Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en elev som tenker på å bli hovslager. Hun har alltid vært "stalljente" og har derfor et eget lag med dyr.  Hun har da lyst på en praksisplass som kan føre til fagbrev.

Hun mener selv at hun kan tjene bra i yrket. Selv om hun er flink i faget, og har mange kontakter, så må hun vel opp i et stort antall hester for at det skal gå rundt økonomisk?  Hun har bil, men hun må vel ta reiseveien i betraktning? 

Hvilke muligheter ser dere i dette?  Dette er også en jente som har dyrt studielån etter å tatt fag på en privat høyskole, men som ikke ønsket å bruke faget til noe.

Anonymkode: 7685b...64c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er umulig å vite. Er hun dyktig å faget innenfor hest. Klarer å se hva som er best for hesten ang hovstell, og beinbygning, klarer hun å finne seg et merket. En hovslager jobber for seg selv, må kunbe reklamere, skaffe kunder, må kunne markedsføre seg selv, bli likt av kundene, gjøre en god jobb med hestene, og er avhengig av at andre anbefaler henne videre i sitt miljø. Det er så mye mer enn bare skoing som gjelder. Det handler også om sykdom/skade i beina til hesten (som kan komme av andre problemer i kroppen på hesten). Også må hun tenke på det ergonomiske for seg selv, det er ikke en bra arbeidsstilling for kroppen, sliter mye,og mange opplever å få slitasjeskader i kroppen tidlig pga feil stilling, som du sier trengs det mange hester iløpet av uken for at det skal gå rundt. Og da blir det mye feil arb. Stillinger. Også må hun være fleksibel. Vet mange som blir anbefalt, blir anbefalt pga fleksibilitet, de kommer på kveld, helger, og så fort de bare kan.

Jeg ville nok ikke anbefalt det yrket, men hovslagere trengs. Så noen må være det. 

Anonymkode: 2b70c...692

• Liker 3
Skrevet

Hun kan leve av dette, ja. Og hvis det er det jenta vil bli så ville jeg ikke nektet henne å prøve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en jente som også har dysleksi og ønsker å jobbe med noe praktisk. Det jeg lurte mest på hun kan leve av det alene, eller ha en biinntekt.f

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Persephone skrev:

Hun kan leve av dette, ja. Og hvis det er det jenta vil bli så ville jeg ikke nektet henne å prøve.

Det er ingen som nekter henne å prøve, men greit å vite så mye om yrkesveien på forhånd, så hun er klar over hvordan det blir i praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Ja man kan ha det som fulltidsjobb, i min by er det bare 3-4 hovslagere som skor og ordner alle hestene, så det kan hende det er vanskelig å få det til før man har fått "sin bit" av markedet.

Anonymkode: 2cf4e...54a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er umulig å vite. Er hun dyktig å faget innenfor hest. Klarer å se hva som er best for hesten ang hovstell, og beinbygning, klarer hun å finne seg et merket. En hovslager jobber for seg selv, må kunbe reklamere, skaffe kunder, må kunne markedsføre seg selv, bli likt av kundene, gjøre en god jobb med hestene, og er avhengig av at andre anbefaler henne videre i sitt miljø. Det er så mye mer enn bare skoing som gjelder. Det handler også om sykdom/skade i beina til hesten (som kan komme av andre problemer i kroppen på hesten). Også må hun tenke på det ergonomiske for seg selv, det er ikke en bra arbeidsstilling for kroppen, sliter mye,og mange opplever å få slitasjeskader i kroppen tidlig pga feil stilling, som du sier trengs det mange hester iløpet av uken for at det skal gå rundt. Og da blir det mye feil arb. Stillinger. Også må hun være fleksibel. Vet mange som blir anbefalt, blir anbefalt pga fleksibilitet, de kommer på kveld, helger, og så fort de bare kan.

Jeg ville nok ikke anbefalt det yrket, men hovslagere trengs. Så noen må være det. 

Hun kom ikke inn på vetrinærskolen pga høye karakterkrav. Finnes det andre kurs innen ergonomi, sykdom hos hest, etc, som kan gjøre henne enda bedre kvalifisert som hovslager?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde garantert fått slitasjeskader av yrket. Vet du om de er forsikret mot ulike skader?

AnonymBruker
Skrevet

Det er mangel på gode hovslagere, så jeg vil egentlig tro man kan leve av det ja (men jeg vet ikke så mye om inntekten nøyaktig). Men det er et utrolig tungt yrke da. Også har jeg hørt fra folk som driver med diverse slikt opp mot hest at hestefolk er noen av de verste til å betale for seg :fnise: så man må kanskje påregne å drive litt innkreving. 

Anonymkode: b01b7...08a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så fint og inspirerende det må være med en lærer som totalt har mistet troen på eleven og ikke makter å gi litt oppmuntring.

Endret av QQbaby
AnonymBruker
Skrevet

Her er mer informasjon, kan sikkert ta kontakt der også for å få vite mer.

http://hovslagerforeningen.no/faget/utdanningen/

Hovslager er et viktig yrke, og da jeg fant en hovslager jeg var fornøyd med på min hest var jeg iallefall veldig glad, for det er mange som ikke er flinke og/eller ikke behandler hestene bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde garantert fått slitasjeskader av yrket. Vet du om de er forsikret mot ulike skader?

Jeg vet desverre ikke stort om forsikring ol på dette yrket. Hun kan gå på vgs på ny (?) Gå 2. Året hest ot hovslager, da kan hun få et innblikk i hvordan det er å jobbe som hovslager. Og det er faktisk eneste utdannelsen hun trenger, vgs hovslager, og 2 år som lærling som skoer👍 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en elev som tenker på å bli hovslager. Hun har alltid vært "stalljente" og har derfor et eget lag med dyr.  Hun har da lyst på en praksisplass som kan føre til fagbrev.

Hun mener selv at hun kan tjene bra i yrket. Selv om hun er flink i faget, og har mange kontakter, så må hun vel opp i et stort antall hester for at det skal gå rundt økonomisk?  Hun har bil, men hun må vel ta reiseveien i betraktning? 

Hvilke muligheter ser dere i dette?  Dette er også en jente som har dyrt studielån etter å tatt fag på en privat høyskole, men som ikke ønsket å bruke faget til noe.

Hvilket forhold har du til henne? Utover at du påstår hun er din elev. Hva er hun din elev i?

Jeg syns du fremstår veldig negativ, nesten så jeg tror du har utviklet et personlig forhold til henne. 

Flinke hovslagere er det alltid behov for og de tjener så de klarer seg. Vi har en hovslager som leier av oss og han har, i tillegg til våre hester, mange faste kunder og lange ventelister. Han blir ikke arbeidsledig med det første. 

Forøvrig er det vel begrenset hvor stort og dyrt (?) studielån hun kan ha dersom hun bare har tatt opp et fag. 

Jeg syns du skal legge dine personlige synspunkter og bekymringer helt til side og heller oppmuntre jenta til å gjøre det hun vil selv.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Så fint og inspirerende det må være med en lærer som totalt har mistet troen på eleven og ikke makter å gi litt oppmuntring.

Tenk å ha en lærer som sjekker på nett og spør på forum for å hjelpe eleven da, det er ikke mange som gidder det eller tar seg tid.. synes heller det viser en person som virkelig bryr seg om jobben sin og elevene.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kom ikke inn på vetrinærskolen pga høye karakterkrav. Finnes det andre kurs innen ergonomi, sykdom hos hest, etc, som kan gjøre henne enda bedre kvalifisert som hovslager?

Ergonomi, sykdomslære og slikt er en del av læreplanmålene, så det vil hun få uansett i løpet av skoletiden. 
Det er mulig leve av å være hovslager ja, men det kan nok ta litt tid før man har opparbeidet seg stor nok kundebase og godt nok rykte til å leve av det, men en dyktig hovslager kan ha ganske god lønn. 
Men jeg ville nok heller statset på noe sånt som stallmedarbeider, ridelærer eller lignende. 

Anonymkode: 65528...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet desverre ikke stort om forsikring ol på dette yrket. Hun kan gå på vgs på ny (?) Gå 2. Året hest ot hovslager, da kan hun få et innblikk i hvordan det er å jobbe som hovslager. Og det er faktisk eneste utdannelsen hun trenger, vgs hovslager, og 2 år som lærling som skoer👍 

Det finnes vel muligheter sånn utenom å ta VGS på nytt? Finnes det ikke steder hvor studenten kan søke praksis?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen; Hvorfor er du så personlig interessert i denne jenta og hennes gjøren og laden. Sjelden jeg blir provosert, men her er det noe som virkelig skurrer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å ha en lærer som sjekker på nett og spør på forum for å hjelpe eleven da, det er ikke mange som gidder det eller tar seg tid.. synes heller det viser en person som virkelig bryr seg om jobben sin og elevene.

I sommerferien.....

Anonymkode: 902e2...3fa

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Igjen; Hvorfor er du så personlig interessert i denne jenta og hennes gjøren og laden. Sjelden jeg blir provosert, men her er det noe som virkelig skurrer. 

Hvis du blir provosert over at noen stiller noen viktige spørsmål rundt yrkesvalg, så foreslår jeg at du finner deg eg en annen tråd å engasjere deg i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

I sommerferien.....

Det er en måte å se det på, en annen måte å se det på er at hovedopptaket til universitet og høyskoler akkurat er ferdig, og jenta fikk ikke plass på studiet hun ønsket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...