Gå til innhold

4 år gammel jente snakker 7 språk! Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker hun alle språkene flytende, bare fordi foreldrene har vekslet mellom alle språkene, eller er hun et geni i utgangspunktet? Jeg snakker ikke alle språkene her. Har hun korrekt grammatikk hele veien?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten snakket jeg 6 språk, er oppvokst i utlandet . Har 2 foreldre fra 2 andre land. Og besteforeldre fra andre land igjen. 

Hjernen er som svamp for språk i den alderen det er mye lettere å lære enn for voksne. 

I dag så forstår jeg alle disse språkene, men kan kun svare i enkle setninger i 3 av de. 3 andre er jeg på lese/skrive/snakke stadiet :)  

Anonymkode: 81ede...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som kommenterer på youtube sier at hun snakker språkene svært godt. 

*Følelsen når en 4-¨åring er så smart at man ikke selv kan sjekke om hun gjør ting riktig*

Anonymkode: 6fb4a...5e9

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten snakket jeg 6 språk, er oppvokst i utlandet . Har 2 foreldre fra 2 andre land. Og besteforeldre fra andre land igjen. 

Hjernen er som svamp for språk i den alderen det er mye lettere å lære enn for voksne. 

I dag så forstår jeg alle disse språkene, men kan kun svare i enkle setninger i 3 av de. 3 andre er jeg på lese/skrive/snakke stadiet :)  

Anonymkode: 81ede...20a

Det spesielle her, er at jenta ikke er oppvokst utenfor Russland, men foreldrene ( som er lingvister) har snakket alle disse språkene med henne.
Snakket du alle språkene helt flytende? Hvilke språk hadde du best vokabular?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er overraskende at hun greier å skille språkene fra hverandre også. Å få beskjed om å snakke et språk, og så greie å vite hvilke ord som er eller ikke er en del av språket.

Anonymkode: ade29...146

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er fullt mulig å kunne så mange språk i den alderen. Datteren til søskenbarnet mitt kan 4 språk og har kunnet dem siden hun lærte å snakke. Norsk, Engelsk, Spansk og Portugisisk. Hun kan også Tysk, kunnet det siden barndommen. Men ble flytende på ungdomskolen da hun tok Tysk som fremmedspråk.Tysk fikk hun fra sin ste-bestefar. Han er fra Tyskland. Han så hvor lett hun plukket opp nye språk og begynte å lære henne det. 
Grunnen til at hun holdt på språkene var fordi faren er fra et annet land. Hun var mye i Brasil og London. Moren reiste mye og har studert og jobbet i Brasil, London og to plasser i Spania. Hun har vennegjenger i London, Brasil og Barcelona, og det var landene hun reiste mest til. Datteren var med på nesten hver reise. For henne så var det mer..svamp og ikke pugging. Hun lærte det meste naturlig, og moren hjalp hun litt på vei med Spansk og Engelsk. Faren lærte henne Portugisisk, det språket kan ikke moren en gang. Da hun og eksen snakket Spansk med hverandre. 

Var morsomt da hun ble sint som 4 åring. Sto å bablet og raste på Portugisisk. Moren og resten av familien sto der som et spørsmålstegn. For ingen forsto hva hun sa :fnise: Jenta var sprutrød i ansiktet og forsto ikke hvorfor ingen forsto hva hun sa. 
Som tenåring så brukte hun Portugisisk for å irritere moren. Like morsomt hver gang. 
I dag er hun voksen og snakker alle 4 (5 om du regner med Norsk) flytende. 

Anonymkode: c22a2...3c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om vi kunne beholdt den evnen som voksne... bare oppholdt oss litt blant folk som snakker et annet språk, og vips, så kan vi det. Nå snakker som regel voksne også et språk vesentlig bedre hvis de flytter til det aktuelle landet, enn hvis de bare lærer det på skolen. Men perfekt blir det sjelden. Hjernen sakker farten ganske dramatisk etter hvert. 

Anonymkode: 34c80...31a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...