Gå til innhold

Lånekassen, bo hos besteforeldre i samme gate som foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere på høgskole til høsten, i min hjemby, men kan ikke bo hjemme hos foreldrene mine. Derfor har mine besteforeldre, som praktisk talt bor i samme gate (noen hus nedenfor), tilbudt meg et rom hos dem. Det er jo helt supert for min del siden jeg slipper å finne hybel samt at det er mye billigere. Så tenker hvordan dette blir ift lånekassen. Må jeg endre bostedsadresse til deres adresse i folkeregisteret når det er snakk om samme gate, bare forskjellige husnumre? Hvordan blir det med tanke på omgjøring til stipend? Altså 60/40 %. Får jeg fremdeles omgjort 40 % av lånet til stipend selv om jeg bor hos besteforeldre i samme gate som foreldre mine?

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: 49919...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det trenger du ikke. 

Du får omgjøring så lenge du bor i en annen boenhet enn foreldrene dine, som du jo gjør når du bor hos besteforeldrene dine. 

Anonymkode: ebc69...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Du trenger ikke melde flytting til folkeregisteret. Det du imidlertid MÅ ha i orden, er kontrakt og den dokumentasjonen som er nødvendig for å bevise at du faktisk ér borteboer. Lånekassen trekker ut mange studenter til bokontroll hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Meld flytting uansett du. My post fra det offentlige som baserer seg på bostedsadresse i stedet for postadresse. Jeg ville kanskje til og med skaffet en postboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Margit Spat skrev:

Du trenger ikke melde flytting til folkeregisteret. Det du imidlertid MÅ ha i orden, er kontrakt og den dokumentasjonen som er nødvendig for å bevise at du faktisk ér borteboer. Lånekassen trekker ut mange studenter til bokontroll hvert år. 

Nei, man må ikke ha kontrakt. Det holder med en erklæring dersom man blir trukket ut i bokontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I full gang med å svindle det norske folk? Det er jo lovende for din fremtid. Den hybelen er nok svært mye billigere, type gratis. Du vet at disse pengene er ment å gå til studenter som trenger de for å bo, ikke opportunister som utnytter systemet fordi de kan det? 

Anonymkode: 08c24...76e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

I full gang med å svindle det norske folk? Det er jo lovende for din fremtid. Den hybelen er nok svært mye billigere, type gratis. Du vet at disse pengene er ment å gå til studenter som trenger de for å bo, ikke opportunister som utnytter systemet fordi de kan det? 

Det er ikke noe krav til å betale husleie for å få omgjort lån til stipend, du kan gjerne bo gratis til kjæreste, besteforeldre eller søsken, du får fortsatt omgjort til stipend. Du kan derimot ikke bo med foreldre, selv om du betaler 30000 i husleie. Så hvorfor synes du det er utnytting? 

Det beste hadde vært om alle fikk stipend om de sto på eksamen, eller at kun de som betaler over en hvis sum i husleie fikk det - da hadde det nok blitt mindre styr.

Anonymkode: 1c462...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje sette seg inn i regelverket til Lånekassen før man distribuerer sin uvitenhet på det o'store internett? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte svindel. Det er veldig enkelt for Lånekassen å sette et krav om at man må betale husleie, men det har de ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...