlig å røyke innendørs eller i bil når barn var til stede, og ikke når man var gravid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis du skal være vrang, så forsøk å fortelle meg at mine erfaringer IKKE er fakta. I mine kretser for 30-40 år siden var det ikke vanlig å røyke innendørs eller i bil når barn var til stede, og ikke når man var gravid.

Dine personlige erfaringer er anekdoter, ikke fakta. 

Her har du dokumentasjon som viser hvordan normer knyttet til røyking har endret seg dramatisk på generelt basis, selv om dine erfaringer er annerledes. 

http://folk.uio.no/karineny/media_files/Magadrag.pdf

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fakta er at en tredel røykte under graviditeten midt på 80-tallet. Det vil si at to tredeler gjorde det ikke. Altså var det mer vanlig å ikke røyke. I dag er det fremdeles 15 prosent som røyker under graviditeten, så andelen har ikke gått ned dramatisk på 30 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Horten Market skrev:

Fakta er at en tredel røykte under graviditeten midt på 80-tallet. Det vil si at to tredeler gjorde det ikke. Altså var det mer vanlig å ikke røyke. I dag er det fremdeles 15 prosent som røyker under graviditeten, så andelen har ikke gått ned dramatisk på 30 år.

Fint om dere dropper denne diskusjonen nå, da det er avsporing. Lag heller en egen tråd om røyking for 30-40 år siden.

Anonymkode: a30fa...87b

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 timer siden, ViljaH skrev:

Da måtte i såfall min mor og hennes venner være veldig utenom det vanlige, for da jeg ble født for 40 år siden var det ganske vanlig å stoppe å røyke under svangerskapet og det var også mange som aldri røykte i bilen, inkludert min mor. De visste godt allerede for 40 år siden at røyk ikke passet seg under svangerskapet fordi det kunne være skadelig for fosteret.

Anonymkode: 4dd2b...d48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Arabella skrev:

Det var da vanlig med røyk "overalt" på 80- tallet! Folk røykte inne og i bil selv om det var barn til stede. Min mor nektet øvrig familie å røyke i nærheten av meg da jeg var baby (født i 1982), og de trodde hun var blitt sprø.. 

Anonymkode: 578ef...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...