AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Hver gang jeg går gjennom sikkerhetskontrollen er jeg redd for å bli stoppet. Jeg synes det er uhyre ekkelt å bli mistenkt når jeg aldri har noe på meg. Ellers er jeg livredd for bli tatt på av fremmede. Synes det er utrolig ubehagelig, og faktisk direkte frekt. Jeg forstår at det er deres jobb og at det er viktig å sjekke at ingen har på seg noe. Jeg skjønner det, men det gjør det ikke mindre ubehagelig. Bare fordi de har på seg en drakt og er på jobb har de lov til å gjøre det, men hadde det vært utenom arbeidstid hadde de blitt straffet for beføling. Absurd. Noen synspunkter? Noen som har samme frykt? Ser alltid ut som et nervøst vrak fordi jeg er så redd for å bli tatt på på den måten... Anonymkode: 7cbc5...5d2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 De synes sikkert ikke det er noe artig å kroppsvisitere folk de heller, og de tenker nok ikke at det er beføling. Du får slutte å reise med fly hvis du ikke tåler folk. Det er frekkere å smugle med seg noe ulovlig inn på et fly enn det er å vise god skikk for sikkerhet. Hadde ikke de gjort jobben sin hadde vi alle vært utrygge. Tenk på den dagen du må få en finger opp I baken forde du oppfører deg merkelig i sikkerhetssjekken. Da kan du synes det er ubehagelig. Anonymkode: a6224...2bc 15
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 Synes det er kjempebra jeg, mye "frekkere" å gamble med sikkerheten til folk. Det var jo snakk om å bruke slike bodyscan maskiner, men de ble vel ikke vanlige pga strålingsfare eller noe? Anonymkode: 40636...644 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er kjempebra jeg, mye "frekkere" å gamble med sikkerheten til folk. Det var jo snakk om å bruke slike bodyscan maskiner, men de ble vel ikke vanlige pga strålingsfare eller noe? Anonymkode: 40636...644 Bodyscans har de jo på amerikanske og britiske flyplasser. Anonymkode: 92dfe...41c
ajarRun Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De synes sikkert ikke det er noe artig å kroppsvisitere folk de heller, og de tenker nok ikke at det er beføling. Du får slutte å reise med fly hvis du ikke tåler folk. Det er frekkere å smugle med seg noe ulovlig inn på et fly enn det er å vise god skikk for sikkerhet. Hadde ikke de gjort jobben sin hadde vi alle vært utrygge. Tenk på den dagen du må få en finger opp I baken forde du oppfører deg merkelig i sikkerhetssjekken. Da kan du synes det er ubehagelig. Anonymkode: a6224...2bc Sikkerhetsteateret på fly leter ikke etter ulovlige ting. De ser etter ting som brus og kniver som er lange. Sikkerhetsteateret har ingen reell effekt på sikkerhet, koster milliarder og gjør reising mindre behagelig. Du snakker om tollen, sikkerhetskontrollen stikker aldri fingre opp i rumpene til folk. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er kjempebra jeg, mye "frekkere" å gamble med sikkerheten til folk. Det var jo snakk om å bruke slike bodyscan maskiner, men de ble vel ikke vanlige pga strålingsfare eller noe? Anonymkode: 40636...644 Det er jo fjottete, sikkerhetsteateret kan jo med fordel legges ned. Da blir det tryggere, billigere og raskere å fly. 1
Luckiness Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 Det er mer frekt å ikke ha forståelse for deres jobb og sikkerheten knyttet til flyreiser. Du sier du forstår...Men det kan du neppe når du sammenligner det med å bli befølt dersom det ikke hadde vært i deres arbeidstid. - Dette har med alles sikkerhet å gjøre -De kroppsvisiterer dersom det piper når du går gjennom detektoren. Altså de velger ikke selv hvem de vil gjøre det på. -Det er stikkprøver innimellom. Dette er også for å ivareta sikkerheten. -De tar ikke på huden din (bortsett fra om den er bar pga t-skjorte e.l.). De kjenner gjerne på innsiden av lårene. Men de er på jobb, de gjør ikke dette for nytelse. Folk kan ha gjemt ting mellom bena...Som du gjerne ikke vil bli stukket med oppi luften. -Du må lære deg å skille mellom jobben til de ansatte og deres privatliv. La de få gjøre jobben sin uten at du skal mistenke dem eller sammenligne det med beføling e.l. Selvfølgelig kan noen synes det er litt ubehagelig eller føle seg mistenkt når de blir sjekket. Men det er jo en grunn til at de gjør det, pga. sikkerhet. Alle vet at det kan skje når man skal ut å fly. Tåler man ikke at det kan skje så må man unngå å fly eller gjøre så godt man kan for å unngå å bli sjekket. F.eks. ta av belte, sko, unngå bh med spiler (det går stort sett fint med), unngå pynt som kan utløse pipingen osv. 2
Jerry Lee Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Til overskriften : Nei. Det er dessverre en nødvendighet slik verden har blitt.
Cata Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Heller en kontroll for mye enn en for lite tenker jeg. Kroppsvisitering gjør meg ingenting de få gangene det skjer. Alle vekterne som har utført dette har vært høflige og greie og utført "klappingen" helt nøytralt og profesjonelt. 4
ajarRun Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, Luckiness skrev: Det er mer frekt å ikke ha forståelse for deres jobb og sikkerheten knyttet til flyreiser. Du sier du forstår...Men det kan du neppe når du sammenligner det med å bli befølt dersom det ikke hadde vært i deres arbeidstid. - Dette har med alles sikkerhet å gjøre -De kroppsvisiterer dersom det piper når du går gjennom detektoren. Altså de velger ikke selv hvem de vil gjøre det på. -Det er stikkprøver innimellom. Dette er også for å ivareta sikkerheten. -De tar ikke på huden din (bortsett fra om den er bar pga t-skjorte e.l.). De kjenner gjerne på innsiden av lårene. Men de er på jobb, de gjør ikke dette for nytelse. Folk kan ha gjemt ting mellom bena...Som du gjerne ikke vil bli stukket med oppi luften. -Du må lære deg å skille mellom jobben til de ansatte og deres privatliv. La de få gjøre jobben sin uten at du skal mistenke dem eller sammenligne det med beføling e.l. Selvfølgelig kan noen synes det er litt ubehagelig eller føle seg mistenkt når de blir sjekket. Men det er jo en grunn til at de gjør det, pga. sikkerhet. Alle vet at det kan skje når man skal ut å fly. Tåler man ikke at det kan skje så må man unngå å fly eller gjøre så godt man kan for å unngå å bli sjekket. F.eks. ta av belte, sko, unngå bh med spiler (det går stort sett fint med), unngå pynt som kan utløse pipingen osv. Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre. Vis meg empirisk bevis på at sikkerhetskontrollen fungerer! Det finnes ikke. Det er ikke snev av bevis for at dette er et nyttig tiltak. Detektoren piper for tilfeldig kontroll på en viss prosent. Denne prosenten justerer de opp og ned ettersom hvilken vei høna sparker. Hvis grunnen til kontroll var å hindre at jeg ble stukket i luften ville vel ikke strikkepinner vært lov? Eller 5 centimeter lange kniver? Eller biffkniver i restaurantene? Dessuten kan man jo bli knivstukket over alt ellers. Fjottete argument. Man kan anta at personer som velger en slik jobb er tilbøyelig for å begå seksuelle overgrep og får nytele av det de gjør. Jeg ville aldri funnet meg en jobb der jeg måtte krenke andre menneskers intimsoner. Ville du? Jobben deres burde legges ned og vi alle burde protestere på dette meningsløse og avskyelige teateret. Hvorfor ikke heller jobbe for å avvikle sikkerhetsteateret og gjøre flyving behagelig? Før sikkerhetskontrollen hadde vi bare to kapringer, begge uten dødsfall og et uten personskader. Kapringer er et ikke-problem. Og det er dessuten ikke mulig lengre på grunn av at piloten sitter bak en låst skuddsikker dør.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Kroppsvisiteringen gjør meg ingenting, men jeg ergrer meg over køene. Sikkerhetskontrollen på flyplassene er et sikkerhetsteater, et sikkerhetstiltak som har som formål å gi en følelse av sikkerhet mens det i realiteten gir liten eller ingen økning av sikkerhetsnivået. De videreføres fordi det er blitt en milliardindustri, og de tilfredsstiller engstelige reisende. Anonymkode: 626f5...f50 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver gang jeg går gjennom sikkerhetskontrollen er jeg redd for å bli stoppet. Jeg synes det er uhyre ekkelt å bli mistenkt når jeg aldri har noe på meg. Ellers er jeg livredd for bli tatt på av fremmede. Synes det er utrolig ubehagelig, og faktisk direkte frekt. Jeg forstår at det er deres jobb og at det er viktig å sjekke at ingen har på seg noe. Jeg skjønner det, men det gjør det ikke mindre ubehagelig. Bare fordi de har på seg en drakt og er på jobb har de lov til å gjøre det, men hadde det vært utenom arbeidstid hadde de blitt straffet for beføling. Absurd. Noen synspunkter? Noen som har samme frykt? Ser alltid ut som et nervøst vrak fordi jeg er så redd for å bli tatt på på den måten... Anonymkode: 7cbc5...5d2 Hæ? Hva er absurd med det? Det gjelder da en haug med yrker? Gynekologer har på seg en hvit frakk og roter rundt i underlivet til folk, men hadde de gjort det samme på bussen hjem hadde det vært ulovlig. Absurd! For ikke å snakke om politifolk, som sperrer andre inne i celler selv om det er ulovlig å gjøre på fritiden. Absurd! Men joda, jeg skjønner jo at disse sjekkene kan være ubehagelige for enkelte. Selv synes jeg, som ellers er redd for det meste, at det går helt greit. Men jeg tror nå de aller fleste er enige om at det er et nødvendig onde. Anonymkode: c2faa...9c0 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 Det er for din egen sikkerhet. Er det bedre at en potensiell terrorist kommer og sprenger flyet da? Bedre at de visiterer alle - også de som ser uskyldige ut da, så er det mindre sjanse at slike slipper gjennom. Jeg ble så og si alltid stoppet på min lokale flystasjon - så jeg så mistenksom ut liksom: men tror det var pga jeg hadde for mye metall på meg. Bl. a var det sålen i støvlettene som hadde en stålgreier i seg... Så jeg pep jo fullt hver gang. En annen gang hadde jeg med meg strømpebukse i eska... Det så nok ut som noe mistenksomt, for tolleren så streng ut og gravde gjennom absolutt alt, så liksom ut som han var sikker på han skulle finne noe... jaja.... Men det er for vår egen sikkerhet. Trøst deg med det. Anonymkode: 49d24...253
Tillion Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 Selvfølgelig er denne kroppsklappingen bare vas og ikke godt for noe, null problem å få med seg skadelige ting på fly for de som virkelig går inn for det. En reell sjekk av bakgrunn, bagasje, klær og kropp tar rundt 1 time per passasjer, men det gjøres jo evt. når man kommer av flyet, ikke før.
stan Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 Så lenge den som sjekker er relativ pen, betrakter jeg det kun som et gode. Det er ikke så ofte jeg blir befølt av så unge folk 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 Det at det visstnok er frekt eller oppleves som ubehagelig er egentlig ganske uviktig. Det er et nødvendig sikkerhetstiltak, og eneste vei ut er å ikke oppsøke steder som utfører slike sikkerhetskontroller. Anonymkode: f4fb7...4c5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #17 Skrevet 24. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Hva er absurd med det? Det gjelder da en haug med yrker? Gynekologer har på seg en hvit frakk og roter rundt i underlivet til folk, men hadde de gjort det samme på bussen hjem hadde det vært ulovlig. Absurd! For ikke å snakke om politifolk, som sperrer andre inne i celler selv om det er ulovlig å gjøre på fritiden. Absurd! Men joda, jeg skjønner jo at disse sjekkene kan være ubehagelige for enkelte. Selv synes jeg, som ellers er redd for det meste, at det går helt greit. Men jeg tror nå de aller fleste er enige om at det er et nødvendig onde. Anonymkode: c2faa...9c0 Men i veldig mange tilfeller går en person til gynekolog frivillig fordi den ønsker å finne ut om noe er galt. Ofte (ikke alltid) bestiller de time selv, og de blir ikke presset til det. På en flyplass (selvom man velger å oppsøke den) kan man ikke velge å bli sjekket. De gjør ting mot din vilje Anonymkode: 7cbc5...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #18 Skrevet 24. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: De synes sikkert ikke det er noe artig å kroppsvisitere folk de heller, og de tenker nok ikke at det er beføling. Du får slutte å reise med fly hvis du ikke tåler folk. Det er frekkere å smugle med seg noe ulovlig inn på et fly enn det er å vise god skikk for sikkerhet. Hadde ikke de gjort jobben sin hadde vi alle vært utrygge. Tenk på den dagen du må få en finger opp I baken forde du oppfører deg merkelig i sikkerhetssjekken. Da kan du synes det er ubehagelig. Anonymkode: a6224...2bc Trenger ikke skremme med den siste kommentarer når jeg har sagt at jeg er redd for det. Jeg ble tatt ut til tilfeldig sjekk idag, og stilte meg inn i et hjøre med store øyne. Var vettskremt, men heldigvis brukte han en metaldetektor og berørte meg ikke. Han så at jeg ble stresset og redd. Anonymkode: 7cbc5...5d2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #19 Skrevet 24. juli 2017 Synes det er helt greit å bli kroppsvisitert. Større problem at de som kontrollerer ikke vil bli kontrollert. Når jeg f.eks. vil sjekke om tollere har noe i ermet før og etter at de sjekker min bagasje. Mange i sikkerhetskontrollen blir også fornærmet når jeg krever å få kroppsvisitere de. Også stort problem med politifolk som nekter å vise annen legitimasjon enn den at de er medlem av politiet. Selv aksepterer det ikke medlemskort i diverse foreninger som legitimasjon. Veldig merkelig med folk som ønsker å visitere/kontrollere andre men som nærmest ser det som en dødelig fornærmelse om andre gjør akkurat det samme mot de selv. Anonymkode: b9338...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 22 timer siden, amativeReflection skrev: Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre. Vis meg empirisk bevis på at sikkerhetskontrollen fungerer! Det finnes ikke. Det er ikke snev av bevis for at dette er et nyttig tiltak. Detektoren piper for tilfeldig kontroll på en viss prosent. Denne prosenten justerer de opp og ned ettersom hvilken vei høna sparker. Hvis grunnen til kontroll var å hindre at jeg ble stukket i luften ville vel ikke strikkepinner vært lov? Eller 5 centimeter lange kniver? Eller biffkniver i restaurantene? Dessuten kan man jo bli knivstukket over alt ellers. Fjottete argument. Man kan anta at personer som velger en slik jobb er tilbøyelig for å begå seksuelle overgrep og får nytele av det de gjør. Jeg ville aldri funnet meg en jobb der jeg måtte krenke andre menneskers intimsoner. Ville du? Jobben deres burde legges ned og vi alle burde protestere på dette meningsløse og avskyelige teateret. Hvorfor ikke heller jobbe for å avvikle sikkerhetsteateret og gjøre flyving behagelig? Før sikkerhetskontrollen hadde vi bare to kapringer, begge uten dødsfall og et uten personskader. Kapringer er et ikke-problem. Og det er dessuten ikke mulig lengre på grunn av at piloten sitter bak en låst skuddsikker dør. Du igjen. Grunnen til at alle må gjennom sikkerhetskontroller på flyplasser i Norge er denne hendelsen: https://www.an.no/nyheter/den-mirakulose-flyturen/s/1-33-7609178 Passasjeren som gikk amokk tok med seg en øks på flyet via en flyplass der de hadde sikkerhetskontroller innimellom. Jeg personlig driter i om kapteinen sitter trygt bak en låst dør. Jeg ønsker å sitte trygt i mitt flysete uten å måtte frykte at en eller annen galning har tatt med seg en øks. Anonymkode: ea04d...fe3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå